Nekromanti Icke-människor

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Tja... sitter och funderar på intressanta ickemänniskor att ha med i min (nästan) traditionella fantasykampanj. Om det är någon som har en favoritart är jag nyfiken :)

Än så länge har jag

Orcher uppdelade i två stammar:
Den ursprungliga stammen som lever ett nomadliv i den norra vildmarken. Dessa är någorlunda civilicerade även om deras förakt mot "slavrasen" människor och tendens att plundra förnödenheter (metall mest) när tillfälle ges leder till att människor ser dem som monster.
Den andra stammen är det som finns kvar av en gammal orchinvasion (många hundra år sedan). De lever nu på utkanten av det mänskliga samhället med ganska låg status. De är dock ganska populära som legosoldater och liknande.

Älvfolk av olika slag
För många tusen år sedan hände en hemsk sak (som jag inte tänker ta upp här :gremsmile:. Vissa människor (de magikunniga) flydde undan detta.
Några fann andra existensplan som litet överlappade vårt. De utvecklades och anpassade sig till dessa "mellanvärldar" och blev till det som betraktas som älvor/alver. De är ganska främmande till sin ursprungliga värld och är på inget sätt ett enhetligt folk. Gemensamt för dem är dock att de kan råka (eller avsiktligt) vandra in i den riktiga världen på platser där gränserna är tunna.

Andra flydde under jord. Dessa utvecklades till dvärgar. De har i övrigt behållit sin mänsklighet även om de skaffat sig litet kulturella egenheter under jorden. De har minimal kontakt med överjordingar så dvärgiska karaktärer är ovanliga och har antingen ett specifikt uppdrag i ovanvärlden eller blivit utstött. Det har gjorts vissa försök till att etablera samhällen på markytan men dvärgarnas diminutiva storlek (<1m) gör dem väldigt utlämnade till omgivningens välvilja. De verkar m.a.o. anpassat fast sig i sin niche...

Reptilmän
Dessa är på skiss-stadiet. Tänkte ge dem DoD-utseende (3 meters kroko-humanoider) och ett samhälle inspirerat litet av Platons "Staten".

Jaja... nu skall jag sova.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Mina favvosar:

De raser jag alltid faller för i samtliga rollspel är dessa:

Väna, blida, saktmodiga, kulturella typer
Jag struntar i om de kallas för "alver" eller någonting annat, jag gillar iaf tanken på ett folk som är mer utvecklade på det här viset än oss människor. Vi brukar ju alltid annars vara den mest kulturella och sofistikerade rasen, så det uppstår en lite skrämmande dynamik när man inser att vi människor bara är en samling håriga, skrävlande troglodyter (mitt favoritord) jämfört med dessa poetiska figurer.

Det brukar vara just "alver", men kan säkert vara vad som helst. I teve-serien "shogun" så var det japanerna som hade den här rollen och visade för oss vilka lågutvecklade svin europeerna var. Inte en hundraprocentig liknelse, jag vet, men anmärk inte på det.

Lättroade, luriga, oansvariga rackarsprattare
Det finns något enormt tilltalande med folk som inte lever tråkiga rutinliv med alla vuxenlivets plikter och åtaganden. Tänk att bara helt hämningslöst kunna skita i allting och bara koncentrera sig på att roa sig själv och andra... Dessa översociala filurer ska alltid kräva uppmärksamhet från sin omgivning och aldrig kunna sträva efter något högre mål än att bara ta dagen som den kommer.

På något vis framstår de ändå som rätt sorgliga till slut.

Jag tycker de är enormt intressanta, och om de bara tillåts vara lite mer varierande än vad jag har beskrivit dem som här ovan, så är de också mycket roliga att spela med.

De är pookor i Changeling, ravnos i Vampire, ljusalver i Chronopia och fauner i Gondica.

Deras utseende är alltså inte så viktigt.

De där rollerna spelar jag nästan alltid med. Jag gillar dem verkligen och tröttnar aldrig på dem. Nåja, överhuvudtaget tycker jag att det är bättre att man koncentrerar sig på hur raserna kommer vara, än att bara ge dem några fantasifulla yttre attribut. Sedan gäller det förstås att se till att rasbeskrivningarna inte blir så snäva att man inte kan variera sig inom rasen. Men det brukar inte vara något problem.

/Rising
som tyckte alla Vindhands idéer var bra så här långt
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Hmmm, ok..

Risings klassificering av raser är den som gäller! Så jag fortsätter på samma sätt.. Ok, du har:

Dom sagoaktiga (Älvafolket)
Dom visa, filosofiska? (Älvafolket)
Dom ädla vildarna (Reptilmän. Antar jag. Känner inte till "Staten)
Dom gröna, dom onda, dom fula (Orcher. Tack, Herr Nils! /images/icons/laugh.gif)
Dom hedersamma traditionella krigarna? (Dvärgar)

Vad kan man fylla på med? Hmm, dom luriga som Rising nämnde finns väl med i älvafolket? Dom religösa? Karkioner diggade jag för övrigt, men dom går väl in i "Ädla vildar". "Ädla vildar" har väldigt stor potential för övrigt, IMO. Orcher, reptilmän, nomadfolk, rena monster.. (Drakar av kinesiskt snitt tillexempel.. Ser läskiga ut, men är ädla och kultiverade. Typ.)

Djurvarelser? Vattenlevande varelser? Dom Små Snälla? (Hober t. ex) Eller varför inte Dom Små Djävulska? /images/icons/smile.gif Dom filosofiska onda? (Alver a la "Balladen om den röda lotusen" eller Chronopia) Kollektivet? (Stacken i skymningshem, alien, borg..) Dom stora, vänliga? (Stora troll, och den där stora killen i Wheel of Time..) Dom förvridna? (Som ser läskiga ut, och kanske ränner runt på natten)

Vad letar du efter egentligen? Jag antar att du vill ha specifika koncept, så gör en beställning med hjälp av kategorierna så ska jag se om jag kan hjälpa till.. /images/icons/smile.gif
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Hmmm, ok..

Dom sagoaktiga (Älvafolket)

Japp.

Dom visa, filosofiska? (Älvafolket)

Hmm... tja, de skulle kunna vara visa och filosofiska... i.a.f. någon gren av dem. Mest är de nog empati-svaga och klåfingriga...

Dvärgarna skulle man ev. kunna mosa in i denna roll...
Annars funderar jag på att lägga drakar där... En korsning mellan Övärlden-drakar och de kinesiska drakar du föreslår kanske...

Dom ädla vildarna (Reptilmän. Antar jag. Känner inte till "Staten)

Mjo, det är de nog. Organiserade och rationella. De är bättre på att hålla huvudet kallt om man så vill :)

Dom gröna, dom onda, dom fula (Orcher. Tack, Herr Nils! )

Gröna och fula är de... Onda är de nog inte, annat än från människornas synvinkel. Faktum är att de gjort människorna mer gott än de anar, även om det var tusentals år sedan :)

Dom hedersamma traditionella krigarna? (Dvärgar)

Hedersamma och traditionella japp. De suger nog som krigare dock. Om de kunde slåss skulle de inte behöva gömma sig i hålor under marken :)

Dom religösa?

Mjo, jag har mäniskor i den rollen; den stora icketoleranta monoteistiska religionen som alltför gärna krostågar i tid och otid. Just nu använder jag dem även som en slags Ondingar... Människor är nästan bäst ondingar IMHO... folk gör så knäppa saker i "goda syften" :)

, rena monster.. (Drakar av kinesiskt snitt tillexempel.. Ser läskiga ut, men är ädla och kultiverade. Typ.)

Drakar är ett måste :)

Djurvarelser?

Hmm... man kan vara litet grekisk här och strunta i att göra en hel art per djurfolk... Djurfolk, hybrider m.m. kan vara unika varelser (bortbytingar?). Det balanserar ev. förmågor med ett definitivt utanförskap :)

Vattenlevande varelser?

Hmm... jag föreställer mig hemska saker med mycket tentakler. :)

Dom Små Snälla? (Hober t. ex)

Brr...

Vad letar du efter egentligen? Jag antar att du vill ha specifika koncept, så gör en beställning med hjälp av kategorierna så ska jag se om jag kan hjälpa till..

Allt är välkommet... Jag letar mest inspiration och det är ju något ganska oförutsägbart.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Ohkay..

Om du gillar drakar så mycket, varför gör du inte ett folk som drakarna har skapat för skoj skull? Drakmän, som är som reptilmän, men med 20% Extra Drake! /images/icons/smile.gif

Sabbar kanske drakarnas överhöghet.. Men om man gör dom riktigt drak-dyrkande, så kanske?

Överädla och arroganta mörkerälvor? Hmmm, jag hade ju en idé till.. Kommer inte ihåg den nu..
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
De jag brukar vilja ha med i ett spel.

De mystiska:
Arten alla har hört talas om till namnet, men inte vet något om.. Vilka är de, hur är de, vad har de för förmågor och hur är deras samhälle? Mina alver i DoD har denna egenskap.

De annorlunda:
De har ett annat tänkande, annan moral.. Aielkrigarna i Robert Jordans WoT har denna egenskap.

De uråldriga:
De visa som levt sedan urtidens begynnelse.. Drakar har denna egenskap.. Vore ballt om reptilmännen är drakar eller kan morfa sig till en draködla eller något..

~Något [color:448800]Han</font color=448800> kom att tänka på när allt var färdigskrivet var att dessa går att sammaföra till en art

<small>[edit] Detta skrev jag innan jag läste de andras inlägg.. Kul att de andra hade liknande idéer om reptilmännen
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
De uråldriga:
De visa som levt sedan urtidens begynnelse.. Drakar har denna egenskap.. Vore ballt om reptilmännen är drakar eller kan morfa sig till en draködla eller något..


Någon slags släktskap är definitivt intressant. Jag överväger att låta reptilmännen vara ett förstadium av drakar. De starkaste och visaste som överlever tillröckligt länge kanske kan förpuppas och utvecklas till en ung drake :gremsmile:
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Någon slags släktskap är definitivt intressant. Jag överväger att låta reptilmännen vara ett förstadium av drakar. De starkaste och visaste som överlever tillröckligt länge kanske kan förpuppas och utvecklas till en ung drake :gremsmile:

Låter ganska cool, men en bättre ide än förpuppas borde du nog försöka dig på, iofs kanske det är en bra lösningen, men insekter förpuppas, inte kräldjur...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
"men insekter förpuppas, inte kräldjur..."
Insekter... och ödlemännen som invaderade jorden i tv-serien V.

~Serien gick när [color:448800]Han</font color=448800> inte var särskilt gammal (fast den gick i repris några år senare)
 
Joined
25 Nov 2001
Messages
29
Location
Karlshamn, Blekinge
Tja, om du vill ha inspiration så kan du ju söka dig till rasbeskrivningar till de godkända raserna i Chattvärlden Langtrue på syskonskapet. Personligen tycker jag att det finns många ointressanta där, men du kanske hittar nånting som faller dig i smaken.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Låter ganska cool, men en bättre ide än förpuppas borde du nog försöka dig på, iofs kanske det är en bra lösningen, men insekter förpuppas, inte kräldjur...

Heh, kräldjur är inte humanoida eller intelligenta heller och drakar finns det rakt inte. Om man däremot har uhumanoida intelligenta kräldjur som utvecklas till drakar ser jag inget problem med just förpuppningen /images/icons/wink.gif

heck, jag funderade ett tag på att låta alver förpuppas :gremsmile:
 
Top