Nekromanti Icke-jargiska rollpersoner

Nolsoy

Veteran
Joined
5 May 2011
Messages
20
Det har blivit dags för min spelgrupp att återuppta kampanjen Sylfens Vrede i och med att Ödesväven äntligen släppts. Dock har ett rätt väsentligt problem uppstått: Hur är det tänkt att man ska skapa rollpersoner för kampanjen?

- Hur är det tänkt att man ska göra med icke-jargisa rollpersoner? Det finns inte ens någon metod för att skapa sådana i EON IV, då alla bakgrundsslag och dylikt är strikt anpassade för just jargier.
- Eller har jag möjligen missat någon form av komplettering till grundreglerna (har bara tillgång till pdf-versionen för närvarande)?
- Om inte, är det någon sådan på gång? Eller är tanken att alla ska låsas till att spela jargier?
- Hur har ni som spelat kampanjen gjort när ni skapat era roller?

Och nej, jag tänker inte spela jargier.
 

Berfa

Veteran
Joined
19 Mar 2003
Messages
151
Location
Västerås
Jag har samma problem. Vad menar du kan hjälpa i Codex Mundana? (hittar ingenting i den som verkar hjälpbart i det här fallet vid en snabb koll)

Självklart går det att friforma lite och få till det, men det är inte samma sak om det finns en bättre väg.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Nja, jag syftade på att det åtminstone finns några få ytterligare spelbara folk där - lalaster, utmarkare, och sanarialver från Kinané'an oro, om jag inte missminner mig. Förstår dock att folk väntar spänt på fler!
 

Kuma

Veteran
Joined
29 Jan 2015
Messages
123
Har inte full koll på Codex Mundana, men ingår inte i alla fall folk-specifika specs för rollpersoner från Cermira och Nermada, samt östzhaner från Tarkas, utöver de som LordTengel nämnde, i samlingen?

Låt gå för att så gott som alla resultat på bakgrundstabellerna i Grundboken, förutsätter Jargiska - eller motsvarande - samhällsstrukturer, men viss variation står alltså att finna.
Lands- & områdesmodulerna är dessutom oftast så pass ingående, att de modifikationer som eventuellt kan behövas göras för de olika folkslagen, kommer ganska naturligt.

Fast det krävs alltså att man har tillgång till materialet i Codex Mundana. Men det är en annan tråd ;-)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Kuma;n130571 said:
Har inte full koll på Codex Mundana, men ingår inte i alla fall folk-specifika specs för rollpersoner från Cermira och Nermada, samt östzhaner från Tarkas, utöver de som LordTengel nämnde, i samlingen?

Låt gå för att så gott som alla resultat på bakgrundstabellerna i Grundboken, förutsätter Jargiska - eller motsvarande - samhällsstrukturer, men viss variation står alltså att finna.
Lands- & områdesmodulerna är dessutom oftast så pass ingående, att de modifikationer som eventuellt kan behövas göras för de olika folkslagen, kommer ganska naturligt.

Fast det krävs alltså att man har tillgång till materialet i Codex Mundana. Men det är en annan tråd ;-)
tauperna har också en egen artikel, och de är kanske lättast av alla att göra icke-jargiska eftersom de har en egen bakgrundtabell (sort of).

Men det kommer självfallet komma bakgrundstabeller etc för andra kulturer än Jargien framöver. Landsmoduler som Västlanden kommer ju ha sina egna tex.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Jag tror att det går att använda backgrundstabellen för personer som bor i andra områden än Jargien... man får helt enkelt titta på vad "undermeningen" med slagen är, titta på vad motsvarigheten skulle vara i ett annat land helt enkelt. Och om det inte finns en motsvarighet, hitta på varför man fick X och Y grejer från det slaget.

Åtminstone fram tills Helmgastarna släpper moduler för andra områden med egna backgrundstabeller... eventuellt släpper en modul där det finns en "neutral backgrundstabell" för att spela en karaktär från ett område som kommer ha, men inte har fått än... eller för ett område som inte någonsin kommer ha... en helt egen modul med backgrundstabel.

Det är nog en rätt bra ide igentligen... att om de skapar en "Spelarens Handbok" typ av grej, så kan de ju ha den där "neutrala backgrundstabellen" där i... eventuelt även samla andra länders backgrundstabeller i den också. Det kanske är en ide, att innan de skriver klart moduler om divärse olika länder, så skapar de flera backgrundstabell för divärse länder och/eller områden (som är väldigt liknande), och den neutrala då också så klart, sätter in dem i en "spelarens handbok" som folk kan köpa... så att dessa tabeller är tillgängliga för folk "snart" snarare än om 5-7+ år när de/den sista lands/områdes modulen kommer ut eller något. Sen behöver ju nödvändigtvis inte de tabeller, som finns i varje land/områdes modul senare, följa tabellerna som fanns i spelarens handbok, utan är då skapad så de stämmer överens med vad som skrevs om landet i modulen... och även då ersätta backgrundstabellerna i spelarens handbok, om man äger det landets modul så klart.


Edit: en bakgrundstabell för "Vandrare" skulle vara intressant också... för karaktärer som aldrig varit bosatta igentligen, men konstant på resande fot igenom länder och kontinenter.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Kuma;n130571 said:
Har inte full koll på Codex Mundana, men ingår inte i alla fall folk-specifika specs för rollpersoner från Cermira och Nermada, samt östzhaner från Tarkas, utöver de som LordTengel nämnde, i samlingen?
[- - -]
Det här är pinsamt - jag skrev för tusan Nermada. :emb: Du har givetvis helt rätt!
 

fabianlund

Veteran
Joined
24 Feb 2007
Messages
158
När jag och min grupp gjorde karaktärer för kampanjen förra våren så utgick jag från tabellerna i boken men hade samtidigt tanken "gör vad du vill, så länge du vill spela det".
Det blev två alver, en från soldarn och en invandrad jargier. Och vi utgick från det material som finns , jag försökte kolla lite på andemeningen i vad som står skrivet och inte binda mig för mycket till det. Skall bli intressant och se vad nästa karaktär blir. Jag ser det som en rolig utmaning. Att sätta mig in i det material som finns skrivet och modds därefter.
 

fabianlund

Veteran
Joined
24 Feb 2007
Messages
158
Skall sägas att hälften av rollpersonerna gått hädan eller på annat vis försvunnit på vägen genom Sylfens vrede.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Ymir;n130658 said:
Men det kommer självfallet komma bakgrundstabeller etc för andra kulturer än Jargien framöver. Landsmoduler som Västlanden kommer ju ha sina egna tex.
(min fetstil)

!!
 
Top