Nekromanti Icke-D20 Ptolus

Hungmanmoojoo

Veteran
Joined
6 Sep 2001
Messages
70
Location
Alingsås
Tjena...

Jag äger och gillar ptolus settingen ofantligt mycket... denna bok är nog vad jag har letat efter så länge jag har spelat rollspel.
Men..
Jag avskyr i stort sätt alla levelsystem, speciellt d20, pga av deras fullständiga brist på realism..
realism kanske är fel term att använda när man snackar rollspel, men jag gillar när spelen är hyffsat troliga, ur ett pseudovetenskapligt perspektiv.

det enda levelsystem som jag har accepterat är earthdawn, då cirklarna(levels) är såpass inbakade i världen att dom inte känns onaturliga.

mina favoritsystem i fantasysetting är, i ingen speciell ordning;
Eon, västmark och Ars Magika.
västmark har jag tyvärr aldrig spelat eller spellett, så jag e inte hundra säker på detta.. men på pappret känns det bra.

Det system jag mest har lutat åt att använda är Ars Magika, men jag vet att jag kommer initialt ha väldigt svårt att övertyga dom jag brukar spela med att köra med dessa regler..

Jag är tacksam för input i denna fråga... detta ger mig lite huvudbry..
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Oavsett vad du väljer för regelsystem lär du få mecka en hel del för att översätta nödvändiga stats – så jag skulle personligen välja det mest lättmeckade systemet.

Och av de tre system du räknade upp vill jag nog påstå att Västmark (dvs. T10-systemet) är det mest lättmeckade – och det med råge.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Tråden flyttad ...

Jag flyttade denna tråd från Rollspelsmakarforumet då den hör bättre hemma här.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Jag gillar också Ars Magica, men nog är det väl mest magi-reglerna som är briljanta? Stridssystemet suger ganska mycket va?
 

Hungmanmoojoo

Veteran
Joined
6 Sep 2001
Messages
70
Location
Alingsås
ehm.. jag tycker faktiskt om stridsreglerna i Ars Magika.. men det finns andra som har klagat på dom så jag börjar tro att jag e lite ensam om den uppfattningen
 
Top