Nekromanti Icke dödligt våld

Mr.K

Veteran
Joined
27 Jan 2010
Messages
4
Location
Uppsala
Hej hej, här kommer mitt första inlägg på rollspel.nu :gremsmile:

En sak som jag har funderat på ett tag är vad är bästa sättet att slå ut en motståndare utan att döda honom/henne?

Säg till exempel att det står två vakter utanför byggnad och du vill slå ut dom men inte döda dom? Någon form av gift skulle förmodligen vara bäst, men om vi nu leker med tanken att rollpersonenerna inte har tillgång till något gift. Hur gör man då? Vilka vapen/strids tekniker kan dom använda sig av? Och hur simuleras detta på bästa sätt regelmässigt?

Kanske använda sig av en klubba med kross skada och försök tillfoga så mycket smärta så möjligt men så lite trauma/blödning som möjligt?

Hur skulle ni göra?
 

Va-lir

Veteran
Joined
8 Sep 2009
Messages
36
Location
Skåne
Det finns en teknik som heter bedövande slag. Det den gör är att lägga till 2t6 på shock slaget om man med ett obeväpnat anfall träffar överkroppen. siktar man sen även på huvet med näven,kross vapen, så får man en t6 till. Så utanatt skada dem märkbart måste de klara ett 3t6 mot shock vilket däckar rätt många. Har skälv använt denna på min lönnmördare funkar oftast bra.
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
menar du att dom ska bli medvetslösa eller bara ur stridbart skick? innebär nästan samma behandling men inte riktigt.
 

Mr.K

Veteran
Joined
27 Jan 2010
Messages
4
Location
Uppsala
Ur stridbart skick fungerar också, men då måste de också inte kunna ropa på hjälp eller liknande...så kanske bäst med medvetslös även om fastbunden också fungerar.
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Smyg upp bakom och ta strypgrepp på dem. Det jobbiga är att syrebristen ger dem lika stor risk att dö som att bara svimma så om ni är flera stycken så får en strypa medan den andra slår dem med en käpp i huvudet (och försöker undvika extraskador).

Annars är det ju alltid lättare att bara muta dem eller lura bort dem genom att erbjuda dem sex eller något.
 

Sirian

Veteran
Joined
2 Sep 2005
Messages
38
Location
Örebro
Det traditionella sättet är väl att muta dem...

Jag har alltid ogillat iden att slå vakterna medvetslösa. Det är osäkert, både för vakterna (risk att dö m.m.) och för rollpersonerna (risken med rop på hjälp m.m.) och egentligen så svårt att genomföra att det blir orealistiskt.

Om man inte har tillgång till magi så är det enklare och säkrare att döda vakterna.



Fast det är rätt farligt att slå, eller strypa någon medvetslös. Så att det hela är osäkert och riskfyllt (för vakterna är bara realistiskt).
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Om det inte ska till mutor, utan våld så är väl följande hur jag tänker:
Krossvapen är givna.
Precis som man automatiskt kan döda en person som inte kan försvara sig, kan man däcka den (enligt mig). Så smyga fram och knocka minst en. Användandet av en sk. Blackjack eller sap är väl ganska vanligt när man ska slå en ovetande medvetslös får jag för mig?
Tekniken bedövande slag är uppenbarligen super.

Det jobbiga är väl att om man ska däcka vakterna innan de hinner ropa på hjälp så är det ganska riskabelt och svårt, en miss kan vara helt förödande. Så jag personligen hade nog kört på mutor, om det inte går, lockat bort vakterna med något.
 

Mr.K

Veteran
Joined
27 Jan 2010
Messages
4
Location
Uppsala
Ja den bästa lösningen måste nog vara att undvika våldet överhuvudtaget. Men fundering grundade sig i hur vida det vore praktiskt möjligt att spela en person (t.ex. en mycket ädel riddare eller liknande) som inte är emot våld men vill göra sitt yttersta för att undvika att döda motståndaren (även om motståndaren är en vildsint tirak rövare.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,397
Location
Umeå
Det finns en frivillig regel (Eon III, Spelledarens guide s 40) om att hålla igen slagen. Där kan man välja att göra ett antal ObT6 mindre i skada än vad det valda vapnet egentligen gör. Slumpmomentet i detta, att du ändå kan slå väldigt högt eller så lågt att vakten vänder sig om och skriker på hjälp, speglar svårigheten i att använda "lagom" mycket våld.

(Att man gärna på film utan problem tillämpar precis lagom mycket våld är nog just filmiskt. Sen är det väl upp till spelgruppen om man vill ha det filmiskt eller inte.)

Mvh / Phelan
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Om rop på hjälp inte är en faktor, finns det en enkel regel för att minska risken för att döda.

Krossvapen och slå lågt.
Då slår man sällan in pannan på dom, och man gör smärta nog för att däcka personen ganska snabbt.
Man slipper även risken att de blöder ihjäl.
Har man precisionsanfall så är det väl ännu bättre, sikta på ett träffområde som inte är dödligt t.ex. vapenarmen med krossvapen och hoppas att din fiende tappar vapnet. Eller däckar av smärtan.
 

Jehorius

Veteran
Joined
3 May 2009
Messages
144
Location
Mellerud
Nah, ge personen i fråga ett hårt slag rätt över struphuvudet. Då lär han inte skrika :gremsmile: Men å andra sidan, han lär nog inte andas heller...

Iavhé, som har erfarenhet av struphuvud-ninja-choppa-slag-med-knuten-näve.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
"Men fundering grundade sig i hur vida det vore praktiskt möjligt att spela en person (t.ex. en mycket ädel riddare eller liknande) som inte är emot våld men vill göra sitt yttersta för att undvika att döda motståndaren (även om motståndaren är en vildsint tirak rövare."

Han kan utmana motståndaren på duell. Är fienden en ärans man och finns det dessutom flera vittnen till utmaningen så riskerar han en hel del pinsamheter om han inte godtar utmaningen.

Blir personen istället anfallen av rövare eller liknande så kan han försöka avväpna fienden eller anfalla armar och ben för att försätta fienden ur stridbart skick (jag är rätt säker på att jag själv skulle försättas ur stridbart skick bara av ett ytligt svärdshugg, fatta hur jävla ont det lär svida).
Skulle fienden bli svårt sårad så kan vår barmhärtige samarit hjälpa honom efter striden, lägga om hans sår etc. och sedan låta fienden gå efter en föreläsning om etik och moral som förhoppningsvis kommer att avskräcka honom från att anfalla andra i framtiden.
 
Top