Nekromanti Icke-action rollpersoner

Ki-ai

Warrior
Joined
14 Sep 2010
Messages
268
Jag har en gentlemannatjuv i min grupp som känner sig lite utanför. han kan inte slåss, och är väl kanske inte den största problemlösaren.

Hur får jag hans spelare att känna sig nyttig?

När han bryter sig in i hus för att sno åt sig viktiga dokument eller artefakter är det solospel, det är mindre roligt.

Hur får jag honom integrerad MED gruppen?
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Han lär ju ha kontakter, beta hur man för sig både i undre världen* och bland etablissemanget. Så det borde finnas sociala situationer där han är nyttig för gruppen. Få vakter att släppa in gruppen, subtilt smickra sig till information och kanske kunna leta upp vem som har ett bra gömställe.

*Han har kanske inte alltid varit så gentelemanamässig?
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Möller said:
Han lär ju ha kontakter, beta hur man för sig både i undre världen* och bland etablissemanget. Så det borde finnas sociala situationer där han är nyttig för gruppen. Få vakter att släppa in gruppen, subtilt smickra sig till information och kanske kunna leta upp vem som har ett bra gömställe.

*Han har kanske inte alltid varit så gentelemanamässig?
Kanske är denna RP bättre på att tala till sig saker, eller tala sig ur knipor? Kanske någon av dom andra RP låtsas vara någon viktig person, medans tjuven ska vara hans talesman.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Slopa att spela inbrotten, ge honom grejerna han är ute efter med en gång. Gör klart för honom att han är en mästartjuv som kan stjäla allt. Låt honom slå ett färdighetsslag, om han lyckas får han grejen. Misslyckas han får han också grejen, men han har hamnat i trubbel.

Gå direkt till att spela effekterna, interaktionen med de andra rollpersonerna, vad vill han göra med grejen han har? Det är viktigare (och kanske intressantare) än ifall han lyckas stjäla dem.

Om du kan släppa taget om det här (inbrottsutmaningen) och lita på att spelaren kan förvalta det så borde det bli bra.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Arvidos MC said:
Slopa att spela inbrotten, ge honom grejerna han är ute efter med en gång. Gör klart för honom att han är en mästartjuv som kan stjäla allt. Låt honom slå ett färdighetsslag, om han lyckas får han grejen. Misslyckas han får han också grejen, men han har hamnat i trubbel.

Gå direkt till att spela effekterna, interaktionen med de andra rollpersonerna, vad vill han göra med grejen han har? Det är viktigare (och kanske intressantare) än ifall han lyckas stjäla dem.

Om du kan släppa taget om det här (inbrottsutmaningen) och lita på att spelaren kan förvalta det så borde det bli bra.
!Paxen gillar detta

(kände att jag ville ge ett "gilla")
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
Har han några skojiga avigsidor såsom rädsla eller beroende eller nått, sånt kan man alltid spinna vidare på.

Annars är det väl som flera andra skrivit just ett kontaktnät som kan vara bra att ha. Skaffa fram information eller saker som annars kan vara svårt. Kanske känner han spritsmugglare som kör över kanalen, bra sätt att komma till fastlandet osedd, eller kanske han han kontakter som har kontakter med maffian i Italien, bra sätt att komma dit med.
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Genom att
a) erbjuda "tjuv"moment som är viktiga för handlingen, men som inte kan lösas av bara en person. Han kanske måste orkestrera en avancerad plan som kräver stor precision, eller så räcker våld aldrig hela vägen fram

b) tona ner problemlösningen, och erbjud berättarmakt istället för lyckade handlingar. Ska rollpersonerna stjäla något sjukt välbevakat från ett nazistiskt slott? Låt tjuven göra upp en plan (hur "bra" eller "dålig" spelar ingen roll) och slå ett slag för "tjuveri". Lyckas slaget är det en bra plan, annars en dålig plan.

c) låt tjuven sno något som visar sig värdelöst för honom men är av stor vikt för de andra i spelgruppen. Överhuvudtaget är mitt favorit-tips för att integrera spelgruppen att låta en sidohistoria som spelas med rollpersonen A, innehålla något som är av betydelse för person B. Säg: "Så, du har öppnat kassaskåpet och kommit åt den stora juvelen och ska precis lämna rummet när du hör steg utanför. Du gömmer dig bakom gardinen och... döm om din förvåning när Kapten Staalh kommer in i sällskap med Dorothea, Lydias kusin!" (Lydias spelare: "vaffan gör hon där? Jag trodde hon var i paris.")

d) lyft fram gentlemanneriet om tjuvdelen är problematisk. Vem vet allt om belgiska ostar? Om charm och manér? Vem blir bjuden på galapremiärer? Gentlemannatjuven, såklart. Är spelaren klantig, inte så talför, taktlös och gastronomiskt obegåvad? Sånt spelar ingen roll, eftersom du som spelledare bestämmer över hur folk reagerar på honom. Att vara gentleman innebär inte främst att man måste bete sig som en, utan att man blir bemött som en.

e) fundera över vad tjuven kan tillföra resten av gänget. Vilken är hans bästa färdighet? Hur kan den användas i de uppdrag som de andra gör? Om nödvändigt, låt honom specka om sina färdigheter.

f) prata med gänget. Säkert upplever de också att tjuven är lite utanför. Betona deras inbördes relationer, och uppmuntra dem att spela tillsammans. Om tjuven och boxaren blir in game-bästisar, kommer de plötsligt göra allt med varandra - även om det är sådant som endera är sämre på.
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
Jag gillar dessa ideer men har haft några exempel av O:FR karaktärer som varit lite "off". Senast en alkoliserad, kedjerökande och sparkad löjtnant från ubåtsflottan vars vardag såg ut som inledningsscenen i "Das Boot". Han hade några saker som han tillförde gruppen och var anledningen till att han blev rekryterad till just det uppdrag de körde, hans kunskap om skepp och hans enorma intuition när det gällde navigering.

Dock insåg spelaren att denna karaktär inte riktigt höll måttet, så han lät honom "komma ut ur garderoben" och öppet visa sin homosexualitet och blev genast fängslad för det ;-)

Så, ibland passar inte vissa karaktärer hur "sköna" dom än är vid första anblicken. Vem vet, han kanske blir arresterad av Scotland Yard för ett hittills ouppklarat brott när någon tjallar på honom.

Antingen får karaktären gå, eller så får man göra det bästa av situationen. Fientlig eld är annars ett bra sätt, men då krävs det att personen är dumdristig och modig och vågar ta sig an de beväpnade fienderna som en man*.

*Refererar till en viss närsynt alkis spelad av Mr Fallen, det var mod och inga visor det ;-)
 

Ki-ai

Warrior
Joined
14 Sep 2010
Messages
268
Jag är sjukt tacksam för all input! Tack så mycket forumiter! Det är verkligen en styrka att kunna gå hit och få en hel drös med bra inlägg, från personer som inte är så närsynta som jag är.

Totte said:
Så, ibland passar inte vissa karaktärer hur "sköna" dom än är vid första anblicken. Vem vet, han kanske blir arresterad av Scotland Yard för ett hittills ouppklarat brott när någon tjallar på honom.

Antingen får karaktären gå, eller så får man göra det bästa av situationen. Fientlig eld är annars ett bra sätt, men då krävs det att personen är dumdristig och modig och vågar ta sig an de beväpnade fienderna som en man*.
Gamla oförrätter som kommer ikapp honom är fan A och O för att lösa detta. Hans förflutna skall grävas i. I nödfall får vi ta livet av honom. För få karaktärer har dukat under hittills! Det kommer att höja gruppens insikt om att det faktiskt går att avlida!

Han lär ju ha kontakter, beta hur man för sig både i undre världen* och bland etablissemanget. Så det borde finnas sociala situationer där han är nyttig för gruppen. Få vakter att släppa in gruppen, subtilt smickra sig till information och kanske kunna leta upp vem som har ett bra gömställe.
Eftersom vi rotar friskt i hans bakgrund skall jag kunna klämma ur honom matnyttig information som kan användas!

Kanske är denna RP bättre på att tala till sig saker, eller tala sig ur knipor? Kanske någon av dom andra RP låtsas vara någon viktig person, medans tjuven ska vara hans
Han kan franska flytande (han är såklart fransman) vilket vi inte har utnyttjat tillräckligt mycket

Gå direkt till att spela effekterna, interaktionen med de andra rollpersonerna, vad vill han göra med grejen han har? Det är viktigare (och kanske intressantare) än ifall han lyckas stjäla dem.

Om du kan släppa taget om det här (inbrottsutmaningen) och lita på att spelaren kan förvalta det så borde det bli bra.
tona ner problemlösningen, och erbjud berättarmakt istället för lyckade handlingar. Ska rollpersonerna stjäla något sjukt välbevakat från ett nazistiskt slott? Låt tjuven göra upp en plan (hur "bra" eller "dålig" spelar ingen roll) och slå ett slag för "tjuveri". Lyckas slaget är det en bra plan, annars en dålig plan.
Hmm tål att tänkas på, då kan vi definitivt hinna med fler inbrott och liknande, (mer nytta med karaktären) om vi bara beskriver dem väldigt löst, och använder utgången mer

Kanske känner han spritsmugglare som kör över kanalen, bra sätt att komma till fastlandet osedd,
Underbar idé!
 

Ki-ai

Warrior
Joined
14 Sep 2010
Messages
268
Olav said:
Genom att
a) erbjuda "tjuv"moment som är viktiga för handlingen, men som inte kan lösas av bara en person. Han kanske måste orkestrera en avancerad plan som kräver stor precision, eller så räcker våld aldrig hela vägen fram
Inte många problem löses med mest våld i mina scenarion, men det är en så uppenbar fördel att kunna försvara gruppen.

c) låt tjuven sno något som visar sig värdelöst för honom men är av stor vikt för de andra i spelgruppen. Överhuvudtaget är mitt favorit-tips för att integrera spelgruppen att låta en sidohistoria som spelas med rollpersonen A, innehålla något som är av betydelse för person B. Säg: "Så, du har öppnat kassaskåpet och kommit åt den stora juvelen och ska precis lämna rummet när du hör steg utanför. Du gömmer dig bakom gardinen och... döm om din förvåning när Kapten Staalh kommer in i sällskap med Dorothea, Lydias kusin!" (Lydias spelare: "vaffan gör hon där? Jag trodde hon var i paris.")
Rolig idé faktiskt! Information kan man aldrig få för lite av tex.

d) lyft fram gentlemanneriet om tjuvdelen är problematisk. Vem vet allt om belgiska ostar? Om charm och manér? Vem blir bjuden på galapremiärer? Gentlemannatjuven, såklart. Är spelaren klantig, inte så talför, taktlös och gastronomiskt obegåvad? Sånt spelar ingen roll, eftersom du som spelledare bestämmer över hur folk reagerar på honom. Att vara gentleman innebär inte främst att man måste bete sig som en, utan att man blir bemött som en.
Ja! Dessutom är min spelare helt ok på sådant, så det skall nog gå vägen

e) fundera över vad tjuven kan tillföra resten av gänget. Vilken är hans bästa färdighet? Hur kan den användas i de uppdrag som de andra gör? Om nödvändigt, låt honom specka om sina färdigheter.
Lite omspeckning är nog nödvändigt. Skall sätta mig med spelaren idag

f) prata med gänget. Säkert upplever de också att tjuven är lite utanför. Betona deras inbördes relationer, och uppmuntra dem att spela tillsammans. Om tjuven och boxaren blir in game-bästisar, kommer de plötsligt göra allt med varandra - även om det är sådant som endera är sämre på.
Mycket bra idé. Han har inte riktigt blivit bundis med alla karaktärer, men absolut med sin lord och arbetsgivare, som kan övertalas att lita ÄNNU mer på honom
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
Kiai said:
Kanske känner han spritsmugglare som kör över kanalen, bra sätt att komma till fastlandet osedd,
Underbar idé!
Jag använder just den saken i "Wicked Times - In Vino Veritas", fast då vinsmugglare.
 

Ki-ai

Warrior
Joined
14 Sep 2010
Messages
268
Totte said:
Kiai said:
Kanske känner han spritsmugglare som kör över kanalen, bra sätt att komma till fastlandet osedd,
Underbar idé!
Jag använder just den saken i "Wicked Times - In Vino Veritas", fast då vinsmugglare.
Tänker börja köra dina äventyr snart faktiskt! Vi har precis kommit in på Januari 1937,och närmar oss dina äventyr :gremlaugh:

Vilket skall man börja med?
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
1937, då är det Lurking Dangers, och det första är Lurking Dangers - A Pint of Bitter som börjar i November 1937, sen är det rakt på fram till Mars 1938 om du vill, sen börjar nästa serie med 7.50 from Victoria den 9 mars 1939, och kör fram till krigsutbrottet (och sedan vidare, inte släppt ännu).
 

Ki-ai

Warrior
Joined
14 Sep 2010
Messages
268
Då skall jag börja nöta! Skall bara rollspela större delen av 37 först :gremlaugh:
 

Ki-ai

Warrior
Joined
14 Sep 2010
Messages
268
Jag har för övrigt jobbat vidare med detta, ni som hjälpte mig kanske ville ha en liten update:

Karaktären har gjorts om i grunden, utan att de andra spelarna har fått veta något. Fransmannen Remý är nu en engelsman, med ett fransk alias. Det har verkligen givit en ny botten till karaktären. Jag har inkorporerat idéerna om att inte spela ut inbrott osv. Spelet är nu roligare!
 
Top