Nekromanti IceWind Dale

Gabri L

Warrior
Joined
7 Jun 2001
Messages
384
Location
Sättra, Sverige
Såg tråden om Neverwinter Nights, och passar nu på att fråga om någon har prövat IceWind Dale än? (Om det nu har kommit ut i butik här i Sverige...) Det skall ju också vara anpassat till 3rd ed. Sedan var ju Icewind Dale 1 rätt så kasst, om man jämför med annat som Blizzard har släppt.

Hoppas att frågan läggs på rätt forum...?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Jag köpte det utomlands för några månader sen, men har inte orkat titta på det än. Med andra ord, jag är också nyfiken på om det är värt besväret.
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
Det är rätt ok... Dessvärre är det är bara att hoppa på vagnen och åka med, men det finns en del skoj att titta på under färden iaf /images/icons/smile.gif
I princip kan man väl säga att det är Icewind Dale 1 fast med 3ed-regler (mer eller mindre iaf)
Som sagt, rätt skoj men knappast nåt världsomvälvande på nåt sätt. Men jag måste erkänna att det har satt en massa idéer om snötäckta berg, djupa skogar med snötyngda träd, etc i huvudet på mig /images/icons/wink.gif

/Tobbelobbe
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
[color:red][Besserwisser-mode]</font color=red>
Var kommer Blizzard in i det hela? Spelet är utvecklat av Black Isle som är en underdivision till Bioware och Interplay satte sin stämpel på och sålde spelet...
[color:red][/Besserwisser-mode]</font color=red>

I övrigt tycket jag inte att det är så stor skillnad jämfört med IWD 1. Spelet är i stort sätt samma bortsätt från uppdaterade klasser och regler.

Det finns ju inget spel-forum eller dataspels-forum här så här var väl bästa stället, antar jag.
 
Joined
8 Sep 2002
Messages
172
Location
Halmstad
För att vara en omarbetning av "baldurs gate" (och alla de andra liknande) till 3d ed, så tycket jag att man har lyckats bra. Att man sen har ändrat en del skills och feats förstår jag, och extraklasserna tycker jag bara är ett plus. Har inte gett det så mycket tid ännu, men gillar det. Inte fantastiskt, men det är kul.

Tycker personligen mer om grafiken i IWD2 än den i NWN, även om jag kör på maxgrafik utan problem tack vara mitt nya fina grafikkort. IWD2-varianten är mer "vilsam" för ögat.

Fast 3d-grafik är iof aldrig fel.

/Lars
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Tycker personligen mer om grafiken i IWD2 än den i NWN, även om jag kör på maxgrafik utan problem tack vara mitt nya fina grafikkort. IWD2-varianten är mer "vilsam" för ögat.
Håller med. 3D-grafiken blir ganska fort enformig jämfört med de ritade/modellerade bakgrunderna i BG & IWD. Man får väl betrakta det som en nödvändig eftergift för behovet av att designa egna områden och för marknadsföringen (folk tycks tro att om ett spel inte kräver senaste, häftigaste och dyraste grafikkortet så är det inget att ha...).
 

Morgath

Warrior
Joined
4 May 2001
Messages
223
Location
Lund, Skåne, Sverige
Jag håller med om alla positiva ovanstående omdömen. Det här är enligt mig faktiskt det bästa spelet av alla på denna grafikmotor.

NWN suger så djävla fett, även fast man har ett bra grafikkort.

Jag gillar speciellt uppdragen och att man kan göra ett helt party själv, utan att behöva "mickla" med följeslagare och annat bökigt.

Det allra bästa är dock att man kan spela präst eller munk till gudinnan Shar...
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
tyckte det var lite små kul
kunde dock vara längre, svårare, roligare, mer levelar, mindre platt, mer buskar, snyggare rusntingar, mer exp, "rättare fiender"
 

Mondrin

Veteran
Joined
28 Apr 2002
Messages
96
Location
Umeå, västerbotten
Jag blev också rätt förvirrad. Ett IceWind Dale från Blizzard? Rollspel ter sig dock bättre utanför datorn.

Men jag ska inte säga något. Jag spelade Baldurs Gate en hel del när det kom, i avsaknad från rollspel :gremlaugh: Sen är ju Forgotten realms enligt min ringa åsikt en spännade värld att spela i.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Bara för att det inte är rollspel så behöver det ju inte vara något dåligt (inte för att du sa det men ändå). Jag tycker att framförallt Baldur's Gate och Planescape: Torment är trevligt som underhållning men som sagt, det är inte värt att kalla rollspel. Actionspel med rollspelselement. :gremgrin:
 
Top