Nekromanti Ibland blir man irriterad..

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Arg! Hur får man dom här fjollorna att sluta leva i en bubbla egentligen?

Med litet tur dör de ut allteftersom den allmänna nivån av kunskap och levnadsstandard stiger.

På kort sikt får man sprida med sansad information som en motpol...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Herre jösses

Det är så jäkla dåligt och bevisar ingenting, utan antar mest en massa saker om begreppet "allsmäktig" som inte alls är självklara.

som t.ex?

om det finns saker som är omöjliga, kan det inte finnas någon som är allsmäktig. det är ju rätt enkelt faktiskt :)
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Inte fel forum, för fasen

<I>
"Nu kan jag ha fel... men innebär inte allsmäktig att man
är mäktig att göra allt?"</I>

Jo, du har på pricken rätt.

<I>
"Men det här är ju som sagt inte rätta stället att föra
sådana här disskutioner, jag kunde bara inte låta bli att
svara"</I>

Det är det väll ? Hur många rollspel presenterar inte
spelledaren som allsmäktig ?

/Alexander Gyhlesten

"Det du inte vet har du ingen aning om"
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Skärp dig !

Jag tror inte du skulle vilja att någon skrev så där till
dig så var så vänlig att undanbeda personangrepp om du kan.
<I>
"Väx upp, har ni över huvud taget läst teologi eller
filosofi av något slag borde ni inse hur löjliga de
argumenten är." </I>

Jag har läst psykologi, teologi och filosofi. Jag tycker
inte argumentet är något att förkasta, det står ordagrant
i Bibeln att Gud är allsmäktig - Varför får man inte kritisera faktumet av att något (Gud i sin andliga form)
eller någon (Gud i sin fysiska form) är det ? Kristna Punkt-
och-pricka-människor följer sin bibel maniskt och då tycker
jag att man ska leta upp de dolda bitarna, peka på dem och
säga "Det där tycker jag är fel, tycker inte du det?".
Ska man se till symboliken i bibeln kommer man bara bli
förvirrad med alla motsägelser kors samt tvärs.

<I>
"Om ni ska debatera med de så läs iaf på lite grann."</I>

Det har jag redan gjort, tack så mycket.

/Alexander Gyhlesten

"Det du inte vet har du ingen aning om"
 

dibbe

Veteran
Joined
11 Apr 2001
Messages
76
Location
GBG
Re: OBS! Skämtsamt inlägg

Bamse? Du menar guldkillen som inte vill slå folk, så han kastar upp dem i luften så de får slå sig själva när de kommer ner?

Vi'cken kille!

:)

--
Dibbe
 

Elias_UBBT

Veteran
Joined
14 Jun 2001
Messages
80
Location
Lund
Re: Skärp dig !

"...så var så vänlig att undanbeda personangrepp om du kan."
skall försöka :)

"Jag tycker inte argumentet är något att förkasta, det står ordagrant i Bibeln att Gud är allsmäktig."
Argumentet är ett sådannt som jag enbart har hört användas av folk på grundskolenivå, kanske därför jag förkastar det. Påstår dock INTE att du hör dit, bara argumentet. Har egentligen ingen lust att diskutera kreationister då jag själv tycker att många av de är ganska inskränkta, men att sänka sig till deras nivå tycker jag är fel. Du får gärna svara på det här inlägget, men jag anser inte att debatten är något som hör hemma här på forumet eller är speciellt intressant och jag tänker inte fortsätta att debattera det.

------------------------------
Dum vivimus vivamus
Elias
 

(vulg)

Veteran
Joined
1 Feb 2001
Messages
104
Location
Göteborg (nästan)
Re: OBS! Skämtsamt inlägg

Och så går han runt och stoppar in sina fingrar överallt. VET du vad ett gevär kostar? Inte för att han bryr sig om pengar "Upp nu trälar ut i alla stater..."

Det inlägget kan kanske också misstolkas men...
 

Anakha

Warrior
Joined
19 May 2000
Messages
266
Location
Örnsköldsvik, Ångermanland, Norrland, Sverige, Nor
Re: Varför det?

"Varför skall man respektera dem när de uppenbarligen inte förtjänar det?"

Precis, dessutom så står de väl nått i biblen om att man ska behandla andra som man själv vill bli behandlad, de som gjort den där sidan har ju skrivit i speciellt trevliga ordalag om rollspel och rollspelare.

/Anakha
"Jag kom, jag såg, jag skrev ett inlägg"
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jepp..

Det är lite sjukt, att dessa grupper läser in allt möjligt i olika fenomen, när man inte ens behöver läsa IN liknande i bibeln! Det finns ju fullt med anvisningar om vad man ska offra (slafsigt) och vilka man ska döda. (Otrogna i ALLA former, dom som våldtas men inte skriker högt nog, dom som pissar på väggar, dom främlingar som kommer om natten..)

Så, väldigt hycklande är det, eftersom kritiken på rollspel o. dyl baseras på att de går emot bibeln. Dessutom verkar ingen ha verkligen undersökt fenomenen, det verkar mest som dom är rädda för att dom ska ha fel, snarare än att andra har fel.



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Skärp dig !

Argumentet är ett sådannt som jag enbart har hört användas av folk på grundskolenivå, kanske därför jag förkastar det.

Om det verkligen är ett så formidabelt dåligt argument borde det ju vara en barnlek att visa detta med ett enkelt motargument... så varför inte göra det snarare än att försöka angripa personerna bakom argumentet (igen)?
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Varför irritera sig?

Varför leta upp underliga organisationer borta i USA som hatar en massa saker inklusive rollspel? De där människorna avskyr antagligen min klädsel, min frisyr, mina vänner, min skivsamling, mina böcker, hela min livsföring… och så mitt rollspelande. Det känns som att deras hat mot rollspelandet är skit samma, jag behöver inte bry mig om vad de tycker och ingen vettig människa lyssnar på ders vansinnessnack så det lär inte påverka mig indirekt heller. Tror snarast deras rollspelshat är positivt eftersom det kan göra att rollspelshatare förknippas med såna galningar och därmed inte blir tagna på allvar (en svag förhoppning iaf! /images/icons/smile.gif ).

Ett större problem är i så fall de som helt inriktar sig på rollspelshat och försöker sprida detta. Dessa går inte att dra ner brallorna på genom att påvisa stolligheter inom andra områden som deras åhörare känner till bättre.

Men det riktigt stora problemet som jag ser det när det gäller omvärldens syn på rollspel är varken religiösa stollar eller rollspelshatare, utan de synsätt och attityder som man då och då möter på från ”vanliga” personer ( och jag tror att de är synnerligen marginellt påverkade av de ovan nämnda stollarna eller hatarna). Attityder i stil med föräldern som skakar på huvudet och undrar om man ”inte vuxit ifrån de där spelen”, tjejen som inte är intresserad av en eftersom ”alla rollspelare är tråkmånsar”, snubben som inte bjuder en på sin fest för han har hört att ”rollspelare festar inte” eller arbetskamraten som tror att man inte kan sköta sina arbetsuppgifter seriöst eftersom man ”leker med färgglada tärningar och tenngubbar” på fritiden...
Visserligen kan man ju försöka ignorera dessa personer, men det är svårt att helt undgå att drabbas av deras fördomar.
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Tack Vindhand

Jag kände mig inte motiverad att svara på dennes inlägg,
speciellt som om han inte ens skulle vara.
Tack för att åtminstonde du gjorde det /images/icons/wink.gif

/Alexander Gyhlesten

"Det du inte vet har du ingen aning om"
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Helt sant!

Visst kan man skita i dom, dom har inte så mycket "makt", helt sant, men irritationen är ju rätt spontan.. /images/icons/wink.gif

Och ja, jag håller med, allmänhetens attityd är tråkigast. Hoppas det kommer något bra ur rollspelsveckan som är på gång nu..



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
Re: Den var intressant

<I>Kan gud, som nu är allsmäktig, skapa en sten som ingen kan lyfta och sedan lyfta den</I>

Kan gud betraktas som en "någon". Har gud överhuvudtaget en fysisk gestalt som kan betraktas i stånd att "lyfta något" (det vill säga med uppbådandet av egen kraft föra det längre ut från tyngdkraftscentra). Om gud tar fysisk form för att genomföra lyftningshandlingen, kan han säkert inte lyfta stenen, eftersom stenen per definition inte går att lyfta, med mindre än att man gör om stenen, varför vi skulle bli tvungna att konstatera att gud inte kan bryta mot logikens lagar, men inom dessa kan agera hur han vill. Som varandes en allsmäktig gud kan han dock med största säkerhet *flytta* stenen ifråga, även om det, på grund av hans allsmäktiga natur, knappast kan räknas som att han "lyfter" stenen.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Helt sant!

hmm. sätt in er i rollen som invandrare. där har vi fördomar. turkar får höra fördomar om greker (de spelar sin jävla musik och äter bläckfisk och typ lammkötbullar osv osv. MEN de gör j'ävligt god vitlöksgrejsröra.) och många har det jävligt svårt att komma in i samhället. dessutom har jag inga planer att det är det första jag säger till folk, HEJ, jag söler det och det jobbet, jag gillar musik och att spela rollspel. låter lite korny. inte heller säger man på första daten til bruden att man är rollspelare.
Däremot en invandrare har svårt. står det Muhammed istället för Anders, eller om han har svart hår och bryter så får svensken jobbet istället. det finns polska läkare som inte får göra bättre saker än att plocka jordgubbar!!! jag är själv svensk (jaja ok, min morfar var från danmark, men iaf...) och politiskt intresserad. det är lättare för rollspelare att 'dölja det' (varför nu det ska behövas) än en invandrare.
eller kvinna.
Sug på den ni!

Jag vet att jag har rätt!
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Vad menas?

"Sug på den ni!"

Vad nu? Är det någon som påstått att det är mer synd om rollspelare än om invandrare? Varför tar du upp det här?
 
Top