Nekromanti [IAWA] Stöd för att skapa scener och konflikter.

morkbollen_UBBT

Warrior
Joined
12 Mar 2005
Messages
263
Location
Stockholm
ÄNDRAD: Ledsen för förkortningen: IAWA = In a wicked age...

Vi spelade lite "In a wicked age..." förra helgen med blandade känslor. Först kanske jag borde säga att min grupp inte är speciellt vana vid olika former av narrativa spel, vi gjorde en del regelmissar och den som var SL är den med minst SL erfarenhet. Förutom lite nybörjarmisstag så var nog det största problemet bristen på stöd för att skapa scener. Jag tycker bra om konceptet med IAWA, men skulle som sagt gärna haft någon till mekanism eller tips på hur man kan väva ihop berättelsen.

Personligen gillar jag några fasta punkter att improvisera från. Enkla saker så som utmarken, gravplats, tjuvar. Min fantasi sätter direkt igång och börjar fundera på varför tjuvarna är där, vad är det för grav och vad menas med utmark? Är det en skog eller en öken. Samma sak med en rödtråd eller riktning på storyn. Det fungerar ganska bra i IAWA med hjälp av karaktärernas intressen, men det kan vara svårt att få ihop för en ny SL.

Så för det första har någon som spelat IAWA några generella tips att ge?
Behövs det bättre stöd till IAWA och i sådant fall hur skapar man det?
Vad använder ni för stöd för att skapa intressanta scener och konflikter?
Vad hjälper er att improvisera?
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,032
Location
Umeå
Re: [IAWA] Stöd för att skapa scener och konflikte

Spontant, nej. Det tycker jag inte det behöver. Hur såg era bästa intressen ut, var de aktuella och drivande i spel?

Lite så som jag ser på spelledarens roll så är det som en bromskloss. Spelarna skall vrida upp sina bästa intressen till den nivån att de vrålar ut över spelbordet att "nu skall du..." och vad det nu är som är i deras bästa intresse. Spelledarens roll är att se till att dessa huvudkonflikter inte löses på två sekunder, utan arrangera allt så att det hela dras ut.

Säg att jag spelar Merikka, en prästinna som har i sitt bästa intresse att i lönndom mörda handelsmannen Bareth, utöver det så är det även i Merikkas bästa intresse att förhindra att Bareth och den unga jungfrun Adina idkar älskog och producerar ett barn. Vi lämnar deras bästa intressen åt sidan. Om spelledaren bara skulle fråga mig, vart är du, vad gör du? Så skulle jag med all sannolikhet säga "det är natt, Merikka svingar sig över muren och sprintar över gården mot Bareths sängkammare, i mörkret ser vi hennes långa böjda dolk blixtra..." men istället arrangerar spelledaren situationen så att Merikka inte kan gå i direkt konflikt med Bareth, säg att han placerar dem alla i templet och Merikka som prästinna förväntas viga dem eller välsigna deras planerade barn, osv.

Det står lite om detta i boken, att cirkla och dra ut på konflikterna.

Ett annat trix som gör att konflikterna blir mindre direkta, är att föra in en tredje part i de bästa intressena. Säg att det är i Merikkas bästa intresse att Kain, lönnmördaren, skall mörda Bareth utan att lämna några spår.

Vet inte om det ger något, men i vart fall min syn på det hela.
 

morkbollen_UBBT

Warrior
Joined
12 Mar 2005
Messages
263
Location
Stockholm
Re: [IAWA] Stöd för att skapa scener och konflikte

Poppe said:
Vet inte om det ger något, men i vart fall min syn på det hela.
Jo, det gjorde det. Tackar!

Poppe said:
Det står lite om detta i boken, att cirkla och dra ut på konflikterna.
Du menar dom typ 10 meningarna i boken? Så klart hjälpte dom, men jag gillade din förklaring att spelarna jobbar direkt för sitt intresse och SL försöker dra ut på det.

Poppe said:
Hur såg era bästa intressen ut, var de aktuella och drivande i spel?
Tyvärr var dom inte så bra, men jag skulle tro på en stor förbättring till nästa gång.

Ska prova dina tips nästa gång.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,032
Location
Umeå
Re: [IAWA] Stöd för att skapa scener och konflikte

Bra att det gav något! Men ja, det står inte mycket, men det står något i vart fall i boken om det hela.

Jag antar att du har läst tråden Breaking Bad Habits på The Forge? Den är nästan, eller kanske rent utav ÄR, ett måste för att förstå sig på In a Wicked Age. Om inte blir mycket bra mycket klarare efter att man läst den.

Har du det inte så finns det här: http://www.indie-rpgs.com/forum/index.php?topic=26103.0
 

morkbollen_UBBT

Warrior
Joined
12 Mar 2005
Messages
263
Location
Stockholm
Re: [IAWA] Stöd för att skapa scener och konflikte

Så klart hade jag inte läst detta och det var ju upplysande. Ska testa det i helgen.

Tack igen! :gremgrin:
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,032
Location
Umeå
Re: [IAWA] Stöd för att skapa scener och konflikte

morkbollen said:
Så klart hade jag inte läst detta och det var ju upplysande. Ska testa det i helgen.

Tack igen! :gremgrin:
Återkom och berätta hur det gick!
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,032
Location
Umeå
Re: [IAWA] Stöd för att skapa scener och konflikte

morkbollen said:
Du menar dom typ 10 meningarna i boken? Så klart hjälpte dom, men jag gillade din förklaring att spelarna jobbar direkt för sitt intresse och SL försöker dra ut på det.
Det är ett sätt att se på det i vart fall, vad jag menar är dock inte att spelarna måste göra det, utan att SL:s jobb mer är att känna av, variera intensiteten och dra ut på och cirkla konflikterna. Det är självfallet inte fel att som spelare själv dra ut på vad det nu är man är ute efter och närma sig det stegvis, tvärtom underlättar det för spelledaren om alla är lite medvetna om de tekniker som finns och kan hjälpas åt med det. Då kan spelledaren fråga "Vart är du och vad gör du?" och spelaren kan svara med något som inte hugger direkt mot vad som ligger i dennes intresse, utan något som närmar sig det.

Men det är en smaksak, vill man ha hög intensiteten så kör man direkt mot och SL bromsar och skapar andningsutrymme, vill man ha lite lägre intensitet kan det nog vara bra om alla är medvetna om vikten av att ha scener där inga tärningar rullar.
 
Top