Nekromanti I want to feel pretty too

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
När jag var liten fick jag för mig att jag var ful och att det var dömt att misslyckas att försöka göra något åt det. Sen dess har min självbild gått rätt långt framåt men min känsla för stil har hämmats rätt rejält av att jag i drygt 20 års tid (är 25) brytt mig så lite jag bara kan om vad jag har på mig.

Så att när jag nu vill lägga om min stil så jag inte ser ut som nån som inte bryr sig om hur han ser ut så har jag inte den blekaste hur jag ska göra. Eller jo, det har jag ju - fråga er!

Så grattis, det här är er möjlighet att leka programledare i ert eget "gör om loser X stil så han ser ut som folk"-program! Jag ser ut såhär. Det här är en annan bild (man kan lura sig på att killen till höger ser ut att vara typ 15 trots att han är 28ish när bilden tas - jag är egentligen 183 cm lång).

Übereil, som tycker att skämt om att han hade rätt när han var liten inte riktigt passar sig i den här tråden
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Personligen gillar jag Jack n Jones på killar. Typ t-shirts och jeans därifrån är skitsnyggt. Jeansen uppkavlade ett snäpp vid fötterna. Converse är snygga skor.

Sen så skadar det ju inte att börja träna oxo. Muskler är ju det snyggaste som finns och träning är bra på alla sätt. Du blir gladare av att träna, du blir mer hälsosam, du ser bättre ut, du får bättre självkänsla, du får ett nytt intresse, nya sociala kontakter och du klär bättre i dina nya kläder. ^^
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,783
Recca said:
Sen så skadar det ju inte att börja träna oxo. Muskler är ju det snyggaste som finns och träning är bra på alla sätt. Du blir gladare av att träna, du blir mer hälsosam, du ser bättre ut, du får bättre självkänsla, du får ett nytt intresse, nya sociala kontakter och du klär bättre i dina nya kläder. ^^
Och tränar man ryggen blir det lättare att få en bra hållning; något som jag tror skulle hjälpa dig: var stolt och dra nytt av att vara lång, kryp inte ihop!
 

gizmo

temporary sunshine
Joined
27 Oct 2008
Messages
824
Location
Stockholm
jag gillade ju skägget. men det har jag redan sagt till dig. inte för mycket/för långt. så som det var när jag sade det, helt enkelt.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Piké-tröjor tycker jag inte är så snyggt. Mest för att jag själv tycker att de är fördjävulskt obekväma - och då ser andra också obekväma ut i dem.

Ni har ingen dresscode på jobbet, va?

Vanliga bomullsskjortor ser man alltid rätt klädd ut i. Kombinera med munktröja eller liknande för lite ungdomligare stil.

Annars kanske post-grunge-hållet, flanell-skjorta ovanpå en intressant/konstnärlig/nördig t-tröja är något för dig.

Och för guds skull, ha skor! Inga benbrotts-inducerande tygpåsar på fötterna.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Det första jag anser du ska göra är att fundera på en person som du tycker har bra kläddsmak, oavsett vem det är.
Efter det så kan du antingen be personen hjälpa dig att plocka ut en ny kläddgarderob eller så nitar du vad för typ av kläder personen bär och tar med dig en vän, mitt förslag är att du tar med dig en kvinnlig vän som får hjälpa dig med handlandet. Dina nuvarande kläder för du dig av med, förslagsvis sänker du dem till myrorna eller någon annan organisation. Detta för att du inte ska frestas att använda dina gamla kläder. Som man säger kläderna gör mannen. Dvs klädd dig som den person du skulle vilja vara.

Sen som övriga redan sagt börja träna. Vad du tränar är inte viktigt bara att du tränar och gör det utan undantag. Kör du löpning avsätt en tid som du alltid tränar på oavsett vad, sen utökar du antalet tillfällen successivt. Har du tränat tidigare? Har du några preferenser på vad du för drar för träning?

Självförtroende är något som man bygger upp över en längre tid inget som kommer över en natt, tro mig jag har varit där engång i tiden. Att då börja förändra din klädsel kommer troligtvis förändra hur du kommer bli bemött, vilket kan hjälpa dig att förändra ditt eget beteende. När jag kommer hem ska jag lägga dig till en avsnitt av Ted talks, som jag anser att du bör se.

Vill du kan jag försöka hjälp/guida dig så du kommer igång, har dock bara mina egna erfarenheter att gå efter.

Ber om ursäkt om jag är otydlig eller kanske gjort något slarvfel och skyller det på att jag skriver från telefonen.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Jarl said:
Recca said:
Sen så skadar det ju inte att börja träna oxo. Muskler är ju det snyggaste som finns och träning är bra på alla sätt. Du blir gladare av att träna, du blir mer hälsosam, du ser bättre ut, du får bättre självkänsla, du får ett nytt intresse, nya sociala kontakter och du klär bättre i dina nya kläder. ^^
Och tränar man ryggen blir det lättare att få en bra hållning; något som jag tror skulle hjälpa dig: var stolt och dra nytt av att vara lång, kryp inte ihop!
Jag jobbar på det.

Eller ok, jag jobbar på att jobba på det.

Übereil, som inte kommit igång med träningen efter att han flyttat hemifrån
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,748
Location
Stockholm
Übereil said:
Jarl said:
Recca said:
Sen så skadar det ju inte att börja träna oxo. Muskler är ju det snyggaste som finns och träning är bra på alla sätt. Du blir gladare av att träna, du blir mer hälsosam, du ser bättre ut, du får bättre självkänsla, du får ett nytt intresse, nya sociala kontakter och du klär bättre i dina nya kläder. ^^
Och tränar man ryggen blir det lättare att få en bra hållning; något som jag tror skulle hjälpa dig: var stolt och dra nytt av att vara lång, kryp inte ihop!
Jag jobbar på det.

Eller ok, jag jobbar på att jobba på det.

Übereil, som inte kommit igång med träningen efter att han flyttat hemifrån
P90X, Beach Body Insanity eller One On One With Tony Horton! Träna i hemmets avskiljdhet och få riktigt hård träning!
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Vicotnik said:
Som man säger kläderna gör mannen. Dvs klädd dig som den person du skulle vilja vara.
Tänker du så här?

Übereil, som inte vågar klä sig som han skulle vilja vara - inte för att han har någon vidare koll på hur han skulle göra
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Mindre glasögon, gärna lite kantigare. Svarta jeans, skorta, en snygg rock. Vill du klä upp dig lite, lägg till en lite sportig kavaj och en hatt.

Skjorta är dessutom svalare på sommaren, och skyddar bättre mot solen. Till skillnad från T-shirt så har den dessutom en bröstficka för telefonen.

Eventuelllt kan man byta ut jeansen mot cargopants. Praktiska och tuffa. Då har man också lite valmöjligheter i färg, tex svart, khaki eller grå. Speciellt bra på sommaren när man inte har jackfickor.

Viktigt är också armbandsur. Jag går själv och överväger att köpa ett nytt just nu. Det är en viktig detalj som blir pricken över i.
 
Joined
14 Feb 2009
Messages
69
Bra initiativ! Att känns sig snyggt klädd kan göra smärre underverk för självförtroendet.

Några gamla klassiker:
- Knäpp inte översta knappen i skjortan om du inte har slips. (Gäller även pikétröja...) Det finns skjortor gjorda för att knäppas så, men de har speciell skärning.
- Bär svarta, lågskor med snören och putsa skorna regelbundet. (Framför allt kvinnor noterar skovårdens status.) Bruna skor är svårputsade och skär sig illa mot svarta byxor, så det är sällan värt pengarna.
- Bygg upp en garderob av basplagg som kan kombineras. (Jeans/bomullsbyxor, skjortor och tunna ylletröjor i kombinerbara färger. Köp ett par kostymer, där kavajerna kan användas till jeans och byxorna tillsammans med ylletröjor. Etc.)
- Köp enfärgade plagg i basfärger som marinblått, grått och svart, och undvik mönstrade plagg. De senare är mycket svårare att kombinera.
- Vad gäller skjortor: Börja med vita och ljusblå. Sedan kan du gå över till diskreta ränder eller rutor. (Skjortor med mönster av det spräckligare slaget kräver typ fotomodeller för att se ens okej ut.)

Träning är förstås bra, men det går att fixa till en del genom att tänka lite på hållningen (in med magen, ut med bröstet) och bära kläder som passar ens kropp. Till exempel har jag relativt smala armar och ben, varför jag undviker därför att gå i kortärmat och/eller kortbyxor. (Därmed inte sagt att man skall bära säckiga plagg. Det är faktiskt värre.)

Gå in i en bättre klädaffär och fråga ett butiksbiträde (helst av den äldre, erfarna typen - ungdomarna är bara självupptagna) om råd. De brukar älska att "fixa till en". Sedan finns det faktiskt böcker med stilråd för män. Kolla in vad som finns, välj någon som inte är för freaked out och läs och spana in bilderna. Du kommer snart in i tänket.

Avslutningsvis kan jag inte låta bli att tycka att det är ganska modigt att ställa den här typen av fråga på ett rollspelsforum. :gremsmile: Lycka till!
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Du är lång och smal: det räcker långt. Vad gäller kläder beror det mest på vad man själv tycker är snyggt - jag skulle till exempel aldrig föreslå cargobyxor och försöker att inte ha på mig shorts när det finns människor i närheten, men det beror förstås inte på att sånt är objektivt fult.

Därför vill jag ge följande råd:
- köp en uppsättning nya kläder, för man känner sig alltid finare i nya kläder oavsett hur de ser ut.
- klipp dig i en frisyr (låt frisören sköta det), skaffa ett skägg (prova tredagars-stubben) eller byt glasögon, för att förändringar i ansiktet kommer göra att folk säger "gud vad du passar bra i [frisyr/skägg/glasögon]". Skulle du passa skitdåligt i din nya frisyr/skägg/glasögon spelar det inte så stor roll, folk uppmärksammar förändringen och det i sig gör dig snyggare.
- ta upp händerna ur fickorna och gestikulera lite, för att då tar du mer utrymme och blir direkt snyggare och om du skulle se konstig ut när du sträcker ut armarna (det gör de flesta av och till och det kommer du också göra ibland) kommer folk inte tycka att DU är konstig utan att du gör en konstig rörelse som fyller dig mig liv och att du är avslappnad som ändå gör det och det är snyggt. Dessutom: alla människor ser olika bra ut från olika vinklar, och genom att använda kroppen kommer du visa upp fler av dina snygga sidor och miner.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Vem vill du vara då? klädval ska ju spegla din personlighet. Vem är du? Vad lyssnar du på för musik? Vilka tjejer (eller killar) tycker du är snygga?

Men bra saker har redan skrivits:

- knäpp ALDRIG översta knappen i en skjorta eller piké. Undantag: du har slips. Eller är seriemördare.

- Jack n Jones kanske funkar för dig. Eller annan bra affär.

- Snygga skor. Som passar din stil då.

- När du vet din stil, bygg upp din basgarderob.

..sen ska man satsa på en bra frisör och snygga glasögon. Och tänk på att man kan ha flera stilar beroende på situation.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Min fru, som jobbat som stylist på svenska modetidningar, säger:

Good news. Du är mager, oxh det kan man vända till sin fördel. Vågar nan vara lite edgy så är mager det man ska vara just nu som kille. Du ska absolut inte klä dig baggy, glöm oversized. Smalare modeller av skjortor, byxor, kavaj, jackor. Skräddat, inte sporty. Välj enkla färger. Kanske jordfärger. Tunnare stickad tröja under kavaj är nåt man kan testa.

Ökenkängor och snörkängor är modert, men de ska inte kännas grova eller tunga. De kan gärna vara bruna. Bruna skor är helt rätt.

Svarta kläder är inte du.
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Übereil said:
När jag var liten fick jag för mig att jag var ful och att det var dömt att misslyckas att försöka göra något åt det. Sen dess har min självbild gått rätt långt framåt men min känsla för stil har hämmats rätt rejält av att jag i drygt 20 års tid (är 25) brytt mig så lite jag bara kan om vad jag har på mig.

Så att när jag nu vill lägga om min stil så jag inte ser ut som nån som inte bryr sig om hur han ser ut så har jag inte den blekaste hur jag ska göra. Eller jo, det har jag ju - fråga er!

Så grattis, det här är er möjlighet att leka programledare i ert eget "gör om loser X stil så han ser ut som folk"-program! Jag ser ut såhär. Det här är en annan bild (man kan lura sig på att killen till höger ser ut att vara typ 15 trots att han är 28ish när bilden tas - jag är egentligen 183 cm lång).

Übereil, som tycker att skämt om att han hade rätt när han var liten inte riktigt passar sig i den här tråden
Det där är fan inga problem. Jag har alltid också känt mig ganska ful, men det är fan helt borta nu. Det hela grundar sig på att ha rätt kläder på sig. Klä sig i saker som passar en. Du ska för det första träna bort att kröka ryggen. Det gör du bäst genom att träna rygg och axlar. Det går snabbt, tänk soldat. Sen ska du köra brittisk casual/modsstilen, du kommer bli grymt snygg i det.

Köp ett par jeans. Vanliga raka inget konstiga, mörkblå. INTE LJUSBLÅTT! Sen köper du en keps, en Lacoste eller Fred Perry, Ben Sherman eller något annat halvfint märke. Sen köper du några pikér som sitter bra, det kan vara värt att köpa några stycken av ett märke. Samma märken som ovan nämnda fungerar. Ett par sneakers, addidas classic eller dylikt.

Vad gäller jacka finns det en hel uppsjö av olika.

http://se.zoovillage.com/productdetail.aspx?did=77053&pos=9

http://se.zoovillage.com/productdetail.aspx?did=69958&pos=11

http://www.fjallraven.se/produkter/jackor/drev-jacket

http://www.fredperry.com/laurel-wreath-collection/blank-canvas/re-issues/harrington-jacket.html

http://www.fredperry.com/men/jackets/technical-touchline-jacket.html

Halsduk tweed, svarta tajta läderhandskar.

Detta är inga problem, vad gäller frisyr hade jag nog bara rakat av skiten.

Det är luuuuuuuuuuuugnt!
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Sen så tror jag att det handlar väldigt mycket om att du ska känna dig snygg. Köp ett par dyra snygga kalsonger, strumpor, klocka, glasögon skit samma vad. Men du kommer känna dig snyggare och du kommer också bli det då.
 

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Sen så tror jag att det handlar väldigt mycket om att du ska känna dig snygg. Köp ett par dyra snygga kalsonger, strumpor, klocka, glasögon skit samma vad. Men du kommer känna dig snyggare och du kommer också bli det då.
Väldigt sant. Och som många andra sagt, sträck på dig. Det är både snyggt och bättre för ryggen.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Cassius said:
Sen så tror jag att det handlar väldigt mycket om att du ska känna dig snygg. Köp ett par dyra snygga kalsonger, strumpor, klocka, glasögon skit samma vad. Men du kommer känna dig snyggare och du kommer också bli det då.
+1
 
Top