Re: Vilken man vill
Skräck är bäst när det är lätt att relatera till och inlevelsen i karaktärerna den maximala möjliga. Bäst miljö för ändamålet torde således vara nutid i en livsmiljö som liknar spelarnas egen, men jag är beredd att hävda att man kan pröva på andra miljöer med betydligt större behållning, så länge det är kompetent folk man spelar med. Det handlar om att kunna sätta sig in i andra tiders och platsers livsmiljö, kunskaper och värderingar på ett trovärdigt och stimulerande sätt, och det har jag själv aldrig upplevt några problem med. Den enskilda skräckkampanj som skrämt mig mest var en extremt jordnära sak i en walesisk småstad, där jag spelade en utmobbad, föräldralös tonårsflicka som drabbades av mystiska attacker och blödningar (stigmata-liknande). Mycket tid ägnades åt att rollspela de två rollpersonernas vardag var för sig (i en detaljrikedom som de flesta här förmodligen skulle somnat av), och rollpersonerna förenades först efter omkring halva kampanjen, då märkliga, och skrämmande, saker redan börjat hända.
Den skräckkampanj som
berört mig mest, däremot, var
"Röda Ögon", en World of Darkness-kampanj på 1400-talet. Jag spelade en liten florentinsk köpmannadoter som mer eller mindre ofrivilligt ingivdes i en utdöende vampyrklan, och snart jagades av allt och alla inklusive världens största magikerorden.
Själv drömmer jag just nu om att få spelleda en skräck/mystik-kampanj i det gamla/forntida Kina, och tror mig ha idéstoffet och kunskaperna för att göra en sådan till något alldeles extra. Har ideér om något halvlovecraftianskt i nordbokolonin Vesterbygd på Grönland under 1300-talet, också.
Det vore något.
Men att sitta här och dra en massa halvdana pseudoanekdoter tjänar väl inte så mycket till, egentligen. Vad jag ville lyfte fram är helt enkelt att skräck är bäst i miljöer man trivs med och kan relatera till, men att vilka det är är väldigt subjektivt. Så länge spelledaren och spelarna är skickliga gör sig skräck utomordentligt i snart sagt alla miljöer, men för mig har det hittils varit bäst i nutidens Wales och Shanghai, 1800-talets London och Paris och renässansens Norditalien. Och Eons Mundana, faktiskt.
- Ymir, hade gärna varit med i fler renässanskampanjer