I vilken fantasy-setting gör sig bröderna Grimm allra bäst?

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
247
En oerhört svävande trådtitel som egentligen kan besvaras med ett ”vilket som helst - du bestämmer själv, dumsnut”. Jag är fullt medveten om detta, såklart, men om jag försöker att definierar detta lite närmare: vinterns ankomst här i Östergötland fick mig häromkvällen, på väg hem från arbetet, att fundera över vilken setting som allra bäst lämpade sig för ett klassiskt (men vuxet) sagoäventyr.

Jag frammanade under denna kvällspromenad bilden av en igensnöad liten by/stad i en dalsänka, där den stilla röken slingrar sig upp ur korsvirkeshusens murstockar, omgiven av mörka skogar och med ett slott som tronar på en höjd alldeles i närheten. Spelargruppen som pulsar fram i den lårhöga pudersnön med målet att finna nattlogi, lite värmande mat och en sprakande eldstad. I fjärran hörs gråbens ylande mot den fulla månen och stjärnorna glimmar i kapp med iskristallerna runtom dem.

Kanske var det bara den påtagliga kylan, kanske längtan hem till värmen och familjen, eller någon nedärvd vinterromantik som gjorde sig påmind. Men det kändes som en mysig plats att frambesvärja en kall vardagskväll mitt i veckan. Av någon anledning dök även bröderna Grimms sagor upp i huvudet och till kvällslektyr plockade jag fram Telegram förlags ypperliga (ocensurerade) samling.

Det slog mig ganska snart att dessa två, Jacob och Wilhelm, de centraleuropeiska folksagornas (kanske) främsta uttolkare är en outsinlig källa till äventyr och scenarior som med liten till (nästan) ingen arbetsinsats skulle kunna anpassas för en rollspelskontext (och har säkert så redan gjorts). Nästa tanke blev så frågan om vilken setting som bäst lämpar sig för detta. Självklart kan man placera detta i vilket system och vilken setting som helst (som jag skrev här ovan) men vilken färdig setting gör sig egentligen bäst för detta trop-tyngda sagospelande jag föreställer mig?

Jag ögnade iallafall igenom min egen bokhylla innan frukosten dagen efter och konstaterar att Nordiska väsen och Götterdämmerung/LexOccultum är ju förstås givna svar sett till tidsepokerna och tematiken de avhandlar. Det finns säkert fler exempel att ge på liknande spel. Men om vi (som jag) nu istället skulle vilja placera in detta sagostoff i en mer renodlad fantasy-setting. Var hamnar vi då?

Drakar och demoner, Symbaroum, Trudvang, Khelataar, Svärdets sång, Ensamma vargen, Fantasy!, Hjältarnas väg, Järn, Mörk borg?

Några av dessa, andra verkligen inte, skulle nog passa med lite skruvande och hemsnickerier. Dock föll blicken på två spel som kändes mer eller mindre givna: WFRP (mer) och Zweihänder (mindre).

WFRP har nog egentligen allt det där jag eftersöker till att kasta in spelarna i en färdig värld av väsen, häxor och bestar. Lägg därtill degenererade baroner och baronessor (om det är med altare helgade åt mörka krafter eller spetsiga hörntänder är mig just nu egalt) så blir det en cocktail jag nog gärna beställer.

Så till avslutningen i denna tl;dr-trådstart; i vilken spelvärld skulle ni placera ”ert” Grimm-inspirerade äventyr? Finns det något bättre alternativ till min egen slutsats?

Förlåt mig för att jag inte kunde hålla mig kort och tack för ordet. :)
 
Last edited:

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
270
Location
Stockholm
The Witcher? Rollspelet som sådant är iofs ingen höjdare i mitt tycke.

Historierna i de första två böckerna är ofta dekonstruktioner av kända sagor, (inte nödvändigtvis Bröderna Grimms).

Sen har Witcher 3-spelet flertalet både uppenbara men också dolda små influenser från kända sagor.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Så till avslutningen i denna tl;dr-trådstart; i vilken spelvärld skulle ni placera ”ert” Grimm-inspirerade äventyr? Finns det något bättre alternativ till min egen slutsats?
Jag skulle välja WFRP, vilket inte borde överraska någon.

Dock tror jag att vilken fantasy-setting som helst kan funkar, i stora drag. Kan se det du beskriver fungera i Drakar och Demoner, i Svärdets sång, ja i många olika settings. Knepet är att avgränsa miljön till en skog eller en dal, eller nått sånt där det finns liksom en liten egen setting i settingen.

Det du beskriver i känsla är nära det jag kände när jag skrev Vinterskogens hemlighet, och det äventyret kan, med lite god vilja, placeras i nästan vilken setting som helst som har övernaturliga krafter.

Nu när jag skriver inser jag att WFRP faktiskt inte är bästa settningen (bara näst bästa), utan att Ravenloft är den bästa settingen för det du beskriver! Alltså inte äventyret eller Return to-böckerna, utan de facto Ravenloft Campaign Setting.

 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Nu när jag skriver inser jag att WFRP faktiskt inte är bästa settningen (bara näst bästa), utan att Ravenloft är den bästa settingen för det du beskriver! Alltså inte äventyret eller Return to-böckerna, utan de facto Ravenloft Campaign Setting.
Jag håller nog med, men med en lite brasklapp.
Ravenloft Campaign Setting är en skräckkampanj,
den passar till original-sagorna som bröderna Grimm skrev,
den passar INTE till de Disneyfierade Hollywoodversionerna som slutar lyckligt.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Jag ser ju såklart ingen anledning till att placera bröderna Grimms sagor i en annan värld än vår egen. Att sätta det i någon jäkla tolkienvärld med alver och dvärgar skulle ju ta bort hela känslan. Så jag hade nog svarat ”1800-talets Sverige” (eller Tyskland).
 

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
247
Det finns ett rollspel som heter Grimm.
Men den är lite speciell: i den världen existerar alla Grimm-sagorna. Samtidigt.
Ramlade på detta också men vad jag förstod (läste bara en sammanfattande säljtext) så är rollpersonerna barn. Inte riktigt övertygad om att Stranger Things for the 18th century är vad jag söker. ;)
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,847
Location
Off grid
Jag ser ju såklart ingen anledning till att placera bröderna Grimms sagor i en annan värld än vår egen. Att sätta det i någon jäkla tolkienvärld med alver och dvärgar skulle ju ta bort hela känslan. Så jag hade nog svarat ”1800-talets Sverige” (eller Tyskland).
Så du menar att vi får spela Snövit (Schneewittchen) med 7st biroller med normalfördelad längd? :unsure:

//EvilSpook
 

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
247
Jag skulle välja WFRP, vilket inte borde överraska någon.

Dock tror jag att vilken fantasy-setting som helst kan funkar, i stora drag. Kan se det du beskriver fungera i Drakar och Demoner, i Svärdets sång, ja i många olika settings. Knepet är att avgränsa miljön till en skog eller en dal, eller nått sånt där det finns liksom en liten egen setting i settingen.

Det du beskriver i känsla är nära det jag kände när jag skrev Vinterskogens hemlighet, och det äventyret kan, med lite god vilja, placeras i nästan vilken setting som helst som har övernaturliga krafter.

Nu när jag skriver inser jag att WFRP faktiskt inte är bästa settningen (bara näst bästa), utan att Ravenloft är den bästa settingen för det du beskriver! Alltså inte äventyret eller Return to-böckerna, utan de facto Ravenloft Campaign Setting.

Spännande - har nu laddat hem Vinterskogens hemlighet för läsning. Tack.

När det kommer till Ravenloft så känner jag mig en smula vilse. Finns det något i tryck idag som är värt att införskaffa för en god översikt till denna kampanjvärld? Såg att det finns en guide till 5ED, men är den bra?

Ramlade även på en kampanj (?) till WFRP 2ed med titeln The Tale of Red Rose and Snow White som tycks vara liknande det jag fantiserade ihop i trådstarten. Ska försöka leta reda på denna - känner du till den?
 

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
247
Bra poäng! Den är också tillämpbar om man använder WFRP tänker jag.
Nä, något disneyfierat mys hade jag nog inte tänkt mig. Tanken är mer - inte särskilt förvånande kanske - att det ska vara grim and perilous OCH romantiskt på samma gång.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Ramlade även på en kampanj (?) till WFRP 2ed med titeln The Tale of Red Rose and Snow White som tycks vara liknande det jag fantiserade ihop i trådstarten. Ska försöka leta reda på denna - känner du till den?
Nej, jag tror inte att jag har ramlat över den. Ska kolla på mina hårddiskar.

/M
 

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
247
Nej, jag tror inte att jag har ramlat över den. Ska kolla på mina hårddiskar.

/M
Fann den nu på RPGG - verkar vara författat av en svensk (kanske någon här på forumet?) åtminstone sett till namnet (jag känner iallafall igen namnet från en titel/avslöjande gräv som kom ut i år, i en helt annan genre av skrivande).
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
När det kommer till Ravenloft så känner jag mig en smula vilse. Finns det något i tryck idag som är värt att införskaffa för en god översikt till denna kampanjvärld? Såg att det finns en guide till 5ED, men är den bra?
Först släpptes Ravenloft till ADnD2.

Sedan gavs den ut på licens av White Wolf till DnD3.

Och nu sist till DnD5
Van Richten's Guide finns inte på DMs Guild, utan på D&D Beyond:

Jag tycker att alla tre versionerna är bra, men jag är lite partisk då jag tycker att Ravenloft är något av det bästa som gjorts till något rollspel någonsin.

Den första versionen är "störst" och har en karta över en stor landmassa.

I White Wolf-versionen är landmassan mindre och flera domäner har försvunnit (White Wolf hade inte licenserna för vissa delar).

I senaste, som fortfarande går att köpa i butik, är det nog ännu färre domäner.

Förslagsvis försöker du få tag på pdf:erna till de äldre versionerna och ser vad du tycker.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,887
Location
Marjura
Fann den nu på RPGG - verkar vara författat av en svensk (kanske någon här på forumet?) åtminstone sett till namnet (jag känner iallafall igen namnet från en titel/avslöjande gräv som kom ut i år, i en helt annan genre av skrivande).
Tänkte tipsa om just den - den är kanon! Författaren hade även ett projekt kallat Fausts Manuskript som skulle funkat utmärkt som setting/regelverk har jag för mig; http://www.mathiasstahle.se/faust/
 
Top