Nekromanti I valet och kvalet (karaktärsskapande)

Rakhori_UBBT

Veteran
Joined
14 May 2006
Messages
66
Location
Malmö
Hej!

Jag håller på att göra en karaktär till en kampanj som startar snart. Normalt sett brukar jag ha en mycket klar bild på vad jag vill spela i Eon men den här gången är jag mycket splittrad angående vilka/vilken aspekt min krigarmagiker ska ha.

Karaktären är från Thalamur, men befinner sig just nu i Soldarn, är 28 och har varit en del av ett förband i Thalamur som nyttjar krigarmagiker. Jag har en hel del i rida (15) och överlag är jag rätt nöjd med hur jag satt färdigheterna. Problemet är magin. En del av mig vill vara en sann magiker men att bara ha en aspekt är en hård begränsning. Å andra sidan sparar en enda aspekt mig en hel del färdighetspoäng. Det naturliga valet, oavsett antalet aspekter, (som alltså är en eller två) är väl biotropi antar jag men helarens funktion är inte så spännande om man just kommer från D&D. Eon har ju flera spännande aspekter så det vore kanske kul att inte bli gruppens helare. Ostrukturerad post, jag vet.

Mina frågor blir således:
1. Vilken aspekt hade ni valt ifall ni gjort en sann magiker och varför?

2. Vilka två aspekter hade ni valt om ni gjort en "vanlig" krigarmagiker och varför?

*edit*
I övrigt är karaktären inriktad på snabbhet, smidighet, lätta vapen och rustningar och har följande stridskonst:

Moment: Calansvärd (ska eventuellt bytas till thalaskisk ryttarglav.

Tekniker: Utspel, precisionsanfall:närstrid, avståndsanfall från häst.

Jag har rätt gott om enheter att köpa magi för. Bör tilläggas att han kommer köra med spontan magi, absolut inga ritualer eller formaliserade grejer alltså. Jag har 9 enheter att köpa effekter för vilka jag kommer kunna från äventyrets början. Sedan har jag 11 enheter att köpa fler effekter för, dessa kommer jag inte kunna från början dock. Där är 10 enheter redan öronmärkta för alkemiska konster (3 kongelera, 3 bereda magiskt elixir och 4 perpetuell indestruktibilitet).
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
1. Beroende på vad jag hade velat ge karaktären för funktion finns det tre som jag förordar...

Biotropi har många effekter och är bokstavligt talat en livräddare: hela skada, sänk svårigheten på dödsslaget, bota sjukdom... fast vill man nu inte stå som "lagets helare" så är det nog inte ett bra val, ifall ens karaktär inte är en sådan person som säger "orka" när någon kompisen kommer med sitt blodiga sår, vill säga. Dessutom kan den alltid alstras.

Fototropi har den effektiva attackeffekten Blixt och den trevliga Osynlighet, samt Blända för den som känner på sig att det är dags för närstrid eller flera fiender och är dessutom, samt det att den oftast torde kunna alstras utan problem.

Psykotropi har en avståndsattackeffekt i och med Smärta, och dessutom ett par praktiska sociala effekter (Lögn, Föföra), och går alltid att alstra. Och om man är lagd åt det hållet kan ju hitta ande och skydda mot ande vara (minns inte rätta namnen) alltid vara trevliga.

2. Hade berott helt på användningsområde, men Bio + Foto är nog en klart tips: du kan alltid alstra, du kan hela dig, skada, slå ut flera fiender tillfälligt, göra dig osynlig, och dessutom kan någon av dem alltid transformeras om det är någon annan effekt man gärna vill ha.
 

Rakhori_UBBT

Veteran
Joined
14 May 2006
Messages
66
Location
Malmö
Bra råd allihop. Det är ju väldigt svårt att ge råd i en sådan här fråga, mycket beror på spelstil och tankar om hur karaktären är. Jag hade en tanke på att välja nomotropi och skototropi först. Nomotropi ger mig bättre rustning, kan sakta ner fiender, göra mig ljud och spårlös samt ge mig mer i tur. Skototropi är bra då jag kan se i mörker och lättare gömma mig. Men nu vet jag inte. Det är så svårt att välja aspekter...även om vissa av dem är väldigt dåliga och extremt "smala". Spelmakarna på neogames hade nog kunnat jämna ut aspekterna lite så fler av dem blev lite mer åtråvärda.

En viktig faktor är definitivt att aspekten måste vara lätt att alstra eftersom jag inte får transformera som extemporatör. Det blir två aspekter och de jag väljer ur blir nog biotropi, nomotropi, fototropi och geotropi. Får sätta mig med magiboken i ett tyst hörn och meditera eller nått :gremgrin:
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Jag är inne på exakt samma problem för närvarande. Min karaktär är en magi ur Kabalaorden som har gett sig ut för att utforska världen. Hans intressen är ockultism och historia och han är fascinerad av drakar och liknande, något som jag hoppas kommer kunna användas av spelledaren som drivkraft eftersom att drakar finns överallt... nåja...

Jag står också i valet och kvalet mellan sann magiker och polykromatisk sådan. Jag väljer mellan psykotropi, biotropi och semotropi för tillfället, och har konstaterat följande:
I fallet psykotropi är det bättre med formaliserade besvärjelser, man vill ha effekter som till exempel smärta, de ska gå snabbt. De mentalt manipulerande besvärjelserna vill man helst ha tysta, men man kanske kan improvisera tyst?
I fallet biotropi är improvisation perfekt. Man kan alltid anpassa styrkan på besvärjelserna och de ska utföras i lugn och ro.
Generellt tycker jag att med den lilla mängden magnituder man oftast har så finns det ändå inte utrymme för så mycket breddning, så jag lutar åt att en enskild aspekt duger bra. Med tankarna om formalisering/improvisation i baktankarna.

Jag har en liten hake också, det vore bra för bakgrundshistorian om jag kunde ha både bio och psyko (för hans föräldrar var helare och även magiker vilket skulle vara en naturlig dörr till studierna). Men då faller ju sanna magiker bort.
 

Eon-Viktor

Veteran
Joined
31 Dec 2006
Messages
24
Location
Sigtuna, Uppland.
Jag skulle ha spelat en Besvärjare, för att kunna kasta besvärjelser snabbt och kunna transformera. Aspekterna jag skulle välja är nog... biotropi, ataxatropi och ev. fototropi.

Att kunna oskadliggöra fiender fort är mycket viktigt om man saknar stöd i en strid.
 

Rakhori_UBBT

Veteran
Joined
14 May 2006
Messages
66
Location
Malmö
Jo, man kan improvisera tyst magi, både alstra och besvärjelse blir 1obd6 svårare bara. Jag har aldrig föredragit formaliserade över spontana. Tänk på att en effekt kostar bara en magnitud, en formaliserad kostar ofta mer än så. Men båda har såklart för och nackdelar. Dessutom kan du ju halvera tiden för spontan magi. Drakar överallt? Håhåjaja :gremwink:
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Jag tycker dock improviserad magi blir roligast om man kan alstra ganska många aspekter, även om man inte kan utnyttja varje aspekt till fullo från början. Min nuvarande karaktär har FV i 4-5 alstrafärdigheter och fick rätt höga värden också (iofs mycket pga många gratis enheter till andra färdigheter från bakgrundsslagen) och det tycker jag skapar en roligare grund för att utveckla karaktärens magiska sida.

Det kan ju dock verka lite udda när man kan alstra så mycket men kan så få effekter, trots att de senare lärs in på ganska kort tid. Men man får väl se det som att det varit mycket teoretisk träning och inte så mycket praktisk tillämpning.

Sanna magiker är en kul aspekt men det kräver ju en hel del uppfinningsrikedom om man vill utveckla sin praktiska kunskap inom det snäva området då de befintliga aspekterna är klart begränsade till antalet. Är man dock inte så bekymrad över utvecklingen och vill sikta in sig på något nyttigt skulle jag nog rekommendera biotropi av de du väljer bland. Det är en bred aspekt och t ex en som man lätt kan leva av om man behöver tjäna pengar. Det är nog den aspekt jag tycker står bäst på egen hand.
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Drakar m.m.

Det är det som är grejjen. Vi har knappt några alls! Så det blir med andra ord mycket letande. Det du säger om kostnaderna för effekter har ju stor betydelse då man kan skapa mycket större allsidighet genom att bara köpa effekterna... god idé.
 

Harff

Veteran
Joined
17 May 2005
Messages
33
Alltid trevligt att se att ens spelare (Rakhori) tar hjälp för att skapa sina RPs. hehe... Kan ju upprepa det jag sa i telefonen.. Du som magiker kommer ha en rätt påtvingad central roll och valet av dina aspekter kommer påverka dig och gruppen... Så välj vist och genomtänkt.. :gremsmile:
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Om jag hade gjort en sann magiker så hade det nog varit en Biotropiker. Sedan satsa på att vara bra på att slåss. Svärd, stav - kanske en pilbåge eller ett armborst. Inte otroligt att man blivit lärd den aspekten inom Thalamur då armén mer än gärna ser till att soldater inte går och dör för mindre skador. Dessutom kan man ju hela sig själv om man blir skadad i strid och får några rundors vilopaus.

Sedan hmmm Ataxatropi är ju inte dumt om man vill teleportera sig. Mycket praktiskt. I synnerhet i kombination med en pilbåge.

Geotropi - Kasta en gargials bryne på svärden och skiva motståndarna.

Tja... det är väl några tankar.
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Re: Drakar m.m.

Kan ju bero på att drakar inte är vanliga... Fast å andra sidan så vet jag inte om du var ironisk :p. Tycker att det vore trist om ni skulle stöta på drakar sådär, men det är klart, om du verkligen letar efter en så... fast food för draken, ingen jakt bara micra och ät. (underlättar när lärda och magiker inte brukar ha plåtrustning...)
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Re: Aspekt val.

Som sann magiker skulle jag i ditt fall rekomendera antingen offesniv magi eller defensiv. Du har beskrivit den som något i första leden i en här. (Offensiv)

De aspekterna jag INTE skulle använda är: Pyrotropi, Kryotropi, Kronotropi & Termotropi.
Då dessa aspekter mer eller mindre saknar vettiga effekter i sig själva.

Som magiker väljer jag aspekter som är lätta att alstra.
Ataxatropi är en av mina käraste.
Tätt följd av Biotropi.

Med dom två så kan man väva storverk.
I en ritual som en SLP hade så vävdes det fram en cirkel med radien 5m, som helade Ob3t6 trauma, på alla inom effekten.
 

Rakhori_UBBT

Veteran
Joined
14 May 2006
Messages
66
Location
Malmö
Re: Aspekt val.

Jag bara måste fråga...du skriver att du gärna väljer aspekter som är lätta att alstra men hur ser du då på ataxatropi? Den ÄR lätt att alstra men inte lika lätt att bli av med :gremcool:
Jag var lite småsugen på ataxatropi men jag känner inte för att få en karaktär som får slå åldringsslag när han är 30 typ. Jag har dock bestämt mig för att alstra biotropi och fototropi med tyngpunkten på den förra. Lätt att alstra, kan alstras ur andra och vill de bli helade (vilket jag lite gran utgår från!) så blir det en OB lättare på besvärjelse. Dessutom är ju potens en alldeles utmärkt och rolig effekt. Tänk vilka silver jag kan tjäna på att låta impotenta fäder trots allt kunna pöka till sig autentiska ungar! Fast de får snabba på i sänghalmen, jag orkar inte lägga magin på dem hur många gånger som helst.
 

Rakhori_UBBT

Veteran
Joined
14 May 2006
Messages
66
Location
Malmö
Insinuerar du att jag brukar välja ogenomtänkt eller något sådant?! :gremblush:

Jodå, vi kommer klara oss alldeles utmärkt käre SL, en thalask sviker aldrig. Nu ska vi bara flå de otrogna perenniska hundarna, hänga allt slödder i Colonan och bränna ner hela Consaber :gremgrin:
Länge leve de visa magikraterna!
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Re: Aspekt val.

Ataxatropin ger inte någon risk för Qadosh förlust.

I den senaste utgåvan så har man skrivit in i vissa aspekter om de ger Qadosh förlust eller inte.

Sedan förstår jag inte ditt resonemang när du skriver
så blir det en OB lättare på besvärjelse.
Som en sann magiker så är du svuren till en aspekt?

Vidare, som krigar magiker vill du VERKLIGEN ha några snabba besvärjelser att falla tillbaka på.
 

Rakhori_UBBT

Veteran
Joined
14 May 2006
Messages
66
Location
Malmö
Re: Aspekt val.

Vad jag menade är...att du inte kan dissipiera ataxatropiska filament kontrollerat vilket ger en ökad risk för quadoshförlust. Men nu när jag kollar så har du rätt, det står inget om quadoshförlust under rubriken "okontrollerad dissipation". Det var ju intressant, undrar hur fan jag kunnat missa det under all den tid jag haft boken :gremblush:

Det blir 1obt6 lättare när du slår för besvärjelse om "offret" du lägger magin på vill bli utsatt för dess effekt. I fallet biotropi så vill troligtvis alla mentalt friska personer utsättas för effekten som ju antingen helar eller fixar till något annat fel på dem. Du kan läsa om det på sidan 47 i MM, under "accepterad magi" och den regeln gäller både improviserad magi som formaliserad. Vill du få det lättare ändå kan du använda dig av sympatetisk magi, s.48 i MM, även den gäller både improviserad och formaliserad magi.

En sann magiker har 1obt6 lättare både för att alstra sin aspekt som väva sina besvärjelser så de har det riktigt bra. Utom att de bara kan använda en aspekt då :gremsmile:
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Aspekt val.

Ataxatropin ger inte någon risk för Qadosh förlust.

I den senaste utgåvan så har man skrivit in i vissa aspekter om de ger Qadosh förlust eller inte.
De skriver inte i beskrivningen för varje aspekt om den ger upphov till Qadosh-förlust men jag tror inte det är menat att man ska tolka det som att vissa aspekter inte har den effekten vid okontrollerad dissipation. I delkapitlet Dissipation står det generellt att man riskerar Qadosh-förlust vid okontrollerad dissipation och att de detaljerade beskrivningarna av aspekterna beskriver bieffekterna.
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Re: Aspekt val.

Att göra sig av med ataxatropi är inget problem om man är improvisatör. DÅ kan man välja någon "ofarlig" effekt att lägga om man har dragit på sig filament och inte vill använda dem till det man alstrade dem för. Såvida man inte fumlar då, men i sånt fall dissiperar(?) ju alla aspekter okontrollerat....
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Aspekt val.

det står inget om quadoshförlust under rubriken "okontrollerad dissipation". Det var ju intressant, undrar hur fan jag kunnat missa det under all den tid jag haft boken
"Då filament dissiperar okontrollerat måste magikern så ett svårighetsslag mot PSY för att inte förlora en poäng (-1) Qadosh."
-Spelledarens Guide sid 139, under rubriken "Okontrollerad dissipation"

Hur läser ni egentligen? :gremtongue:
 

Rakhori_UBBT

Veteran
Joined
14 May 2006
Messages
66
Location
Malmö
Re: Aspekt val.

Hur läser ni egentligen?
Jaja, sluta nu att få mig att se dum ut! :gremgrin:
Jag läste faktiskt bara under aspektbeskrivningen. Så då hade jag rätt från början egentligen, med ataxatropi ökar riskerna for quadoshförlust markant. Bra aspekt men med läskiga konsekvenser.
 
Top