I Rikets Tjänst

DocUlmus

Veteran
Joined
28 Sep 2023
Messages
39
Location
Stockholm
På senaste MunkCon spelledde jag min kreation "I Rikets Tjänst", en korsning mellan spionthriller och low key superhjälte-spel i Kalla Krigets Sverige. Det är, som så många egna spel "under konstruktion", men jag har fått en hel del positiv feedback från de spelomgångar som gjorts. Spelsystemet är eget, men tar en del inspiration från År 0-motorn och lite från Modiphius 2D20-system, men med det självklara tärningsvalet T12 (rullar fint, bra utfall och inte minst snygg!)

Specifika saker som saknas är tydligare meta-ramverk för konstruktion av och exempel på superkrafter och betydligt fler och mer genomtänkta förmågor. Men grunderna är relativt genomspelade vid det här laget.

Så nu lägger jag ut det för allmän beskådan och feedback! 🫣

 
Silke har ett namn för lite i dokumentet (men inte kommer jag igåg vad hon hävdade att hon hette i afrika)...och snart kommer ett namn till ;)
 
Jag tycker det känns färdigt som system. Det behövs lite mer detaljarbete med att lägga till fler krafter, och lite mer kampanjmaterial, men det var roligt att spela, och lätt att sätta sig in i vid spelbordet.
 
Jag tror systemet är relativt klart (eventuellt är skadesystemet lite för avancerat i och med att det rör sig på två axlar samtidigt, men det blir så snyggt resultat :)).

Det som specifikt saknas är:
* Mer värld. Vem är man, vad gör man, inklusive start-scenario och en beskrivning av övriga supers-program, världen 1961 mm.
* Meta-system för att skapa krafter. Det finns några grova riktlinjer nu, men det lämnar väldigt mycket till spelledare och spelare att bygga själva. Jag vill gå till ett "power construction kit" utan att bli för detaljerad. Poängen är att krafterna ska vara unika och personliga, men det måste finns ett ramverk så att de blir balanserade.
 
Modigt med supers, det är svårt som attan att få till balansen (men det hjälper så klart att inte behöva emulera ett existerande IP, sas)
 
Jo, målet är inte 100% balans á la vad GURPS eller HERO försöker åstadkomma, snarare ett ramverk för en spelledare och spelare att spela roliga, antagligen relativt korta kampanjer i.

Alla superkrafter är tänkta att vara unika och byggs av spelledare och spelare tillsammans. Det kommer att finnas ett metasystem för att konstruera dem, men det är mer riktlinjer och ramar för att få dem någorlunda balanserade och tematiskt rimliga snarare än något man ger till sin lokale min-maxare och säger ”go nuts”.

I kombination med relativa low-key, tematiska superkrafter och inte så mycket fokus på ren strid så upplever jag att det har funkat ganska bra.
 
Modigt med supers, det är svårt som attan att få till balansen (men det hjälper så klart att inte behöva emulera ett existerande IP, sas)
Balans är det första man bör kasta ut genom fönstret när man skriver superkrafter. Hela grejen med superhjältar är att de är obalanserade, hellre luta sig in i det!
 
Det funkar när man har ett manus, inte annars. I introduktionsäventyret till MURPG måste de slå knut på sig själva för att täcka upp så att det blir ett scenario över huvud taget...
 
Back
Top