Så väldigt fint! Jag kommenterade inte i dokumentet för du har inte delat redigeringsmöjligheterna
Det är lätt att hitta i, tydligt och jag gillar de små godbitarna som knyter ihop reglerna med boken, citat och korta utdrag.
Kulturellt ursprung. Spännande! Jag tyckte det var ett roligt och intressant grepp för att beskriva härkomst.
Jag tänker att jag kanske saknar något yrke men kan inte sätta fingret på vad. Hantverkare som gör annat än vapen och båtar? Vikingarna gillade smycken och rysch. Bonde eller något liknande? Det känns som det skulle finnas något mellan alla specialyrken och den frigivne trälen. Kan man spela träl? Är det ett yrke? Eller kan man vara träl och stigfinnare i ett? Det var säkert inte ovanligt. Och att vikingarna tog trälar för att de var duktiga på något, tex hantverk eller musik, är också en grej.
Jag tänkte på "Sisu". Du har inte någon annanstans gjort en dragning åt finskan och finnmarken. Då tänker jag att sisu som begrepp skär sig lite. Men det kanske inte finns något som riktigt passar lika bra för det du försöker beskriva. Men jag skulle nog ändå försöka hitta något liknande från de kulturer som du beskriver under kulturellt ursprung.
På sidan 11 har du stavat baschans med två "S".
De tillagda färdigheterna och Kvädesreglerna är utmärkta. Den del av mig som spelar mycket friform tilltalas av uppmuntran att formulera kväden in game och den del av mig som gärna spelar trad och har spelat mycket DoD tycker att det verkar jättekul.
Eventuellt tänker jag att det du beskriver i det korta kapitel fyra skulle kunna ingå under färdigheter i kapitel tre. Både "Fysisk fältskärkonst" och "Kämpa på" skulle kunna vara färdigheter som spelarna kan rulla på mot int och psy.
Jag saknar lite underlag för brott utöver mord och dråp. Skulle vara intressant om du fick med något om stöld tex. Hur vikingarna skymfade varandras heder och hur blodsfejder och annat hedersrelaterat hanteras är också något som jag tror skulle ge lite mer utfyllnad till det kapitlet. Det känns som brotten hoppas över och man går direkt på straffen.
På samma tema, kan man tänka att pågående fejd är en typ av modifikation? Kanske inte nödvändigtvis till den åtalades fördel.
Kapitel sex och sju är bra. Överskådliga och enkla, saker måste inte vara komplicerade för att vara bra. Man kan förlänga en utrustningslista i all evighet, men några saker jag saknar är ändå kanske vanlig kniv, bryne, tändstål, snaror(?), fiskeutrustning, religiösa symboler av något slag, kam bland annat.
Jag tänkte på "stiltje och svält", är det inte därför man har roddare? För att slippa oroa sig för just stiltje?
Jag tänker att kapitel åtta och nio kan slås ihop. Den första delen med förslag på fiender kan lätt ligga under beskrivningen av världen, du har stycken där som beskriver exempel på vad man kan stöta på i de olika farlederna så fiendeexemplen kan ligga där. Bra exempel!
Och delen om reliker skulle kunna ligga närmare stycket om religion i seder och bruk. Alternativt skulle det kunna höra hemma tillsammans med stycket i Brutalitet och Holmgång.
Återigen, min tanke om att om du inte har med något om den finsktalande gruppen människor, varken som spelbar kultur eller på annat sätt, så känns användandet av "Sisu" som lite malplacerat. Med det sagt gillar jag den korta presentationen av de olika folken runt Östersjön. Jag tänker att om du bygger ut beskrivningarna lite, lite mer så ger det också mer möjligheter till äventyrskrokar. Fluffa till det lite. Inte mycket. Lite.
I kapitel nio har du också med seder och bruk. Det är precis som presentationen av folken en bra grej!
Det jag skulle göra med det om jag var du var att återigen bygga ut det lite. Fundera på om det finns mer man kan peta in. Kanske lite om begravningar, blot, bröllop. Kanske något om styrelseskick?
Jag skulle dela på punkterna om husfrun och trälarna. Vikingar ärvde även på mödernet och kvinnor var väl representerade både som krigare, ägare av egendom och i religionen. Jag tänker att de ska ha en egen punkt.
Utifrån att du sedan lägger in två trevliga sektioner om resa i västerled respektive österled så skulle jag byta plats på styckena. Så att stycket om seder och bruk kommer först, och sedan folken och sist de två leden.
Angående intro-äventyret har jag bara en fundering, och det är att det känns som att stycket om "zoner i kungshallen" ska ligga tidigare, i akt 1?