Nekromanti I need to find a better way to waste my time

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,878
Location
Örebro
En epok är över (hoppas jag...)! Idag avinstallerade jag Football Manager med ambitionen att aldrig installera om det.

(Lång bakgrundshistoria för er som är intresserade:)
Jag har spelat fotbollsmanagerspel sen mellanstadiet. Jag gillar fotboll (eller ja, jag är väl snarare insatt i det), jag gillar att bygga (men inte att förvalta...). På högstadiet kom jag i kontakt med Champinonship Manager som senare blev Football Manager som sedan har utvecklats och utvecklats och utvecklats. Ny utgåva varje år, jag har spelat samtliga.

Det som gör spelet för mig är i mångt och mycket att bygga upp klubbar. Att ta normala toppklubbar till toppen, så att säga. I och med att jag gjort sånt länge så vet jag hur man gör. Man fixar ihop en grundtaktik och pytsar ut ungefär vilkar roller som behövs för att få den att fungera. Sen är det laguttagningar, och då vill man planera utifrån spelschemat (är det ny match om två dagar igen så spelar man inte alla sina bästa spelare för då kommer du tvingas välja mellan att spela slitna spelare eller reserverna - skicka därför in ett par av de sämre lirarna i nuvarande match så du kan spela ett par av de bästa nästa match) - dessutom vill man se till så ens unga talanger får speltid så de får en bra utvecklingskurva. När man roterar så ser man till att de inroterade får roller som passar bättre för deras egenskaper men som ändå passar i ramen för taktiken. Sen blir det transferfönster, och då satsar man på värvningar som antingen ökar kvalitén en bra bit eller unga spelare som är som sämst lite sämre än de de ersätter men som har talang att bli nyckelspelare i laget. Sen säljer man av det som de nya spelarna var tänkta att ersätta.

Allt det här har jag liksom koll på. Min favoritomgång var nog när jag tog Leeds från tredjedivisionen till toppstrid i Premier League (men efter ett par säsonger i toppen blev det lite plattå, tyvärr, och jag hade svårt att hitta spelare som tog laget till en högre nivå ändå). Det är lite småtrevligt tidsfördriv som framför allt är väldigt bekant och tryggt - och outvecklande. Jag har gjort det här så länge att det är rutin på allting.
Jag har länge funderat på vad jag skulle göra om jag inte hade Football Manager. Om inte den här enkla, trygga utvägen fanns vad skulle jag göra då? Och nu är det som sagt borta och jag undrar: vad fan gör man med tiden nu då? Helst vill jag hitta något som är lite utmanande som gör att jag får lära mig något nytt. Det behöver inte bara vara datorspel.

Übereil, som tycker pappas förslag ("du kan ju städa!") inte riktigt var vad han eftersökte
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Crusader Kings 2 som jag nämnde i lådan är precis lika hjärndöd tidsätare som FM. Istället för att söka bra värvningar så söker du bra partners till dina barn och släktingar. Nackedelen är bara att de lagt till en massa skit som inte tillför spelet nåt. Välja generaler, besluta hur barn ska uppfostras, välja forskning, säga åt folk som gör dumma saker att inte göra dumma saker osv... Så mkt smörja egentligen. Jag blir fan arg när jag tänker på det. En massa självklara beslut som man måste fatta när spelet egentligen handlar om att kriga och gifta bort barn.
Finns det nån mod som tar bort all onödig skit?

Annars kan du ju prova att måla tennfigurer, det kan säkert sluka oändligt mycket tid och pengar.
 

gizmo

temporary sunshine
Joined
27 Oct 2008
Messages
824
Location
Stockholm
Sticka? Sy?
Lära dig ett instrument?
Laga mat (ordentligt)?
Blogga om fotboll?
Samla ihop gamla datorer från bekanta som ändå vill bli av med dem, plocka isär dem och skapa konstverk (eller futuristiska table top landskap) av delarna?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,807
Location
Göteborg
Lär dig ett främmande språk. Det är en väldigt kul och utmanande sysselsättning, det ger otroligt mervärde när man är ute och reser, det gör att man kan glo på dassiga TV-serier i kallingarna och ändå känna att man gör nå't konstruktivt med sin tid, och så finns det en massa forskning som visar att det förebygger Alzheimers.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,503
Fan vilket delikat problem att ha en massa fritid till sitt förfogande. Jag tycker gizmo hade bra förslag, periodsvis har jag virkat ganska mycket, det är rätt meditativt att sitta och göra något med händerna.

Genesis har också ett bra förslag. Det är jättehäftigt att lära sig språk, och jag tänker börja lära mig polska i år (mer än enskilda fraser och ord alltså (polska verkar för övrigt sinnessjukt svårt)). Det är ett jättehäftigt projekt, och dessutom något som är värsta meriten. Det är alltid bra (och ser alltid bra ut i CV:t) att kunna språk.
 

sakara

Veteran
Joined
29 Jun 2007
Messages
119
Lär dig tälja.

Nu pratar vi inte om göra krovpinnar utan att verkigen lära sig olika täljtekniker med vanlig hederlig morakniv.

http://www.surolle.se/

http://www.google.se/search?q=wille+sund...366&bih=667

Det här två av de bästa täljare jag känner till och har träffat.

Tälja är faktiskt väldigt kul och rogivande så länge man har tålamodet att sätta sig in i det. Jag hade inte riktigt det eftersom vi kom in på andra områden i utbildningen. Men har du mycket tid så krvs det inte så mycket mer än en träbit och en vass kniv =)
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,878
Location
Örebro
Bara så det är sagt:

Jag har inte den rätta kombinationen av tålamod och talang för finmotorik för att palla handarbete. Hade jag haft mer tålamod eller mer talang så kanske, men nu har jag inte det.

Übereil
 

sakara

Veteran
Joined
29 Jun 2007
Messages
119
jehe då sket de sig ju ganska rejält med täljningsbiten =)

Men i och med att du gillar strukturer och organisation (tänkte på fotball manger) så kan du alltid gröta ned dig i Excel, databashantering och liknande? =)

Det är i alla fall vad jag skulle vara om jag hade mycket fritid över
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,807
Location
Göteborg
Eller vad sägs om att köpa lite aktier? Inga stora belopp, utan lägg litegrann och köp ett par stycken och följ dem. Läs ekonominyheter, försök att slå index. Liknande utmaning som Football Manager, kan jag tänka mig, men nyttigare. Blir du bra på det kan du ju sedan tjäna en hacka.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,878
Location
Örebro
Å andra sidan anser jag att aktiehandel är omoraliskt.

Übereil, jag kan slå på stort och investera i trafficing
 

Bornmo

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
305
Location
Jönköping
Football Manager är ett gift!

Jag har det avinstallerat just nu, och spenderar lite tid med att försöka ena Irland i Crusader Kings 2, men det tar tid.

Men, ett tidskrävande tidsfördriv, som samtidigt ger dig lite utbildning, skratt och allmänt får dig på bättre humör är QI. Stephen Fry är en gud (när jag tänker på det kanske jag borde postat någon fetisch baserad på honom i den omtalade tråden).

QI - bästa programmet?

Skaffa dig trådlösa hörlurar också, så kan du lyssna på programmet samtidigt som du traskar omkring i din lägenhet och utför mer mänskliga sysslor.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
CIV torde du kunna säkra en hygglig ålderdom med. Du kanske hinner med en fyra-fem fullbordade omgångar innan det är dags för hemmet.
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Själv har jag som mål att under 2013 börja med elektronik i kombination med programmering och skapa diverse musikutrustning (målet är att bygga min egna förförstärkare -- som förvisso inte har någon programmering i sig).

Mitt senaste projekt som jag genomförde var en handske som man scratchar musik med (som att scratcha en vinyl). Det löste jag genom att sy på konduktivt material på en handske som jag sedan gned mot en annan konduktiv yta så att en krets blev sluten. Beroende på vart handsken är på ytan så faller/ökar konduktiviteten. Den variabeln skickade jag in i PureData (genom en Arduino-enhet) som sedan använde sig av informationen för att pitcha en ljudfil upp eller ner. Det funkade skitbra. Mitt nästa steg för att få till en riktigt autentisk scratch-känsla är att istället för konduktivitetens värde klura ut hur jag kan ta in handskens positiva/negativa hastighet i PureData. Det bör då inte bara låta nästan exakt som att scratcha en skiva men även fungera på samma sätt.

... orkade du läsa förklaringen ovan och kan se poängen i det så tror jag definitivt du kommer kunna ha kul med sånt här. Tänker mig att de flesta kan hitta en hel del kul att hålla på med det.

Kolla upp Arduino här förresten:
http://www.arduino.cc/
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
kalcidis said:
Själv har jag som mål att under 2013 börja med elektronik i kombination med programmering och skapa diverse musikutrustning (målet är att bygga min egna förförstärkare -- som förvisso inte har någon programmering i sig).

Mitt senaste projekt som jag genomförde var en handske som man scratchar musik med (som att scratcha en vinyl). Det löste jag genom att sy på konduktivt material på en handske som jag sedan gned mot en annan konduktiv yta så att en krets blev sluten. Beroende på vart handsken är på ytan så faller/ökar konduktiviteten. Den variabeln skickade jag in i PureData (genom en Arduino-enhet) som sedan använde sig av informationen för att pitcha en ljudfil upp eller ner. Det funkade skitbra. Mitt nästa steg för att få till en riktigt autentisk scratch-känsla är att istället för konduktivitetens värde klura ut hur jag kan ta in handskens positiva/negativa hastighet i PureData. Det bör då inte bara låta nästan exakt som att scratcha en skiva men även fungera på samma sätt.

... orkade du läsa förklaringen ovan och kan se poängen i det så tror jag definitivt du kommer kunna ha kul med sånt här. Tänker mig att de flesta kan hitta en hel del kul att hålla på med det.

Kolla upp Arduino här förresten:
http://www.arduino.cc/
*laowais ögon glittrar*

FYFAN VAD COOOOOOOOOLT :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh:
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
kalcidis said:
Själv har jag som mål att under 2013 börja med elektronik i kombination med programmering och skapa diverse musikutrustning (målet är att bygga min egna förförstärkare -- som förvisso inte har någon programmering i sig).

Mitt senaste projekt som jag genomförde var en handske som man scratchar musik med (som att scratcha en vinyl). Det löste jag genom att sy på konduktivt material på en handske som jag sedan gned mot en annan konduktiv yta så att en krets blev sluten. Beroende på vart handsken är på ytan så faller/ökar konduktiviteten. Den variabeln skickade jag in i PureData (genom en Arduino-enhet) som sedan använde sig av informationen för att pitcha en ljudfil upp eller ner. Det funkade skitbra. Mitt nästa steg för att få till en riktigt autentisk scratch-känsla är att istället för konduktivitetens värde klura ut hur jag kan ta in handskens positiva/negativa hastighet i PureData. Det bör då inte bara låta nästan exakt som att scratcha en skiva men även fungera på samma sätt.

... orkade du läsa förklaringen ovan och kan se poängen i det så tror jag definitivt du kommer kunna ha kul med sånt här. Tänker mig att de flesta kan hitta en hel del kul att hålla på med det.

Kolla upp Arduino här förresten:
http://www.arduino.cc/
Phedt! :gremconfused:
 
Top