Nekromanti I need sounds of hillbillies

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Jupp, jag lutar mot att köra en kort kampanj där spelarna är tockna där CSI-jönsar. Fast inte i en stad, utan på bonnvischan i sydstaterna. Typ... Louisiana Bayou eller något sådant. En sjuk blandning mellan CSi, Worlds Wildest Police Videos, I nattens Hetta och Columbo. Det blir mysko, helt enkelt. Jag behöver nu blott musiken. Den ska vara bonnig, gärna på ett charmigt sätt men får inte vara så usel att man dör av den. Ifall man börjar nynna på en av låtarna eller stampar takten av ren fart är det inte fel.
Jag har redan en dos Johnny Cash och Johnny Horton (Golden Rocket rockar), men jag behäver mer bonnläppsmusik! :gremlaugh:
Country me! Eller ifall ni inte kommer på bra country, dansband då?

Alltså, allt som man kan lyssna på i en snutbil på en landsväg i Lousiana eller Mississippi alltså, eller höra på ett vägfik/diner.


Storuggla, andra genrer funkar de med
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,507
Location
Helsingborg
Satt just och lyssnade på en låt från soundtracket av O' brother where art thou.. Det borde väl vara bonnläppsaktigt nog? Vad finns det mer för lantisfilmer? Jaja, fast i O' brother fastnade jag verkligen för musiken.. Det är den enda filmmusik som jag faktiskt känt att jag varit tvungen att la.... eeh.. lagligen köpa, ja.. :gremtongue: :gremsmile: Annars kommer jag nästan bara på Rednex som bonnläppigt.. :gremlaugh:

The Notting Hillbillies, kanske? Sköna låtar..

/Han som tycker Johnny Cashs röst äger
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Satt just och lyssnade på en låt från soundtracket av O' brother where art thou.. Det borde väl vara bonnläppsaktigt nog?"

Oh ja. Har jag redan förvisso, men glömt bort. Tack för påminnelsen.


Storuggla, är här
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Bonnvischa var beställt...

Tja vad sägs om Gretchen Wilson med sin "Redneck woman" eller det ryska bandet Bering Strait som spelar country. Är uppenbarligen duktiga på det de sysslar med.*

Sedan måste du väl ha med dueling banjos från filmen sista färden. Eller är det FÖR bonnigt? Ta även en kik på musiken till de båda Blues Brothers-filmerna.

*De har en riktigt skön låt som heter Porushka Paranya, men den är knappast vad du är ute efter då det är "Country and Eastern"... =^_^=

/Ulfgeir
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,510
Location
En mälarö
Det amerikanska södern du söker tror jag rent musikaliskt har fastnat i nån slags timewarp och inte tagit sig längre fram än 1976, så detta blir soundtracket:

De yngre busarna (de som kör pickuper, har kepsar med öl-loggor och gevärsställ i bakrutan) akompanjeras nästan uteslutande av sydstatsrock som ZZ-Top, Allman Brothers, Molly Hatchet och Lynyrd Skynyrd.

I bakgrunden på den lokala polisstationen hörs (förutom en elektrisk fläkt och irriterande flugsurr) klassisk gnäll-country av den lite mer tillrättalagda och konservativa sorten som t.ex. Roy Acuff, Ernest Tubb och The Louvin Brothers.

När de mer sympatiskt lagda rödnackarna dyker upp kan s.k. Outlaw-country höras som nämda Johnny Cash men även sådana som Waylon Jennings och Kris Kristoffersson.

Kvinnorna i den här parallella världen akompanjeras uteslutande av kvinnor. De äldre representeras av sångerskor som Tammy Wynette och Patsy Cline, medans de yngre av mer "folky" singer/songwriters som Emmylou Harris.

När man gör det obligatoriska besöket på "the wrong side of the tracks" och släntrar in på den bar som uteslutande frekventeras av svarta är det becksvart deltablues som gäller. Exempel på passande sådan är Muddy Waters, Howlin Wolf och Jimmy Reed.

När man hälsar på hos den lokala baptistkyrkan hörs naturligtvis gospel. (Blind Boys of Alabama och Mahalia Jackson.)

/Anders
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Bonnvischa var beställt...

"Tja vad sägs om Gretchen Wilson med sin "Redneck woman" eller det ryska bandet Bering Strait som spelar country. Är uppenbarligen duktiga på det de sysslar med.*"

Will do.

"Sedan måste du väl ha med dueling banjos från filmen sista färden. Eller är det FÖR bonnigt?"

Den ger nog bara helt fel tankegångar för spelarna... :gremgrin:

"Ta även en kik på musiken till de båda Blues Brothers-filmerna."

Det finns bara en Blues Brother-film. Allt annat vore en styggelse.


Storuggla, BB2-förnekare
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Ahh! …

Allt det där ska jag skaffa fortare än någon hinner säga »favoritinlägg«.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Ahh! …

Jag vet inte om jag ska allt, men stora delar i alla fall. Jeflar vilket sydstatarmisärlir det ska bli! :gremelak: Tur att man har en flickvän som gillar country.


Storuggla, Paradisfågel upp i näsan?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Alltså... wow. Tack! Du kunde inte sagt EN artist bara va? Du kommer döda min plånbok, skivnasare! :gremwink:


Storuggla, jag är ju arbetslös stackare...
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Tipsar Storuggla om biblioteken. De har ofta skivor för utlåning... =^_^=

/Ulfgeir - också arbetslös stackare...
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,510
Location
En mälarö
Re: Tipsar oxå om Emmylou Harris...

Visst e hon bra! :gremsmile: "Pieces of the Sky" är en riktig höjdarplatta.

/Anders
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Soundtracks

Rekommenderar filmmusiken till "O Brother Where Art Thou?" och "Ravenous" som utfyllnad.

De mest självklara valen torde vara:

Dolly Parton och Kenny Rogers

Merle Haggard är naturligtvis ett val också.
 
G

Guest

Guest
Otroligt trevligt inlägg, har lite egna ideér dock.

De yngre busarna (de som kör pickuper, har kepsar med öl-loggor och gevärsställ i bakrutan) akompanjeras nästan uteslutande av sydstatsrock som ZZ-Top, Allman Brothers, Molly Hatchet och Lynyrd Skynyrd.

Varför inte slänga in lite klassisk hårdrock också? Bara den är amerikanskt hetero så funkar det skitbra skulle jag tro. Typ Guns N´ Roses och Whitesnake.

I bakgrunden på den lokala polisstationen hörs (förutom en elektrisk fläkt och irriterande flugsurr) klassisk gnäll-country av den lite mer tillrättalagda och konservativa sorten som t.ex. Roy Acuff, Ernest Tubb och The Louvin Brothers.

Jag trodde att Tarantino hade slagit fast att det är Charlie Feathers som ska akompanjera varje sydstatspolis. Annars så tycker jag Bill Monroe passar som handen i handsken.

När de mer sympatiskt lagda rödnackarna dyker upp kan s.k. Outlaw-country höras som nämda Johnny Cash men även sådana som Waylon Jennings och Kris Kristoffersson.

Här tycker jag gott du man kan klämma in Willie Nelson och Kenny Rogers också. Speciellt Willie Nelsons platta "Shotgun Willie"...
The Statler Brothers funkar väl också vid de lite gladare och muntrare tillfällena..
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,510
Location
En mälarö
De yngre busarna (de som kör pickuper, har kepsar med öl-loggor och gevärsställ i bakrutan) akompanjeras nästan uteslutande av sydstatsrock som ZZ-Top, Allman Brothers, Molly Hatchet och Lynyrd Skynyrd.

Varför inte slänga in lite klassisk hårdrock också? Bara den är amerikanskt hetero så funkar det skitbra skulle jag tro. Typ Guns N´ Roses och Whitesnake.
Borde funka alldeles utmärkt. Killar som t.ex. Ted Nugent (med tanke på dennes koppling NRA och allmänna oregerlighet) och Montrose skulle nog passa de med. Man får akta sig så det inte blir för sofistikerat dock. Thin Lizzy t.ex. skulle aldrig funka.

Jag trodde att Tarantino hade slagit fast att det är Charlie Feathers som ska akompanjera varje sydstatspolis. Annars så tycker jag Bill Monroe passar som handen i handsken.

Här tycker jag gott du man kan klämma in Willie Nelson och Kenny Rogers också. Speciellt Willie Nelsons platta "Shotgun Willie"...
The Statler Brothers funkar väl också vid de lite gladare och muntrare tillfällena..
Du har helt och fullt fattat vad jag försökt säga.

En annan sak som jag glömde i mitt ursprungliga inlägg är att så fort det blir biljakt, i ett lite mer lättsamt sammanhang, måste det ofelbart akompanjeras av hysterisk banjomusik. Den som inte tror mig kan kolla in "Nu blåser vi snuten" eller valfri annan 70-talsfilm med Burt Reynolds (så länge det är en "muskelbil och cowboyhatt"-rulle vill säga :gremgrin:) i huvudrollen.

/Anders
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"En annan sak som jag glömde i mitt ursprungliga inlägg är att så fort det blir biljakt, i ett lite mer lättsamt sammanhang, måste det ofelbart akompanjeras av hysterisk banjomusik. Den som inte tror mig kan kolla in "Nu blåser vi snuten" eller valfri annan 70-talsfilm med Burt Reynolds (så länge det är en "muskelbil och cowboyhatt"-rulle vill säga ) i huvudrollen."

Och i genren "hysterisk banjomusik" sk aman lyssna på...? :gremsmile:
Waylon Jennings ledmotiv till Smokey and the Bandit är ju guld, men mer, mer mer!


Storuggla, knäkatt a la gelé
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,510
Location
En mälarö
Och i genren "hysterisk banjomusik" sk aman lyssna på...?
Earl Scruggs. Om ni har hört hysteriskt snabbt banjospel så har ni hört Earl Scruggs (eller möjligen någon som försöker låta som honom). Innan han dök upp så var inte banjon ett hysteriskt speed-instrument, utan mest ett kompverktyg längst bak i bandet. Denne banjons Jimi Hendrix släpade den längst fram på scenen och gjorde den till ett coolt instrument.

/Anders
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Banjo + tvättbräda = Earl?

Eller är det bara något jag fejkat ihop nu? Det är den nivån av banjolåtar jag letar efter just nu till biljakterna :gremsmile:


Storuggla, kalasbyxor på huvudet
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,510
Location
En mälarö
Re: Banjo + tvättbräda = Earl?

Jag tycker att hans grejor borde passa snorbra men ha lite svårt att veta om du tycker det. Slink in på allmusic.com och lysnna på ett par smakprov.

/Anders
 
Top