Nekromanti I Love Rymdskrot!

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Sött. Jag får typ 2831 som mest. Det tog ett tag innan jag fattade vad man skulle göra, fast det var rätt roligt att gissa sig fram.

Nu ska jag också göra ett spel bara för det.
 

Lorindor

Veteran
Joined
27 Jun 2005
Messages
119
Håller med Rising: svårt att förstå först vad man ska göra (för dem som inte fattar: 1. Placera rymdraketen där du vill ha den i överkanten. 2. Tryck på en gubbe i övre vänstra hörnet och en gubbe faller ner från raketen. 3. Använd den bruna roterande fyrkanten för att få studs på gubben och undvika att den faller till botten. 4. Samla hjärtan för att få poäng.) Men när man hajat till så är det hur kul som helst och det krävdes mycket för att jag skulle sluta spela. Rekordet hamnade på 16252 poäng innan dess.

- Lorindor, som egentligen borde plugga och inte spela små söta spel...
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Rekordet hamnade på 16252 poäng innan dess.

Fett. Personliga rekordet är 28332. Se om ni kan slå det!

När jag gav det till Josefin hade jag gjort en egen liten booklet till CD-fodralet med instruktioner om hur man spelade, så jag tänkte att inga instruktioner i spelet var nödvändiga. Men det kanske man skulle kunna lägga in - en liten introskärm med instruktioner?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
När jag gav det till Josefin hade jag gjort en egen liten booklet till CD-fodralet med instruktioner om hur man spelade
Wow, jag önskar att du var min pojkvän...

Skitbra musik, verkligen grym alltså. Allting är riktigt retrokittlande! Men det är illa att man är så begränsad i sin kontroll av gubben/gumman. Skulle man kunna styra rymdskrotet och färjen med musen hela tiden iallafall, istället för att klicka och dra? Mitt rymdskrot lossnar ofta från pekarn när jag drar in det i storskrotet.

Och så skulle man kunna använda musknappen till att rotera skrotet istället för att det gör det automatiskt, lite mer finlir vettu. Eller kanske skaka till det så att små skrotpartiklar yr och gubbegumman studsar iväg snabbare eller mer dämpat. Då hade man haft lite kontroll! Det skulle jag digga hårt.

Fast jag antar att du är färdig med det här spelet nu.
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Wow, jag önskar att du var min pojkvän...
Om du bara hade sagt det för fyra år sedan, när jag var pubertal och sexuellt frustrerad, osäker på min könsidentitet och i behov av en stark manlig förebild!

Fast jag antar att du är färdig med det här spelet nu.
Ja, så är det. Men jag har ett nytt på G, där man är två spelare i ett rum och ska möblera om det så att när det då och då får för sig att snurra mellan 90 och 270 grader inte gör för ont på en själv - och förhoppningsvis mer ont på motspelaren. Den som blir mosad först förlorar.
Det är sjysst för jag kan återvinna en hel del kod från I Love Rymdskrot (rotationsalgoritmer, studsfunktioner osv).

Dessutom lär det blir egenkomponerad orginalmusik den gången. :gremwink:
Ett smakprov finns här: http://abry.nu/litetbeat.mp3
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Vafan, jag försökte spela det på min Mac (och jag har Python och Pygame, alltså), men det gick inte. Konsultation med den eminente broder Fade avslöjade att jag troligtvis saknar pygame-libben för att spela upp mp3:or. Tror du att du kan dänga opp den? (Jag skulle förstås kunna leta upp pygame själv och tanka om det, men jag vill hellre vara lat, om det går bra.)


/Feliath — jag får se hela den första skärmen innan spelet dör
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Jag börjar bli som en seg gubbe

märker jag. Över 30. Dessutom betyder det att jag känner igen mycket av musiken ;-)

Det är en nice spelide tycker jag även om man kunde putsa en hel del på den. Exempelvis att färjan följde med musen hela tiden, att man släppte gubbar med space. Samt kanske olika saker att fånga. En raket som gör att gubben åker upp igen, eller ger en specialförmågor, tiden går långsammare, blocken börjar snurra åt andra hållet. Mer varierat skrot efterlyses också.

Det är dock bra att göra ett litet spel som inte tar två år att få klart. Då kan man göra ett till och direkt lära sig så att nästa blir bättre.
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Vafan, jag försökte spela det på min Mac (och jag har Python och Pygame, alltså), men det gick inte. Konsultation med den eminente broder Fade avslöjade att jag troligtvis saknar pygame-libben för att spela upp mp3:or. Tror du att du kan dänga opp den? (Jag skulle förstås kunna leta upp pygame själv och tanka om det, men jag vill hellre vara lat, om det går bra.)

Allt om pygame finns på http://www.pygame.org. Känner igen det där problemet - är dock osäker på vilket paket som är det bästa till Mac osv. Så, serve yourself.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Tack tack!

Det verkar dock som om det helt enkelt inte leker snällt med Python 2.3, som jag har. Jag ska ta och uppgradera snarast möjligt. Vilken version är Rymdskrot gjord i, förresten? Det verkar fortfarande vara ont om libbar till 2.5.


/Feliath — lite usel, lite kapabel, lite dilettant som vanligt
 
Top