Nekromanti I kallt klimat...

don Larsson

Veteran
Joined
12 Oct 2000
Messages
67
Location
Örebro
Jag har under den sista tiden i forskat lite om Klondike 1897 (och trakten runt omkring),och nyligen gjort färdigt ett litet skolarbete i ämnet. Just nu är jag rätt insnöad på området, som jag tror skulle vara en utmärkt miljö att driva en Western-kampanj i. Vad tror ni andra?

Jag har äve lovat Anders & Tove att försöka skriva en liten artikel kring Klondike, som om den blir tillräckligt bra eventuellt kommer publiceras på www.rollspel.com Varför jag för tillfället fascineras av Nordamerikas polara trakter vet jag inte. Kanske för att jag ska jobba som glassförsäljare i sommar :)
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Skriet från Vildmarken

Då bör du (om du inte ännu har gjort det) läsa boken Skriet från Vildmarken, orginalspråk: The Call of the Wild av Jack London.

Denna handlar just om denna guldrusch. Främst resan upp till Alaska.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Med tanke på att Peter är en duktig skribent, har en mycket god känsla för kampanjmiljön och dessutom lagt ner ett rejält arbete på att ta fram bra underlag är vi övertygade om att artikeln blir bra nog:)

Ni kan redan nu hitta en del av vad han skrivit på www.rollspel.com - novellerna Den som söker skall finna, I en vit vinter, Efter många långa år och Ett parti poker, samt beskrivningen av Adam Kowalka, som finns med i persongalleriet i Purgatory.

/a & t

<A HREF="http://www.rollspel.com" target="_new">http://www.rollspel.com</A>
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Kalla kårar i nästa Codex

"Åke Rosenius har gjort riktigt bra bilder till:)"

Inte förvånad...han gör alltid bra bilder /images/icons/wink.gif
Åtminstone de som visas, kan inte uttala mig om de som ligger i hans skrivbordslåda förstås... /images/icons/smile.gif

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

don Larsson

Veteran
Joined
12 Oct 2000
Messages
67
Location
Örebro
Re: Skriet frهn Vildmarken

Jag har inte läst Skriet från vildmarken, annat än i serieform samt sett en rätt gammal film (med Charlton Heeston, tror jag). Har dock läst en del av hans noveller, som jag tycker är riktigt bra. Och Varghunden är ju kanon!
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Jo, Western i lite kallare klimat är oerhört fascinerande...håller själv på och snickrar på/researchar Oregonterritoriet (De Stora Skogarna) som kampanjmiljö...

mvh
Örnie
PS McCabe & Mrs Miller är en helskön western av Robert Altman som utspelar sig i ett mer vintrigt landskap...DS
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
McCabe & Mrs Miller är en helskön western av Robert Altman som utspelar sig i ett mer vintrigt landskap

Är det den med John Wayne och Audrey Hepburn?
 

don Larsson

Veteran
Joined
12 Oct 2000
Messages
67
Location
Örebro
Jag har för mig att Warren Beatty spelar McCabe... plus ett helskönt soundtrack av Leonard Cohen!

Spelade en gång in filmen när den gick på TV, men bandet tog slut, så jag fick aldrig se hur filmen slutade :-(
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Min favorit Western är helt klart "De skoningslösa". Riktigt fin grisodlarWestern med Clintan i huvudrollen.

"Talk is cheap because supply exceeds demand"
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Spelade en gång in filmen när den gick på TV, men bandet tog slut, så jag fick aldrig se hur filmen slutade :-(</I>

Know the feeling... Jag har en oavslutad 'Young Guns' på ett band.

"De har satt eld på huset!!"
"Billy, vad ska vi göra!?"
*blorp*
*rewind*

--
Åke
 
Top