Måns said:
Hur får man in sånt här i spel, så att det inte bara blir färg? Finns det något spel som tar Gudarna på allvar?
I en Viking-kampanj upplevde jag att spelarna inte heller tog gudarna på allvar och "blotade ekonomiskt", så att säga. "Vad kan vi undvara så att spelledaren inte blir sur på oss och anser att vi rollgestaltar dåligt?" Att prata med dem eller få dem att läsa Valhall eller på annat sätt ta åt sig gudasagorna hjälpte inte så mycket.
Så jag provade ett rent stårymässigt grepp: gården där rollpersonerna befann sig gästades av en gubbe som presenterade sig som Loddfavner, och var en skum gammal gubbe med långt skägg och lapp för ögat och skojade en massa. Just då var det en massa rabalder om vem som skulle ta över efter kungen, som just hade dött.
Under gästabudet reste Loddfavner sig upp, drog ett svärd och drämde det i en pelare i långhuset, och deklarerade att den som kunde dra ut svärdet skulle bli danernas kung. Sen slängde han kappan över axlarna och gick, och två varghundar slöt upp när han gick ut.
Spelarna fick inte riktigt någon klarhet i vem Loddfavner var, förrän någon av de mer pålästa luskade ut att Loddfavner är ett av de rätt många alias som Oden brukar ha när han vandrar på Midgård.
Det var aldrig uttalat huruvida Loddfavner var Oden, och jag bestämde mig aldrig heller. Men det fick den önskade effekten: plötsligt började folk anta att gudarna var riktiga och token-bloten blev riktiga blot.
Det där besannades till slut: en SLP vid namn Olav som ville försöka dra svärdet ur bjälken fick inte, och det gjorde Olav sur. Så han brände ner stället och kunde lätt dra svärdet ur askan. Sen såg han till att folk fick veta det och blev medvetna om vad som hände om de satte sig upp mot honom. Och det gav honom tillräckligt många anhängare för att efter lite fejdande bli danernas kung.
Jag gjorde om det testet lite senare, när jag speltestade Fimbulvinter som BRP. Det var också lite sådär att när gudarna bara var bakgrundstext så var det ingen som brydde sig; när en av spelarna fick möta en enögd gubbe i en isgrotta som visade vägen ut så blev det påtagligt och blotandet blev på allvar.
Däremot vet jag inte om det är en universallösning, men det funkade på två av mina spelgrupper.