Nekromanti I Davokar hjälper man inte varandra....

DrDryg

Veteran
Joined
13 Feb 2017
Messages
10
eller gör man?
?Jag kan dock inte hitta några regler för hur man hjälps åt.
När två RP bänder upp en dörr, förbinder en blödande kompanjon, ringar in den ensamme och rädde kultisten för att få veta var deras oheliga altare finns o.s.v... Är det ensam är stark eller vad?
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,430
Regler för att förbinda eller ge elixir åt andra finns.
Att flankera och ge bonus åt sig själv och andra finns (och är en av de bästa taktikerna).
Ledarskapsförmågor och boost-förmågor som hjälper andra finns.

Vad som saknas, om jag minns rätt är regler för att hjälpa varandra med vanliga karaktärsslag (assist bonus, typ).
Man skulle kunna husregla att alla som hjälper till med vad som ska göras ger +1 på den aktives slag? Möjligen att endast personer med ett värde på 10+ i det aktuella karaktärsdraget får hjälpa till? Max tre stycken kan hjälpa någon samtidigt?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,605
Ett sätt som vi använt i improviserade situationer är att använda differensvärde, vanligt i många BRP-spel. SL avgör hur många som kan delta, alla slår ett slag, de lyckade differensvärdena läggs ihop för att nå en summa som SL sätter. Går att kombinera med att
- misslyckade resultat påverkar negativt
- kumulativa försök, en slutsumma ska nås (tiden är avgörande)
- en viss summa måste nås i ett försök
- ett visst antal personer måste lyckas för att försöket ska räknas
etc.
 

LordXaras

Veteran
Joined
6 May 2015
Messages
148
Varför inte bara köra på något baserat på Övertag? Om man hjälps åt och flankar någon i en fight så får man +2 på sitt slag och +1D4 i effekt, right?

Så varför inte köra på samma för andra situationer där man hjälps åt? Möjligtvis med restriktionen att den som hjälper behöver ha en matchande Förmåga eller över 10 i den relevanta Karaktärsdraget.


När två RP bänder upp en dörr
Beroende på vilken metod som används så kan olika karaktärsdrag användas. Om vi antar för exemplet att det är Stark som används så kan en karaktär med Stark 11+ hjälpa en annan karaktär bryta sig in. Karaktären som får hjälp kan göra ett försök med +2 Stark (och +1D4 skada på dörren om det är relevant)

När två RP förbinder en blödande kompanjon
Båda karaktärerna behöver ha Medicus (eller möjligen att Medicus och helande krafter kan kombineras). Karaktären som får hjälp kan göra ett försök med +2 i relevant färdighet och helar +1D4 extra.

När två RP ringar in den ensamme och rädde kultisten för att få veta var deras oheliga altare finns
Exakt detta som Dominera är till för. Om två karaktärer med Dominera använder det tillsammans så kan en av dem göra ett försök med +2 Övertygande.
 
Top