Nekromanti I brist på något bättre

Mr.Walker

Warrior
Joined
13 Nov 2005
Messages
203
Jag satt och funderade. Varför är det så vanligt att i ex. fantasyrollspel att det är vapnen som har en eller flera skadetärningar. En dolk är ju alltid en dolk och borde i grunden alltid göra samma skada. Istället borde vara hur man använder den eller hur stark man är som representeras av en skadetärning. Vapen är bara ett verktyg och en förlängning av en persons naturliga förmåga.

Inget unikt kanske. Men jag kom på detta exempel:

1T20 Styrka/ Skada
1-2 1T4
3-10 1T6
11-18 1T8
19-20 1T10

Vapen Skadebonus
Dolk +5
Kortsvärd +6
Långsvärd +7
Tvåhandssvärd +10


Ex:

Krigare gör 1T8 i skada och är beväpnade med ett långsvärd +7. Spelaren slår 1T8+7 och resultatet
blir 14. Krigaren gör 14 i skada.

Om krigaren inte är beväpnad så gör han alltså bara 1T8.

Kul va?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Kul idé. Det är inte storleken som räknas, det är användningen. Jag har ett förslag, dock: Det bör inte vara Styrka som ger skadetärningen, utan skickligheten med vapnet. En skicklig dolkmästare borde kunna göra mycket mer i skada än en klumpig dräng med ett bredsvärd, eller hur? Hur mycket skada du kan åsamka, speciellt med en dolk, beror inte så mycket på hur stark du är, utan snarare på hur väl du vet var ett anfall ger mest skada och hur mycket du själv kan kontrollera var du träffar. En dräng svänger mest svärdet och träffar där det landar, men en dolkmästare vet precis vilka blodådror som ger mest blödning och vilka nervpunkter som orsakar mest smärta.

Jag gillar också att du inte har så stort glapp mellan dolkskadan och svärden. Folk inser ofta inte hur mycket skada man kan göra med en dolk. Får jag ställa en fråga? Vilken anledning har en spelare att inte bara ge sin rollperson ett tvåhandssvärd istället för dolk? Kommer inte alla rollpersoner att springa omkring med tvåhandssvärd eftersom det är det mest effektiva vapnet? Eller har du någon klurig mekanik som gör att ett stort och tungt vapen inte alltid är att föredra framför ett litet och lätt?
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Erm. Att koppla skada till styrka är klassiskt, men inte specillt realistiskt. Så jag förstår inte poängen.

Det krävs inte speciellt mycket styrka för att komma upp i "nog" med styrka för att mängden skada ska vara beronde av skickligheten istället.

Det enda jag skulle bedömma man skulle behöva plocka ner skadan av pga av styrka är typ barnn ungre än yngre tonåren, och typ saker av hobstorlek.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,986
Location
Göteborg
I mitt spel som jag jobbar på just nu har man en färdighet för närstridsskada (baserad på styrka). Sedan ger olika vapen olika bonus. T.ex. ger obeväpnad -4 och ett långsvärd ger +4.
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,212
"Det bör inte vara Styrka som ger skadetärningen, utan skickligheten med vapnet."

Detta som genesis skrev kan inte nog understrykas. Färdighetsvärde(eller något annat) borde definitivt ha inverkan på på skada. Helst att men gör skada beroende på hur bra man slog med på sin anfallstärning. Låt hellre vapentyp/styrka bara vara en tilläggsmod.

Underligt nog är det väldigt få rollspel (av de jag sett) som använder sig av att hur bra man faktiskt är på hanterar ett vapen påverkar skadan. En Garde och Matiné vad jag kan komma på.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Najs som tusan. Jag håller dock med om vad Genesis och w176 säger. Det bör komma an på skicklighet, annars kommer Styrkan i slutändan ställa till problem.

Sedan är det bra om du just kunde hitta något för att främja små lätta vapen. Det de inte har i skada kanske de kan ha i bonusmod för någonting. Man kunde kanske rangordna antalet tillåtna attacker med stridsrunda för varje vapen?

Säg att varje extra attack utöver den första ger en minusmodifikation till färdighetsvärdet, på grund av vapnets grad av otymplighet? En dolk som är liten och lätt kanske bara har -1 som sådan modifikation. På attack två i rundan med just en dolk får man till exempel alltså -1 på slaget. På tredje attacken med folk får man -2 osv. Ett tvåhandssvärd kanske däremot har -4 eller -5 per extra attack eller så. På tredje attacken med detta får man då till exempel -8. Vad tror man om något i den stilen?

Alternativt att man ordnar bonus och minusmodifikation vad gäller rörlighet och allt relaterat till detta?

Om man tittar på första alternativet får skickligheten och valet av vapen betydelse för både skada och attackmöjligheterna.
 

Mr.Walker

Warrior
Joined
13 Nov 2005
Messages
203
Kul med positiv feedback!

Håller inte riktigt med om att skicklighet ska avgöra skadan. Det kan däremot påverka hur lätt man träffar.
Är man stark så slår man hårdare;)

Däremot kan det ju finnas en kompromiss. Lätta vapen,
dolk etc. kan använda skicklighet som skada för att
man vet vart man kan orsaka kritisk skada.
Lite som i dnd3.0 Om det nu är så att även skicklighet på något vis använder sig av tärningar, har inte tänkt så långt hur det skulle fungera.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,986
Location
Göteborg
I en annan diskussion ang. eldvapens skada menade ju någon att vapnets kaliber etc. i stort sett bara spelade roll när målet hade pansar. På liknande sätt borde rå styrka och vapnets storlek spela större roll ju mer pansar motståndaren har. Det finns väl en hel del spel som funkar ungefär så (kommer inte på något på rak arm iofs).
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Tja, vet inte om jag tänker hålla med om det. Kraftfullheten i ett slag eller ett hugg kommer mer an på att det utförs rätt och träffar rätt än den rena råstyrkan. Kan du inte använda ett vapen korrekt kan du inte utvinna den fulla slagkraften ur det, även om du själv är svinstark. Teknik är trots allt the shit.

... Jag menar, visst, det gör ont om Magnus Samuelsson klipper till med ett baseballträ - men om en proffslirare gör det så tror jag ärligt talat att det gör med ont.
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Gamla Chock är ju också ett exempel, då skickligheten avgör hela skillnaden och vilket vapen man har inte spelar någon roll.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Mr.Walker said:
Jag satt och funderade. Varför är det så vanligt att i ex. fantasyrollspel att det är vapnen som har en eller flera skadetärningar. En dolk är ju alltid en dolk och borde i grunden alltid göra samma skada.
"Det är inte storleken som räknas, det är meter per sekund."
- gammalt djungelordspråk

Jag håller med om att det bör vara skickligheten som räknas, om inte annat för att det är din skicklighet som gör att du kommer förbi motståndarens gard och kan klämma till med ditt vapen. Det ett svärd gör jämfört med en dolk är bland annat att du inte behöver ta lika stor risk när du ska förbi den där garden, och således kan klämma till mer. (Dessutom har det en massa skoj fysik som moment som man kan räkna på om man vill, bara genom sin längre längd. Men det är överkurs, för det har inget med ämnet styrka kontra skicklighet att göra.)

Men kommer du förbi, och drämmer till med din parerdolk på 44 cm (jag har en replika av en sån) så blir det inte så förbaskat stor skillnad om du hade haft STY 20 eller 12. Du får inte igenom mer än i medel trettio av de där centimetrarna innan stötstången tar emot, och efter i medel 28 centimeter tar fiendens buk slut. Du kommer inte längre in och det finns inte mer fiende att skada, oavsett hur stark du är; däremot är chansen större att du lyckas med det om du är en bra kämpe.

Så även jag röstar för färdighetsvärde snarare än styrkevärdet.

Sen lär du ha en klase muskelmassa om du är en vältränad kämpe, men frågan huruvida du är en bra kämpe för att du har högt i Styrka, eller du har högt i Styrka för att du är en bra kämpe, kan vi ta i en annan tråd.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,542
Location
Slätta
Tycker Krilles tankar går åt helt rätt håll, men funderar ändå på om man inte skulle ta och dela på det?

Styrka är faktiskt också bra att ha om man inte tar exemplet högpenetrerade stickvapen. Så kanske dela på det? Låt styrka + FV bestämma skadetärningen enligt den tabell som du redan har?
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,154
Location
Uppsala
Mr.Walker said:
1T20 Styrka/ Skada
1-2 1T4
3-10 1T6
11-18 1T8
19-20 1T10

Vapen Skadebonus
Dolk +5
Kortsvärd +6
Långsvärd +7
Tvåhandssvärd +10
Det stod inte i inlägget om det är tänkt att det ska finnas någon realism i detta men jag antar det eftersom själva grundtanken verkar bottna i en önskan om mer realism. Om det inte är fallet så kan ni helt ignorera mitt inlägg.

Det som blir besvärligt är skalan. En obeväpnad person kan göra 1 skada som minimum. Samma person med ett tvåhandssvärd har 11 som minimum. Men det känns väldigt fel eftersom båda vapnena faktiskt kan göra lika lite i skada (rispa/blåmärke).

Även maxet är problematiskt. En person med sty 10 och en dolk har 11 som maxskada. Vi vet att det är helt möjligt att döda folk med en dolk och därför bör 11 vara en dödlig skada. Problemet är dock att då gör tvåhandssvärdet alltid dödlig skada vilket återigen blir fel.

---

Min åsikt (som jag iof predikat om tidigare) är att alla vapen har samma skadeskala. De går från rispa till dödande skada. Sedan finns det en skillnad i sannolikhetsfördelning mellan olika vapen.

---

Vad gäller skicklighet vs styrka i skadediskussioner så kan jag intyga att båda spelar roll. Jag har tränat upp folk som varit väldigt svaga och de har mycket svårare att göra vettig skada med sina anfall. Samtidigt har jag låtit helt okunniga men fysiskt kapabla personer testhugga med skarpa svärd och de kan göra avsevärd skada (utan problem tillräckligt för att hugga av kroppsdelar på en människa).

Men skicklighet spelar en roll den också. Å andra sidan så spelar även storlek och kroppskontroll roll. Speciellt det sistnämnda faktiskt (jag har sett många skräckexempel på folk som har svårt att koordinera ett simpelt hugg).

Det är alltså väldigt svårt att basera skada på en egenskap eller en färdighet. Men jag skulle nog nästan föredra en allmän fysisk egenskap före färdighet (om inte färdigheten anses inkludera fysiken). Så ser det även ut att vara historiskt. Det talas väldigt lite om att träna på att öka skadan utan träningen går ut på att kunna få in träffar utan att själv bli träffad. Att man skulle tränas på att träffa känsligare områden är tveksamt.

Faktum är att jag alldeles nyligen satt och läste i en manual som specifikt rekommenderar anfall på händerna i första hand. En träff i svärdshanden betyder låg skada i de flesta rollspel även om det i riktig fight oftast betyder att man vunnit. Samtidigt kan ett otränat fyllo med yxa satsa på ett hugg i huvudet.

Även modighet spelar roll. Den fega kommer inte att gå in för att anfalla vitala delar (anfalla djupa mål, dvs mål långt in) utan anfalla händer och armar. Den modiga vågar däremot gå in på djupet för att få in en träff i huvudet.

Även relativ vapenlängd spelar roll.

Som ni ser så kan listan göras oerhört lång (lägg till position, om man är beriden, etc.). Egentligen är det ointressant att fundera över sådana detaljer. Gör en bedömning på tre nivåer (låg, medel och hög skada). Låg skada är 2t6 där man tar den minsta, medel är 1t6 och hög är 2t6 där man tar den högsta. 1 = Rispa och 6 = utslagen. Gör en skala däremellan. Varför göra det komplicerat (och orealistiskt)?

---

Om ni är väldigt intresserade av ämnet så är ni välkomna att kontakta mig så kan testhuggning anordnas.
 
Top