Nekromanti I betraktarens öga - Lovecraft scenario

sockerpappan

Veteran
Joined
24 Apr 2003
Messages
187
Location
Umeå
hmm...
alla skräckfantaster där ute skall få ett tips då jag lagt upp "I betraktarens öga" ett lovcraft influerat scenario i umeå 1934 som gick på SnöKon i år. Jag skulle gärna vilja ha lite feedback på produktionen då det lutar åt att vi antagligen skall skriva en fristående uppförljare på det hela till SnöKon nästa år.

http://bart.sm.luth.se/~niljoh-9/frispel/
och klicka er fram till "I betraktarens öga" via "färdigvuxna plantor". Dock är det lite stort, runt 20 MB pga bilderna.
 

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Joined
22 Oct 2003
Messages
526
Location
Helvetet
Läste hela scenariot..

...Och måste säga att jag är mycket imponerad. Och road. :gremlaugh: Har aldrig någonsin förut sett ett Lovecraftianskt scenario skrivet för svensk miljö; mycket bra att blanda in same / fornordisk mytologi som slöja, om det nu var menat som sådant? Man blir inte helt på det klara om Oden / Stahlo / Roh-veh'ctze är faktiska entiteter, eller om de är Cthulhianska omskrivningar av något mänskligheten i vanlig mening har missuppfattat, eller inte förmår uppfatta. Det kanske dock är meningen? *S* Gedigna efterforskningar dessutom, genialiskt att slänga in Rudbeck d.y och Linné.



Stahlo sades vara en osynlig jätte som färdades med vinden och som blev synlig när han åt människokött...

Det är inte utan att jag känner mig träffad. :gremgrin:


Vad gäller feedback, är du intresserad av förslag på den fristående fortsättningen, eller ville du bara ha åsikter?
 

sockerpappan

Veteran
Joined
24 Apr 2003
Messages
187
Location
Umeå
Re: Läste hela scenariot..

..Och måste säga att jag är mycket imponerad. Och road. Har aldrig någonsin förut sett ett Lovecraftianskt scenario skrivet för svensk miljö; mycket bra att blanda in same / fornordisk mytologi som slöja, om det nu var menat som sådant?

tack så mycket. Som det står i scenariot så är det ispererat av Nisse Nytts lovecraftianska scenarion, "mörkret mellan stjärnorna" och "ur afgrunden", som har gått på Lincon två år i rad och där tredje avslutande delen kommer iår. Om man gillar lovecraft i sverige rekomenderar jag att testa dessa på lincon, "i skuggorna" heter deras sista del.
hmm... slöja? jo det kan man nog kalla det.

Man blir inte helt på det klara om Oden / Stahlo / Roh-veh'ctze är faktiska entiteter, eller om de är Cthulhianska omskrivningar av något mänskligheten i vanlig mening har missuppfattat, eller inte förmår uppfatta. Det kanske dock är meningen? *S* Gedigna efterforskningar dessutom, genialiskt att slänga in Rudbeck d.y och Linné.

Stahlo / Roh-veh'ctze är mytologiska faktiska entiteter enligt vissa samemytologier men vi använde oss av dem på det sättet att vi tänkte:"samerna har med dessa mytologiska väsen, men vad är det egentligen för något i ett lovecraftianskt universum, och hur sitter de ihop med andra idétraditioner i norden, t.ex. vikingatro?"

Vad gäller feedback, är du intresserad av förslag på den fristående fortsättningen, eller ville du bara ha åsikter?

Vi har lite uppslag på fortsättningen, t.ex. ska man kanske få reda på vart Robert Åströms bibliotek har tagit vägen, blandat med väl valda delar matematik. Egentligen vill vi nog ha åsikter på "I betraktarens öga", vad som saknas, vad som är bra, vad som är för mycket, vad man skulle kunna ha gjort annorlunda. T.ex hur skall man få bort ritualen i slutet, som känns för mycket CoC, och ändå träffa ett klimax där, finns det andra alternativa slut som också skulle fungera?
 

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Joined
22 Oct 2003
Messages
526
Location
Helvetet
Re: Läste hela scenariot..

Stahlo / Roh-veh'ctze är mytologiska faktiska entiteter enligt vissa samemytologier

Jo, DET vet jag nog; frågan var snarast om de var faktiska entiteter i det Lovecraftianska universumet, ungefär på så sätt som CoC har inflikat Bast(et), Hypnos och Nodens (=Nuada), mytologiskt kända gudomligheter som tycks överenstämma med mänsklig uppfattning..

Egentligen vill vi nog ha åsikter på "I betraktarens öga", vad som saknas, vad som är bra, vad som är för mycket, vad man skulle kunna ha gjort annorlunda.

Ok, ska läsa den en gång till och komma med lite konstruktiv kritik, men det kommer inte att gälla efterforskningarna för där har jag ingen som helst kritik att komma med. :gremsmile:

..hur skall man få bort ritualen i slutet, som känns för mycket CoC, och ändå träffa ett klimax där, finns det andra alternativa slut som också skulle fungera?

Jag tycker dock inte att det är något fel med den lilla klichén / CoC-pastischen. Kommer jag på något lagom bisarrt alternativ ska jag genast meddela dig, jag lovar; det har dock skrivits så pass många CoC-scenarion att det är mycket, mycket svårt att vara innovativ faktiskt. Eller hur? *S*
 

sockerpappan

Veteran
Joined
24 Apr 2003
Messages
187
Location
Umeå
Re: Läste hela scenariot..

Jo, DET vet jag nog; frågan var snarast om de var faktiska entiteter i det Lovecraftianska universumet, ungefär på så sätt som CoC har inflikat Bast(et), Hypnos och Nodens (=Nuada), mytologiskt kända gudomligheter som tycks överenstämma med mänsklig uppfattning..

Tja, det tror jag inte. En poäng när vi valde dessa entiteter var att de inte skulle vara CoC figurer som alla kände igen utan att de skulle ge en lovcraftiansk känsla men ändå vara främmande för de som spelat CoC tills ögona blöder. Fruktan för det okända var ju lite av lovecrafts devis och då kan ju inte spelarna kunna katalogisera alla utomjordiska / övernaturliga entiteter efter CoC mallar. Många spelare har i efterhand undrat vilken CoC varelse det är som vi utgått från, vissa har gissat på Cthulhu själv, andra på Nyarlathotep, men sanningen är alltså att det är en egen påhittad varelse som vi ändå tyckte låg i linje med det lovecraft skrivit.

Ok, ska läsa den en gång till och komma med lite konstruktiv kritik, men det kommer inte att gälla efterforskningarna för där har jag ingen som helst kritik att komma med

Tja, vad skall man säga om efterforskningarna så stämmer de mesta. Personerna i scenariot bodde i umeå då med de yrken och namn som de har. Bränderna skedde där det står att de skedde, det enda som är fabulerat är väl anledningen till bränderna och linnés kista.

det har dock skrivits så pass många CoC-scenarion att det är mycket, mycket svårt att vara innovativ faktiskt

jo men man gör ju sitt bästa för att ta sig ut ur den fastslagna formen och fösöker lägga in lite nya grepp. I uppföljaren skall det i alla fall inte vara med någon ritual, i alla fall inte i slutscenen.
 

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Joined
22 Oct 2003
Messages
526
Location
Helvetet
Re: Läste hela scenariot..

Tja, det tror jag inte.

Sta(h)lo finns! *S* Den andra entiteten må vara påhittad. Även om det tydligen mer kan räknas till folktro än riktig mytologi.

jo men man gör ju sitt bästa för att ta sig ut ur den fastslagna formen och fösöker lägga in lite nya grepp. I uppföljaren skall det i alla fall inte vara med någon ritual, i alla fall inte i slutscenen.

Känner du för att "spoila" lite kanske? :gremsmile:
 

sockerpappan

Veteran
Joined
24 Apr 2003
Messages
187
Location
Umeå
Inga spoilers [ANT]

det är för tidigt för att det riktigt skall finnas något att spoila. Måste göra mer bakgrundsforskning först.
 

sockerpappan

Veteran
Joined
24 Apr 2003
Messages
187
Location
Umeå
barndomssynder

det finns lite barndoms synder där... men man lär sig med tiden. "I betraktarens öga" är det senaste vi skrev men nästa sak kommer slå det liksom allt man gör blir bättre än det innan. Ens syn på berättelseteknik och en förståelse för vad rollspelsmediet klarar av utvecklar man hela tiden, kan man i alla fall hoppas. Antagligen kommer "Nudåsen" upp när det blir renskrivet och det håller också hög klass.
 

sockerpappan

Veteran
Joined
24 Apr 2003
Messages
187
Location
Umeå
Orkade bara en person läsa scenariot? [ANT]

...nästa gång skall jag således fatta mig kortare så att man kan få lite mer respons.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag ska läsa det...

Ja, det ska jag faktiskt, det ligger nånstans i högen med printade papper som jag ska läsa. Och jag letar således upp den här tråden sedan när jag läst och funderat.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Några anledningar

En tendens som jag, och säkerligen många andra också, har upptäckt på forumet är att folk sällan orkar läsa texter som man för in via länkar.. Det kan till och med vara inlägg på forumet men ändå orkar inte folk läsa det.. Det är bättre att välja ut ett stycke och citera det i inlägget (lite svårt med ett äventyr, förvisso)..

Du får också betänka att detta forum är rätt inaktivt, vilket kan bidragit till att färre folk läser på skräckforumet numera.. Dessutom är det skräck.. Folk gillar att basha monster, inte springa ifrån dem (Ja, det är ett förslag på en sned, överdriven uppfattning som inte behöver stämma överens med verkligheten)..

Kommentarer kan du dessutom ofta se dig om i stjärnorna efter.. Det är ett fåtal individer på forumet som orkar kommentera andras verk.. Svårigheten att få tag på personer som kommenterar stiger exponentiellt utefter antal ord som finns i texten.. Är det på 2 sidor så kan du vara lycklig om du ens får fem personer som orkar kommentera..

Schysst sida, förresten.. Bra idé och lättnavigerat.. Jag undrar lite dock hur den blir i 800×600.. Puscha mer för sidan (i de tillfällen det kan komma in naturligt) så kanske någon orkar kommentera andra bidrag..?

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som dock tror "Dock är det lite stort, runt 20 MB pga bilderna." gjorde det mesta för att folk inte skulle orka ladda ner det
 

clarence

Veteran
Joined
8 Apr 2004
Messages
4
Location
göteborg
som färsking får jag väl ta mitt ansvar då...

"Skön känsla" var det första jag tänkte när jag började läsa - det var den som fångade mig och fick mig att läsa vidare. Torrt och lätt vetenskapligt koncist skrivet som HPL och en bra vardaglig känsla som jag skulle tippa inte är helt enkelt fixad. Storyn är i mina ögon helt oklanderlig - lagom komplex, flera olika lager/nivåer, bra personer, en del ouppklarade trådar. Kul med Cthulhu i Sverige, det är nåt jag själv funderat ett tag på (t.o.m. samer och Rudbeck (d.ä.) har figurerat i de tankarna...). Namnlistan är lysande, liksom porträtten och tilltalskonventionerna. Ritualen funkar bra, men jag är inte så petig med kliché-coc. Det jag saknade var att känslan blev lite tunnare mot slutet, jag kan inte säga riktigt varför (kanske för att mystiken varken tätnade eller skingrades?). Varför attakerade samerna guden/monstret funderar jag också på. Och en karta över Umeå hade vart fint! (Jag är iof kart-junkie...)
 

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Joined
22 Oct 2003
Messages
526
Location
Helvetet
Och en karta över Umeå hade vart fint! (Jag är iof kart-junkie...)


Good point! Där har du helt klart en poäng! (Även jag är nog att betrakta som kart-junkie...)
Kartor inte bara över Umeå, utan även över diverse hus / rum / inredningar.

Kan int' förstå hur jag kunde glömma att kommentera det! *S*

:gremsmile:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Nu har jag läst det, nästan (SPOILERS)

Tja, jag började läsa det imorse, men det var såååå trååååkigt skrivet att jag säckade ihop. Det tog mig flera minuter bara att ta mig förbi förordet. Typiskt när man är beläst men för den sakens skull inte vet hur man ska förmedla det vidare. Kom igen, sug på de här meningarna liksom:

"...fick oss att inse att det gick att översätta Lovecraft till rollspel utan att fastna i rollspelet 'Call of Cthulhu':s klichéer. Så här i efterhand, kan man väl säga att även om Anders lyckades har vi fallit tillbaka i klichéer, men förhoppningsvis inte allt för mycket."

Det blir ett sånt enormt rytmtapp att återupprepa både ordet "rollspel" inom samma mening, och sedan använda "klichéer" i två efter varandra följande meningar. Lagom geggigt? Svårläst är det i alla fall.

Däremot verkade scenariot väldigt snyggt och smart upplagt, idén med att byta ut rollpersonerna vid återberättandet har jag av någon anledning aldrig varken sett eller tänkt på förut, det är ju helt suveränt. Om jag bara lyckas ta mig i kragen tillräckligt nog att läsa igenom scenariot i fråga ser jag lätt framför mig att jag skulle ha väldigt kul med det.

Och PDFen var väldigt fint layoutad och sånt också, men det var väldigt jobbigt med de stycken som hade dubbla radavstånd och att specifika namn som "Call of Cthulhu" eller "I betraktarens öga" och sådant inte konsekvent markerades. Också en läsrytmsgrej, antar jag.
 

sockerpappan

Veteran
Joined
24 Apr 2003
Messages
187
Location
Umeå
Have karta, will travel

har faktiskt en karta inscannad över umeå från 1930-talet. förstår inte varför jag inte lagt upp den ännu? den kommer om någon dag...
 

sockerpappan

Veteran
Joined
24 Apr 2003
Messages
187
Location
Umeå
Re: Nu har jag läst det, nästan (SPOILERS)

hmmm.. Är bittert medveten om att det inte är riktigt korrekurläst men 120 000 tecken (med blanksteg) är inget man korrläser på en eftermiddag. Antagligen kommer jag kunna piska korrekturläsarna lite i framtiden så det blir bättre svenska...
Förordet är nog aldrig korrat alls utan skrevs bara i hastighet innan SnöKon.

Hur vill du att man markerar specifika namn? med citationstecken?
 

sockerpappan

Veteran
Joined
24 Apr 2003
Messages
187
Location
Umeå
svar om samerna [Spoilers]

Samerna attackerade 'varelsen' för de hade i sin nåjd-bildning fått reda på vad det egentligen var och visste att den egentligen inte ville något gott. Tror det står i deras karaktärer.

Det jag saknade var att känslan blev lite tunnare mot slutet, jag kan inte säga riktigt varför (kanske för att mystiken varken tätnade eller skingrades?).

hur tycker du scenariot skulle utmynna för att man skulle kunna slippa uttunningen av känslan? Har du några förslag? skall man öka tempot eller avslöja mer/mindre? Byta ordning på scener?

Kartan kommer...
 

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Joined
22 Oct 2003
Messages
526
Location
Helvetet
Re: Have karta, will travel

Det är bra, lägg upp den så är äventyret komplett i mina kartfetischistiska ögon...*S*

Funderar faktiskt på att låta några spela den också, så det skulle ju verkligen underlätta.
 
Top