Nekromanti Hysteriskt underhållande

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Yeah, sådana här Chicktracts (det finns massor av dem, om alla möjliga syndfulla ämnen, såsom homosexualitet, evolutionsläran, droger, osv) är klassiska. Det finns massor av personer som samlar på dem och fullkomligen älskar dem.

De är absolut "på riktigt" (Jack Chick är ingen finurlig ironiker), men egentligen är ju hela bibelbälts-USA ganska overkligt, så begreppen saknar liksom mening till slut.

Om du gillade den där serien om D&D så rekommenderar jag att du gör lite googlingar tills du hittar den version där den MST3K:ats; alltså försetts med humoristiska kommentarer. Jag fick mig ett par goda chuckles när jag läste den för en herrans massa år sedan - om mitt minne serverar mig rätt.

Däremot är inte SFFS på riktigt. De är på låtsas. (Finns den sidan ens fortfarande, förresten? Ingen har länkat till den på flera år. Jag orkar inte kolla just nu)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
Jodå, den där läste jag redan på 1980-talet hos Ä-spel.
I vilken trycksak var det du läste det och vad är historien bakom hur personen fick tag på den?

/Han som undrar hur folk fick reda på saker innan internet fanns
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Det var en liten broschyr. Däremot minns jag inte hur den hamnade på kontoret. Förmodligen hade någon kollega fått tag i den i samband med ett USA-besök.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
De där broschyrerna är tyvärr rätt snitsiga. Ett av flickebarnen i "Jesus Camp" läser flera under filmens gång och delar även ut en sån till en tjej på en bowlingbana.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Back in 1986, a fellow appeared on The 700 Club who was a former employee and game writer for TSR. He testified right on the show that he got into a wrangle with the management there because he saw that the rituals were too authentic and could be dangerous. He protested to his boss and was basically told that this was the intent—to make the games as real as possible. He felt conscience-stricken (even though he was not a Christian at the time), and felt he had to resign from the company.
(Klicka på länken "for more information" i röda plattan högst upp för att komma till den här texten...)

Kan ingen lära mig att slänga en Charm Person? Skulle behöva det när jag träffar kronofogden, bankmannen, eller varför inte den där snygga tjejen längst in i baren... :gremgrin:
 

ermine

Warrior
Joined
8 Oct 2001
Messages
235
Location
Uppsala
Jack T. Chick, den spjuvern.

Jag hittade en sida som berättar historien om Dark Dungeons (den kanske bästa detaljen är att orginalversionen från 1984 innehöll varningar mot Tolkien och C. S. Lewis eftersom "deras böcker är ockulta") och som länkar till ett par av alla de parodier som gjorts på den under åren, inklusive den där MST3K-versionen som Rising pratade om:

http://www.theescapist.com/darkdungeons.htm

Och ja, Jack T. Chick är på riktigt. Hans sida innehåller små pedagogiska serier och artiklar som förklarar varför man blir ond och åker raka vägen ner i helvetet om man ägnar sig åt satanistiska vanor som t.ex: buddhism, islam, katolicism, mormonism, droger, rockmusik, frimureri, rollspel, halloweenfirande, homosexualitet, jultomten, seanser, utomäktenskapligt sex, aborter, Harry Potter, kommunism, evolution, förnekande att universum är runt sextusen år gammalt eller läsande än andra biblar än 1611 års engelska översättning, Några av hans serier finns pedagogisk översatta till svenska, fyllda med helt otroliga mängder ofrivillig humor
( http://www.chick.com/catalog/tractlookuplist.asp?language=Swedish ). Kolla särskillt upp "Big Daddy?" om evolution och "Angels?" om rockens okristna budskap.

Jack T. Chick vore mycket roligare om det inte var så att en läskigt stor del av amerikanska folket faktiskt håller med honom i rätt många frågor.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Jack T. Chick, den spjuvern.

Jag hittade en av de svensköversatta serierna, This was your life tydligen, i ett litet tryckt häfte i en bankomat vid Stureplan.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Jag har funderat många, många gånger på om man inte borde använda chick tracts som reklam för sin förening. Ni vet, dela ut på mässor och på Spelveckan och så.

Jag undrar hur det skulle tas emot.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Well, jag skulle gärna vilja ha en sådan där läcker femme fatale-brunett som spelledare. Jag tycker faktiskt att Jack Chick är väldigt snäll mot oss rollspelare, han får ju rollspel att verka ganska coolt. Hade han visat tjocka oskulder med chipsdipp i skäggen så hade det varit betydligt elakare.

Det är f.ö. ganska vanligt att Jack Chick gör ofrivillig reklam för det han propagerar emot. I en av hans serier om droger jag läst så får protagonisten exempelvis en riktig dundertripp - en sån man alltid hoppas att man ska få när man trippar - så jag vet inte riktigt vad han pysslar med. Hade han visat en kille som ägnade en hel helg åt att ha snutnoja medan han tittade på sin hand, så hade budskapet förmodligen varit mer framgångsrikt.

Liksom, vem blir avskräckt från droger av historier med monster och mardrömssyner? Det är ju sådana historier som får en att börja med hallucinogener.

Här kan man se en parallel till rollspel. I Jack Chic's värld så är inlevelsen runt bordet så hög att spelarna blir helt knäckta när deras karaktärer dör. Jag tror att ganska många rollspelare skulle önska att deras spelsessioner hade en immersionsnivå som var i närheten av den världsbilden.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Här kan man se en parallel till rollspel. I Jack Chic's värld så är inlevelsen runt bordet så hög att spelarna blir helt knäckta när deras karaktärer dör.
Whoa! Den där serien måste jag använda när jag skriver ihop mitt Djupimmersionistiska Manifest... =)
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Hehe, ja herregud.. Vad kan man säga. :gremsuck:
Jaj, underhållnde iaf var det att läsa det, igen. Tror att denna seria har varit på tapenten här förut på wrnu.
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
Jag tycker faktiskt att Jack Chick är väldigt snäll mot oss rollspelare, han får ju rollspel att verka ganska coolt
Jag slogs av exakt samma tanke när jag läste seriestrippen.

Nästa gång jag säger till någon att jag spelar rollspel på fritiden och de undrar lite mer exakt vad det går ut på så ska jag ge dem en utskriven version av denna seriestripp. Jag kommer framstå som världens badass! :gremgrin:

På sätt och vis påminner även min klädstil lite om rollspelarnas kult-dräkter i serien (visserligen har jag ingen svart munkkåpa, men jag är ofta iförd en svart luvtröja vart jag än går), detta borde ju definitvt förstärka intrycket av "ondskefull kultist", eller vad tror ni? :gremgrin:
 

Lange

Veteran
Joined
5 Jun 2004
Messages
88
Location
St Hult
Re: Jack T. Chick, den spjuvern.

hajaha gamle chick. Minns att man såg en sådan stripp för några år sedan där det var tema försvar (hat) mot islam fast man hade bytt ut det till jedi's. Helt hysteriskt kul... hehehe...
 
Top