Nekromanti Hyrkostnader

fabianlund

Veteran
Joined
24 Feb 2007
Messages
158
En av karaktärerna i spelgruppen är smed och vill när han stannar längre på ett ställe hyra in sig i en smedja för att förrätta sitt värv och kanske tjäna en hacka, eller för den delen pengar.

Vad sätter man för pris på sådant? Vad anser ni?

Hur mycket ska det kosta och vad kan man tänkas tjäna under säg en månad?
Vill ju inte vara trist och säga att det går jämnt ut, framförallt då det är en väldigt skicklig hantverkare. För honom är det ju inte bara ett yrke utan en möjlighet att spela sin karaktär.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Jag vill minnas att det finns snittlöner för diverse yrken i regelbokens utrustningskapitel, Kan det fungera att utgå ifrån, och sedan plussa på lite för hans höga kompetens? Detta förutsätter ju dock

a) att han lyckas etablera ett rykte som just en mycket kompetent smed, så att han kan ta höga priser

och

b) att det inte finns något skrå som slår fast vilka priser som gäller, eller rentav förbjuder honom att verka i trakten.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Fundera också på möjligheten att hyra in sig genom att bistå med arbete till hon som äger smedjan, eventuellt i utbyte mot utnyttjande av den, och kanske rum och mat. Tiden kan spenderas med att antingen göra saker för att sälja, eller fixa specgrejer till sig själv eller andra rollpersoner? Apropå ifall det finns ett skrå, tex.
 

fabianlund

Veteran
Joined
24 Feb 2007
Messages
158
Jag tänker använda mig av Zhirim Mian från Codex Mundana. Cirefaliskt så viss lär det finnas både möjligheter och en hel del administrativa omkostnader tänker jag.
Men han är inte etablerad i trakten så det skall inte kunna påverka hans hyra.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Helmgastarna har i Eon IV's regelboken föreslagit att en Hantverkare tjänar någon stans mellan 80-200 silver i månaden.

Och då antar jag att 80 silver representerar antagligen 2 eller 3 T6 i skicklighet. Vet inte vad 200 silver ska representera i skicklighet dock. Om man går upp 40 silver per T6 så skulle 200 silver representera 5 eller 6 T6 (i boken så är där 4 steg, enkel 80, typisk 120, förfinad 160, och avancerad 200). Något att betänka är att vid 6T6 i en färdighet så räknas man som "legendarisk".
 

fabianlund

Veteran
Joined
24 Feb 2007
Messages
158
Det kluriga tycker jag är att bedöma vad hyra av smedja eller del i smedja skall kosta. Sen blir det ju kostnader för material och dylikt tänker jag.

Jag är lite emot att dra upp förtjänsten för mycket bara baserat på färdighetsvärde. Kan tänka mig att dra upp förtjänsten lite, stegvis, men i takt med att hantverkaren etablerat rykte.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Har inte boken framför mig... men jag är säker på att där finns någon lista på vad olika material kan tänkas kosta... Sen om material kostnader inte står, så kolla på många grejer som är gjorda av det materialet, deras vikt och kostnad, och sedan försöka komma fram till ett "X silver/kilo av järn" eller något.

Och kostnaden att hyra plats i en smedja kan ju bero på dess storleken, och "kvaliten" utav sakerna som kommer ur den smedjan. En smedja med bara plats för en person, och som skapar X nivå av kvalite, så kommer smeden definitivt vilja ha lite mer än deras standard inkomst per dag. Så om det är 5 silver per dag, så kommer nog denne vilja ha minst 6 silver per dag... plus kostnaden för materialet så klart. Och om det är en större smedja med flera platser, med X kvalitetsnivå som standard, så kan de nog vara mer benägna till att släppa till en plats för samma värde som de brukar få ut av den platsen i vanliga fall.

Kostnaden för mat, husrum, utrustning, material, tjänster, etc... som krävs för överlevnaden för en karaktär, är nog vad som man okså borde titta på här. När de kostnaderna är etablerade så har man ett bättre humm om vad som krävs av karaktären när det gäller kontroll på utmanings slagen. Om spelaren säger "min karaktär vill bor i en två rummare, äta ok mat, och tjäna 50 silver utöver det i månaden", så säger SL kanske att "det krävs att du slår minst 4 Kontroll för att åstakomma det"... och om RP'n misslyckas slå 4 kontroll så får SL och spelaren komma fram till vad som denne måste offra eller göra för att kompensera (och vad konsekvenserna utav det kommer vara för RP'n i framtiden när väl tidshoppen tar slut), eventuelt vad denne kommer tjäna på att lyckas mer än vad som krävdes för vad RP'n frågade efter.
 

fabianlund

Veteran
Joined
24 Feb 2007
Messages
158
Bra lösning på problemet. Då kommer man bort lite grann från faktiska inkomster för arbete och får in det i spel på ett tydligare vis.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,397
Location
Umeå
Nu tänker jag kanske lite elakt, men elakheter kan skapa intressanta situationer - är inte skråväsende vanligt förekommande? Vill en smed ens hyra ut till någon annan, han har ju slitit hårt med att få privilegiet att ha en egen verksamhet och ser kanske ingen anledning att ge en konkurrent utrymme. Kanske gör han så att nykomlingen kan få jobba för en eller ett par spottstyvrar med att utföra arbeten som den lokale smeden både tar merparten av vinsten och äran för?
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
fabianlund;n170380 said:
Bra lösning på problemet. Då kommer man bort lite grann från faktiska inkomster för arbete och får in det i spel på ett tydligare vis.
*nickar*

Jag tror det är där som lösningen på det kan finnas... Utmaningarna/Konflikerna... och där SL'n helt enkelt frågar spelaren "Vad vill din karaktär åstakomma under denna perioden av X tid"... och ju mer spelaren frågar efter, ju fler antal Kontroll måste spelaren lyckas med för att få allt denne frågade efter. Men det måste ju vara inom rimliga gränser.

Det är nog där den stora svårigheten kommer finnas för SL, att komma fram till vad som är rimligt att få för en poäng kontroll... men även för att varje steg av kontroll är, som jag tolkar det lite, mer värt an steget innan.

Som exempel... Låt oss säga att man får "lite silver" från att ha "0 kontroll" på en utmaning/konflikt, värdet av "lite silver" här är kanske 1 silver... medan "lite silver" för "1 kontroll" är kanske "0 kontrolls" värde gånger 2.5, så "lite silver" för "1 kontroll" betyder då 2.5 silver... och "2 kontroll" är då värt "2 kontrolls" värde (2.5) gånger 2.5, så 6.25 silver... medan "3 kontroll" är då värt 6.25*2.5 = 15.625 silver etc, etc, etc.

Hoppas jag förklarade min tanke där bra nog för att förstå. XD
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Phelan;n170392 said:
Nu tänker jag kanske lite elakt, men elakheter kan skapa intressanta situationer - är inte skråväsende vanligt förekommande? Vill en smed ens hyra ut till någon annan, han har ju slitit hårt med att få privilegiet att ha en egen verksamhet och ser kanske ingen anledning att ge en konkurrent utrymme. Kanske gör han så att nykomlingen kan få jobba för en eller ett par spottstyvrar med att utföra arbeten som den lokale smeden både tar merparten av vinsten och äran för?
Tycker det kan låta rimligt detta också. Mycket kan nog bero på vilket land det handlar om, staden/byn i sig själv, etc. Karaktärens eventuella rykte, om den har något. Hur många ringar som personen måste hoppa igenom innan den når fram till vad denne vill åstakomma. Etc.
 
Top