Hyra rum för rollspel/brädspel Stockholm?

Necross

Swashbuckler
Är det nån som grottat ordentligt i detta? Alltså att typ för en rimlig peng hyra ett kontor, konferenslokal eller vettigt möblerat hotellrum för rollspel/brädspel i Stockholm? Jag testade fråga några hotell, men kostnadsidéerna var HELT bisarra, även typ random vardagskvällar utanför centrum.

Jag har grottat i det lite. Det spontana svaret är att det generellt är orimligt dyrt. Särskilt om man vill ha det för enskilda kvällar.

Mest överkomligt är nog att försöka hyra en mindre affärslokal. De behöver inte alltid vara superdyra, men säkert några tusen kr/månaden + elektricitet. Men om man vore några spelgrupper som gick ihop kunde antagligen summan per person bli överkomlig. Problemet är dock att det nog krävs viss flax att hitta lediga sådana i rimligt läge (jag frågade alla husägare i mina kvarter för några år sedan i annat syfte. Det finns många sådana lokaler häromkring men ingen hade någon ledig.)

Möjligen kan Studiefrämjandet vara ett alternativ?

Lunarium körde tidigare, men det bar sig inte.

Ett tips är att snacka med ngn pub med t ex avskilda rum/källarutrymmen; förklara syftet, och att ni käkar och dricker några öl. Wirströms, Old Brewer, Bishops Arms, Munkbron, Sjätte Tunnan, Queens Head m fl har alla ofta positiv syn på sånt.

Många av biblioteken har studierum man kan boka gratis:

Sverok har en spellokal i Kristineberg för medlemmar som ska vara gratis att boka om man mailar dem.

Studiefrämjandet har också lokaler som är gratis eller billiga om ni skapar en studiecirkel.

Vi (Nördhäng Norrtälje) hyr via kommunen. Tidigare hyrde vi ett stort konferensrum, nu hyr vi hela centralhallen i en gymnasieskola. Eftersom föreningen är registrerad i kommunen betalar vi 300 kr/timme.

Last edited:
Back