Nekromanti Hypnos vid rollspelande?

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Lupus Maximus said:
Mindfulness meditation är bara en sorts meditation, och det finns många andra sorters meditation.
Behöver inte vara mindfulness. Meditation är en kontroll av uppmärksamhet, och som jag förstår det så är medvetandegörandet av kroppsförnimmelser, sinnesförnimmelser, tankar, känslor, impulser (som annars kan ske automatiskt eller utanför uppmärksamhet) en del av all meditation? Vare sig målet är att uppmärksamma dem eller notera dem som distraktioner från det man för tillfället uppmärksammar.

Lupus Maximus said:
Fenomenet hypnos har inget med varken utmaning eller färdighetsnivå att göra. Så om de är X och Y-axlarna, då hamnar hypnos på Z-axeln.
Ja, min poäng är att flow är något annat. Jag tar upp distinktionen mellan de här begreppen för att Brynolf tog in meditation och flow.

Men nu noterar jag att du skriver att hypnos kan till exempel vara att man "jobbar med något och är inne i ett flyt", alltså flow. Jag gissar att hypnos ska vara ett paraplybegrepp för flera distinkta mentala processer. (Suggestion, flow... och meditation också? Se nedan)

Lupus Maximus said:
Men en definition av hypnos är "bypassing the critical factor and establishing of acceptable selective thinking".
Vad innebär "establishing of acceptable selective thinking"?

Anledningen till att jag tar upp meditation här igen är för att i mindfulnessbaserad kognitiv terapi så behandlar man depression med att medvetandegöra och bryta automatiska kritiska eller självkritiska tankar, vilket låter som "bypassing the critical factor"?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Här är lite idéer som man kanske kan kalla hypnos. Jag går till de saker jag känner till (dvs mer impro och mindfulness) och jag vet inte om det är det vi är ute efter, men de uppfyller iallafall syftet att göra sig själv mer närvarande och tillåtande. Jag tänker att det får vara lite trevande och letande i diskussionen. Hoppas det inte känns som jag hijackar den.


- I en grupp med spelledare: Sätt en scen med att spelarna blundar och spelledaren beskriver vad de ser. SL beskriver framförallt sinnesintryck, såsom syn, dofter, ljud, känslor. Spelarna kan beskriva var de befinner sig i scenen, eller vad deras sinnesförnimmelser är, eller vad de gör. Spelarna talar i första person presens. ("Jag känner hur det kurrar i min mage") Går att experimentera med hur man fördelar beskrivningen, t. ex vid SL-lösa spel.

Att hålla sig till sinnesintryck, första person och presens aktiverar mer känslor och inlevelse.

- Kör en teaterövning, till exempel Ja, det gör vi! eller Ja, och. (Film! http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=NWN7j8A-lmk) Eller kanske kedjeförvandlingen? (I superkorthet: Alla står i en ring. Någon ställer sig i mitten av ringen och gör en fånig rörelse eller dans med ett fånigt ljud. Spelaren i mitten vänder sig till någon i ringen som nu kopierar dennes rörelse och ljud. När hen har fått till det ställer sig hen i mitten av ringen. Hen förvandlar gradvis rörelse och ljud till en ny rörelse och ett nytt ljud och vänder sig till någon som får kopiera det. Gå ringen runt. Källa: Group improvisation av Peter Gwinn) Det finns ett gäng sådana här övningar som syftar till att värma upp och göra spelarna mer avslappnade, energifyllda och tillåtande.

- Innan mötet börjar så kan man göra Tre minuters andrum (eller annan variant) och notera vilka tankar som rör sig i huvudet. Kanske prestation, måsten, kontroll och spändhet. Genom att bli medveten om dem kan man sedan välja att inte agera på dem i samma utsträckning under spelmötets gång.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Genesis said:
Efter en snabb googling på vakenhypnos verkar det som att en stor del av grejen är självförtroendet och att konstatera med säkerhet i rösten vad som kommer att hända. Det är sån't här Derren Brown sysslar med, verkar det som. Så jag undrar om man kan applicera den tekniken på rollspel. Speciellt när man lirar på konvent med folk man inte känner kan jag tänka mig att den är effektiv. Istället för att säga "Okej, när vi lirar, försök att slappna av och tänk inte på om det ni hittar på är bra eller dåligt. Försök att bara flöda med, liksom, och säga vad ni först tänker på." så säger man "Ni kommer att märka när vi spelar det här att era hämningar släpper och ni fritt kastar ur er idéer utan att tänka er för. Det är fullt naturligt, så oroa er inte när era spärrar släpper utan slappna av och njut.", medan man utstrålar självsäkerhet. Utgå ifrån och vet att alla kommer att slappna av och att alla kommer att ha kul. Säg inte "Vad sägs om att lira det här? Det är lite crazy, men vissa tycker att det är skoj." Säg "Det här spelet är helfestligt och ni kommer att ha skitkul. Alla jag spelat det här spelet med har haft jätteroligt."
Funkar det?

Jag blir lite avig och noterar en impuls att skjuta ifrån mig när jag läser det. Jag gillar inte riktigt att ge SL auktoritet att manipulera, och jag får associationer till NLP-coacher (kvacksalvare) och pick-up artists. (arslen)

Så det är alltså min emotionella reaktion, men hur ser det ut i empirin?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Brynolf said:
Finns det några tekniker för att uppnå detta?
Jag kom just på, jag skrev ju en modell med tankar om det här på min blogg för två och ett halvt år sedan:

http://imbuildingsomething.blogspot.se/search/label/the%20flow-er%20model

Nu har jag skrivit en examensuppsats om flow, men det här var innan, så kanske inte lika klart. Men rotat i mina rollspelsupplevelser då.

Fluency in Play är också ett försök att föra in mer flow i rollspel.

Brynolf said:
Om det fanns bergsäkra sätt att försätta sig i flow-mode tror jag världen skulle vara helt annorlunda. Den insikten skulle vara startskottet för en ny fas i den mänskliga evolutionen. Homo Harmonicus eller nåt.
Csikszentmihalyi tycker ju att man ska skapa förutsättningar för det i skolan, och jag skulle säga att datorspel ofta lyckas fånga det riktigt bra!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Arvidos MC said:
Så det är alltså min emotionella reaktion, men hur ser det ut i empirin?
Ingen aning. Jag försökte bara fundera ut hur man kan applicera det i rollspel. Vet inte om det är något jag skulle vilja köra på, heller. Däremot så tror jag att det hjälper att vara självsäker och ge de andra känslan av "Jag vet vad jag gör; det här funkar" snarare än "Hoppas det här går bra". Jag vet inte om det är så mycket hypnos då, men jag tror att det kan hjälpa folk att känna sig trygga. Och det är väl lite vad både hypnos och impro sysslar med?
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
I den meditation vi ägnade oss åt inom kampsporten innebar en medvetenhet om en distraktion att vi inte var i det meditativa stadiet. Då handlade det ofta om att "börja om" med att komma in i meditationen. Så visst är det en kontroll av uppmärksamheten. Men för mig passar inte begreppet "medveten om distraktioner" in på det. Men det kan också bero på att vi lägger in olika betydelser i ordet "medveten".

Med "acceptable selective thinking" avses att man följer de suggestioner man får, så länge de är något som inte går emot ens värderingar. Att koppla bort smärta är ett tydligt exempel. Men att bli ledd tillbaka till tidigare minnen i en regression, plocka fram en känsla och stärka upp den, eller skapa ett sug efter vatten istället för läsk är andra exempel.

Så den första delen är att låta den del av hjärnan som vill slå bort det som inte passar in (t.ex. positiv information till en depressiv person). Det andra är att vi kan göra saker med suggestionerna.

Många använder sig av definitionen, och hänvisar till American Medical Association eller amerikanska myndigheter. Jag har dock inte kunnat hitta en referens hos någon av dem ännu (sedan om det beror på att den inte kommer därifrån, att de gått ifrån den, att jag letat på fel ställen, eller att det bara inte ligger öppet på nätet, vet jag inte).

Jag ser "hypnos" som ett rätt distinkt funktion, som dock är en delfunktion av andra mentala processer (som t.ex. flow). Så jag uppfattar det inte som ett paraplybegrepp.

Sedan att man genom att man leder in någon i det hypnotiska tillståndet snabbt kan leda vidare, och åstadkomma samma resultat som andra metoder, behöver inte inte betyda att de har så värst mycket gemensamt än just det resultatet.

Jag gissar att ett av de möjliga målen med mindfullnessövningar är att nå fram till ett hypnotiskt tillstånd. Men det jag förstått så är huvudfokuset att ta sig tid att vara medveten om saker och lära sig känna efter (tror någon nämnde här på forumet om att rulla ett russin på tungan). Då låter det som om hypnos varken är en del eller ett mål.

Att hypnotisera någon (med "traditionell" induktion) som vill bli hypnotiserad innebär ett försnack på en 20-30 minuter för att gå igenom vad hypnos är och inte är, för att ta bort missförstånd och rädslor. Sedan induktion och fördjupare som kanske är 5-15 minuter till.

Så det är ett effektivare sätt att nå fram till det specifika stadiet än att t.ex. försöka nå dit via att lära sig meditation. Vid meditation har man också steget att låta någon annan leda tillståndet. Jag kan vara i ett självhypnotiskt tillstånd utan att ta emot några som helst suggestioner från någon annan.

Att använda mindfulnessövningar att nå fram till motsvarande mottaglighet för suggestioner får mig att tänka på "progressiv avslappning" som hypnotisk induktion. I en progressiv avslappning ber man personen att fokusera på en kroppsdel och medvetet slappna av i den, för att sedan fortsätta vidare kroppsdel för kroppsdel.

Nackdelen med progressiv avslappning är att den tar tid, från 30-90 minuter skall tydligen inte vara allt för ovanligt (vilket äter upp tid som skulle kunnat användas till terapi, om det är syftet). Samt att den bara leder till hypnos för kanske 60-70%, och tydligen inte allt för ovanligt att personen somnar istället för att komma in i hypnos.

Induktionen som Dave Elman utvecklade tar 3-5 minuter och funkar på 90% av befolkningen. Dave Elman dog 1967, så hans induktion är långt från ny.

Anledningen till att en Elman induktion inte funkar på 10% är att de är för analytiskt lagda, så att man istället behöver använda en konfunderingsinduktion, eller något snabbare. Med andra ord, något som inte går att analysera eller går för fort för att man skall hinna analysera.

Procentsatserna är uppskattningar jag hört som uppskattningar från hypnotisörer med mångårig yrkeserfarenhet, och inget som jag sett dokumenterat på ett statistiskt tillförlitligt sätt. Men en Elman induktion är på tok för långsam för mig, så jag märker en klar skillnad när man använder t.ex. en handdrop induction.

För att ta ett exempel på en enklare session. En bekant hade anmält sig till sin första danstävling. En lokal tävling inom en förening han tog lektioner på. I och med att han dansat en hel del tidigare, men andra stilar, blev han uppknuffad till avanceradgruppen istället för den nivån han anmält sig till. Något som gjorde honom nervös och osäker.

Jag kommer inte ihåg om jag körde en Elman eller en handdrop som induktion. Sedan några fördjupare, för att komma längre in i hypnosen. Detta var kanske 10-15 minuter. Sedan ca 30 minuter med suggestioner. Så totalt en 45 minuter.

I hypnosen gjorde jag tre saker. Jag bad honom att föreställa sig hur han dansar och gör det bra. Ge suggestioner att det han lärt sig skulle vara lätt tillgängligt och åtkomligt för honom. Samt att desto närmre han kom lokalen där tävlingen skulle hållas, desto lugnare och mer fokuserad skulle han vara.

Givetvis var det inte tillräckligt för att han skulle vinna. Jag kan inte skapa kunskap han inte hade. Men han hade inte varit det minsta nervös, och han hade känt att han hade dansat över förväntan.

Hade jag inte först fört in honom i det "hypnotiska tillståndet" är jag tveksam till att jag skulle kunnat influera hans känslotillstånd så pass markant, speciellt inte under en så kort tid. Via hypnosen pratade jag mer direkt till den känslomässiga delen av hjärnan, istället för den analytiska intellektuella delen.

I och med att jag sett en bekant gå från att ha en så pass fobi för sprutor att hon fått panik då någon skall sticka henne, till att utan problem ta bedövning hos tandläkaren samt ta en massa vaccinationer och blodprover, och detta efter en 30-minutersbehandling mot fobin... då känns mitt egna exempel ovan rätt tamt. :gremsmile:
 
Top