Hyllning till alla kreativa svenska spelskapare.

Myling

Vandöd pirat
Joined
18 Jul 2010
Messages
147
Location
Ugglebo
Tillägg:
Saga (1993) av Olof Lindqvist Games fattas
Codex Arboris fattas (finns tryckt beta i rätt stor utgåva)
Version noll av Fria ligan fattas (finns i två tryckta utgåvor, en brun beta och en svart färdig version)
Horizon fick vi tryckt betaversion av på GothCon i tryckt format för några år sedan, svenskutvecklat på engelska
Noctum (1e, 2e, 3e) fattas - de två första finns på svenska
Cold and Dark fattas
Nattens varelser fattas
Saga av SagaGames finns i 1e och 2e
Fantasy! finns i flera utgåvor (minst 1e, 2e, 3e)
Pirater! finns i två tryckta versioner som är rätt stor skillnad mellan (1e, 1.5e)
Svenil finns i en massa tryckta versioner, tror vi har 6e i hyllan
Vet inte om Tryggtorkel Barbaren och Tryggtorkel Piraten platsar, men tror att de ska gå att spela med spelledare.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Tillägg:
Saga (1993) av Olof Lindqvist Games fattas
Codex Arboris fattas (finns tryckt beta i rätt stor utgåva)
Version noll av Fria ligan fattas (finns i två tryckta utgåvor, en brun beta och en svart färdig version)
Horizon fick vi tryckt betaversion av på GothCon i tryckt format för några år sedan, svenskutvecklat på engelska
Noctum (1e, 2e, 3e) fattas - de två första finns på svenska
Cold and Dark fattas
Nattens varelser fattas
Saga av SagaGames finns i 1e och 2e
Fantasy! finns i flera utgåvor (minst 1e, 2e, 3e)
Pirater! finns i två tryckta versioner som är rätt stor skillnad mellan (1e, 1.5e)
Svenil finns i en massa tryckta versioner, tror vi har 6e i hyllan
Vet inte om Tryggtorkel Barbaren och Tryggtorkel Piraten platsar, men tror att de ska gå att spela med spelledare.

Perfekt. Skall peta in i listan senare.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Tillägg:
Saga (1993) av Olof Lindqvist Games fattas
Version noll av Fria ligan fattas (finns i två tryckta utgåvor, en brun beta och en svart färdig version)
Bara för att dubelkolla, är den här version av Saga den som Tomas Arfert skrev, och som publicerades i ett konstigt format, elelr finns det mer än 1 spel som heter Saga? Och Version noll, vad är det för spel?
 

Myling

Vandöd pirat
Joined
18 Jul 2010
Messages
147
Location
Ugglebo
Bara för att dubelkolla, är den här version av Saga den som Tomas Arfert skrev, och som publicerades i ett konstigt format, elelr finns det mer än 1 spel som heter Saga? Och Version noll, vad är det för spel?
Det finns två spel som heter Saga, Olofs var först: http://onkelomspel.blogspot.com/2012/02/en-gammal-saga.html

Version noll är det som blev År noll när Fria ligan fick tag i Mutant-licensen och var först bara ett alternativt regelsystem till Järnringens utgåva. Se bilder på en av de första versionerna. Söker du på "version noll" och rollspel bör du nog få upp info om främst den svarta utgåvan.

vnoll1.jpg vnoll2.jpg
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Det finns två spel som heter Saga, Olofs var först: http://onkelomspel.blogspot.com/2012/02/en-gammal-saga.html

Version noll är det som blev År noll när Fria ligan fick tag i Mutant-licensen och var först bara ett alternativt regelsystem till Järnringens utgåva. Se bilder på en av de första versionerna. Söker du på "version noll" och rollspel bör du nog få upp info om främst den svarta utgåvan.

View attachment 5768 View attachment 5769
Riktigt coolt. Känns som tråden erbjuder möjligheter för lite rollspelsarkeologi. ;)
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,081
Location
Tindalos
Götterdämmerung och LexOccultum skiljer sig åt rent regelmekaniskt och delvis innehållsmässigt. Så ja, det är version 1 och 2.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,081
Location
Tindalos
Fenix har publicerat en hel del spelvärldar som kanske kan vara värda att nämna.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Nu får jag inte editera startinlägget längre. Men fortsätt gärna att komma med namn på fler spel som jag har missat. ;)
Jag har en txtfil som jag lagt in allt i än så länge. Så får jag se om jag slänger upp det som ett Googledoc.

Vad gäller spelvärldar känner jag väl att världen är inte lika med spelet. Ex Spelar man D&D så visst det är skillnad på upplevelsen man får om man kör i Faerun än om man kör i Ebberron eller i Ravenloft, men det är i grunden samma spel.
 

Attachments

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,957
Location
Linköping
Jag gillar att "D12 - Rollspelet" från Dogmautmaningen 2005 (som jag helt hade glömt bort att jag gjort) ges lika mycket utrymme här som en massa stortitlar. :)

Ambitiös sammanställning!
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,081
Location
Tindalos
Fenix har publicerat en hel del spelvärldar som kanske kan vara värda att nämna.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Utan frid (skräckspel från Umeå)
Knape (anpassad översättning av Knave, utgivet tillsammans med Hydra #6)

Höll på att skriva Spelet om Morwhayle men det gömde sig i listan redan som bara Morwhayle. :)
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
268
Location
Stockholm
Om nån var nyfiken på den svarta versionens utseende, här är ett snabbt foto:

View attachment 5770
Det här var ju jättespännande och något jag missat under min hiatus från rollspelandet och spelar nu nästan uteslutande spel från FL.

Men, jag hittade en PDF-fil med version 0.17 för de som finner det intressant: VERSION NOLL (frialigan.se). Länken i deras "blogg" som hänvisar till Hulu är tyvärr bruten, så verkar inte gå att beställa längre.

(För att tydliggöra, filen är tillgänglig genom att söka i valfri sökmotor, så borde inte vara något konstigt att dela den även här. (https://duckduckgo.com/?q=Version+noll+site:frialigan.se).
 
Top