Nekromanti Hylla ditt favoritspel!

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Ni borde alla skämmas!
Vart är Noir?

Sidnotis så är Svavelvinter riktigt jäkla bra också.
 
Joined
27 May 2014
Messages
90
Är förvånad över att ingen nämnt Mutant år Noll än då det är ett spel som har imponerat i alla fall på mig på sista tiden (Det är väl influerat av Savage Worlds om jag förstått rätt och det har jag inte läst så folk kanske är mer imponerade av förlagan). I alla fall så är Mutant år Noll en av mina senare favoriter, jag känner att fria ligan fattar balansen mellan spelmässighet och storybetoning. Det interaktiva världsbygget kopplat med reglerna för förmågor och hur arken byggs skapar en sjukt cool kampanjmiljö där både spelarna och spelledaren påverkar hur kampanjen artar sig. Lägg därtill en riktigt cool metaplott (Jag älskar bra metaplotter) med bra användning av valfria komponenter i form av kort å brickor och en väldigt stämningsfull värld så har vi ett väldigt lyckat rollspel.

Jag vill också lovebomba Svavelvinter, ett tidigare alster av Fria Ligan. Detta har nämnts tidigare i tråden, och ja det är krävande för spelare å spelledare men om denna tröskel överkommes så är det en nästintill automatisk spelstil som är så sjukt belönande. De brädspelsliknande mekanikerna som blandas med spelet är otroligt inspirerande och roliga, det enda jag inte riktigt gillar med svavelvinter är ekonomin kring ödestärningar, jag har funderat på att separera mundana färdigheter från exceptionella manövrar på något sätt.

Eon 4 kan bli min favorit, har alltid gillat världen Mundana pga sin bredd och lite mer politiska fokus till skillnad från många andra fantasyspel. Började dock hata Eon 3 och tidigare förlagors regler så en mer slimmad å strömlinjeformad regelbas var definitivt nödvändig. Allt hänger på takten modulerna ges ut i.

Call of Cthulhu har egentligen inte exceptionella regler, men stämningen varje gång jag kör det är oslagbar. Egentligen är CoC inte ett "rollspel" för mig, det är en samling jävligt bra scenarion, men eftersom jag kan tycka det är svårt att hålla uppe en bra produktion på egen hand så gör det detta spel väldigt bra.

Ett spel som jag nyligen läst och blivit otroligt fascinerad av på sista tiden är ORE, eller "One Roll Engine". Egentligen är det själva regelverket, men en av de mest populära versionerna "Godlike" har gjort stort intryck på mig. Ett superhjälterollspel i grunden, men som har gjorts om till flera andra settings. Jag gillar hur det verkar kunna hantera stora skillnader i "nivå" så det är distinkta regler både för lite över medel människor eller rena gudar eller övermänskliga superhjältar. Nemesis är en skräckvariant som är gratis och har ett helt fantastiskt regelsystem för "insanity" och Reign är en fantasyvariant med regler för "companies" som är en väldigt fascinerande kontrast till skuggspelet i Svavelvinter.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,031
Location
Sthlm
Det 19 åriga Sandmanfanet i mig kommer alltid att älska Nobilis lite mer än alla andra spel. Det hanterar övernaturliga krafter och magiska föremål bättre än många andra system, det är förvånansvärt tydligt hur man gör helt otroliga saker, men världen är inte så cool som jag tyckets när jag var yngre.

Delta Green lider av att reglerna är en brp-version, men att ge resurser i form av skitmånga hemliga organisationer är rent guld. Äventyret Night Floors (och resten av hasturkampanjen) är en höjdare. Jag tycker att millenieskräcken i det tillför ganska mycket som alternate history, så här 15 år efter skiftet. Alla nu levande rollspelare känner dessutom till Arkiv X och förstår ungefär hur DG ska spelas på en gång.
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Cassius;n64336 said:
Unknown Armies...

Fy fan vad man har haft kul med detta. Reglerna är BRP med ordentlig twist. Psykologisystemet fungerar bra med spelet och magisystemet driver på och skapar grunden för spelandet. Metaplotten är spännande och känns unik. SLP:s känns smarta och användbara.
Jag tror dig. Har hört mycket positivt om Unknown Armies. Tror jag läste någonstans att det kommer en ny version "snart".
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
Dungeons & Dragons Basic från 1977 (också känt som Holmes D&D, eller Blue Book) är så jäkla awesome att man får nånting spelbart bara genom att läsa några av de skönaste tipsen. Fantastiskt härligt framställt med hög Q-faktor (en sån grej som att det stod hobbit istället för halfling, eller att salt var som gift för zombies, i tidiga tryckningar och att knivar var supervapen i senare tryckningar på grund av dum redigering när man vill ha det till att vara ett insteg till AD&D istället för en förenkling av OD&D är ju bara guld) och skyhög spelbarhet bara man hoppar över ungefär en dum grej samt bestämmer sig för hur man vill att alver ska fungera (orkar man inte göra det får man spela Moldvay istället, nästan lika bra!).

Underbart.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
DeBracy;n64827 said:
Dungeons & Dragons Basic från 1977 (också känt som Holmes D&D, eller Blue Book) är så jäkla awesome att man får nånting spelbart bara genom att läsa några av de skönaste tipsen. Fantastiskt härligt framställt med hög Q-faktor (en sån grej som att det stod hobbit istället för halfling, eller att salt var som gift för zombies, i tidiga tryckningar och att knivar var supervapen i senare tryckningar på grund av dum redigering när man vill ha det till att vara ett insteg till AD&D istället för en förenkling av OD&D är ju bara guld) och skyhög spelbarhet bara man hoppar över ungefär en dum grej samt bestämmer sig för hur man vill att alver ska fungera (orkar man inte göra det får man spela Moldvay istället, nästan lika bra!).

Underbart.

Jag har hört att B/X är bättre av Folk På Internet och att OD&D är bättre av Eksem På Internet Och I Verkligheten. Nu när jag har alla de versionerna ska jag läsa dem och bestämma mig för vad jag tycker själv. (såfort jag är klar med MYFAROG, som inte är ett favoritspel)
 
Top