Nekromanti "Hyenorna i Halmstad"

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Bra skrivet! Hur ligger det till med citering, är de tok för oss att citer dig om vi anger källan? Har denna artikel skickats till några seriösa meder (DN, SvD eller dylikt)?


Storuggla, många frågor
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Allt för att sälja !!!

Tjaa, kan tänka mig att de gör allt det här för att få sälja ytterligare lösnummer av sina tidningar.
Det som är så synd i det hela är ju att de tydligen inte vill/kan få tag på flera källor oberoenda av varandra. Tycker nog att de kunde fått tag i b. la Anders Bilxt & co. De av nån borde ju kunna ge en bra bild av det här.
Som tur är så kom det ju fram att det inte dirket var nån koppling mellan lajvet & det här mordet.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
En bra artikel. Du borde skicka in den till de olika tidningarna för att se hurpass villiga de är att ta till sig det. Eller åtminstone till de olika högskolor och universitet där journalister utbildas, så att nästa generation journalister lär sig att så gör man inte...

/Ulfgeir
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Bra artikel men...

...når den egentligen ut till någon som inte redan är frälst? Det hade varit bra om även vanliga, icke-rollspelande människor fick ta del av den. Vi vet ju redan att kvällspressen består av en samling omoraliska lögnare.
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Re: Bra artikel men...

Det är möjligt att en något nedtonad och -bantad version kommer att skickas till någon av de stora rikstidningarna i form av en insändare.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Tona ned?

Problemet med din text är att du vinklar och demoniserar kvällstidningsjournalistiken lika mycket som du påstår att de gjort med rollspelshobbyn. Det är ju något som rollspelshobbyn lidit av länge. Så fort någon ifrågasätter vår hobby så riktar vi våra taggar utåt med nyanslös frenesi. Det känns faktiskt inte riktigt moget.

Bland kvällstidningsgrodorna fanns det också ett par försök till förklaring om vad rollspelshobbyn gick ut på, och trots att vi inte gillar Didi (eller vem "rollspelsexperten" nu kan ha varit) så är det inget egentligt "fel" med att låta henne komma till tals.

Jag skulle vilja se en dialog mellan journalister och rollspelshobbyn, vi kan inte bara spy galla så fort de skriver något som vi inte håller med om. Särskilt inte när det handlar om misinformation. Vem skulle vilja lära sig av något från några som kallar en "hyena" och "gam"? Varför är det aldrig, aldrig någon rollspelare som är "the bigger man"? Den mogne och förståndige som bidrar med en nyanserad analys och eftertänksam kritik? Att dra ner rollspelsdebatten på sandlådenivå om och om igen glädjer väl ingen?

Jag skäms när rollspelarnas svar till alla som ifrågasätter delar av deras hobby är hatiska och småsinta. Jag skulle vilja att man tog sig i kragen och bemötte kritiken ordentligt och sakligt istället. Utan personangrepp.

Så, stryk de småsinta delarna så har du en vettig och mycket bra analys över bristerna i mediebevakningen kring styckmordet i Halmstad som man kan ta på allvar. Men skär ner på sältan, den påverkar din trovärdighet. Man kan nästan tro att du försökte sälja lösnummer ibland, så som du går på. Därmed förlorar du också trovärdighet, eftersom det är just detta tillvägagångssätt hos kvällstidningarna som du opponerar dig emot.

/Rising
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Re: Tona ned?

Jag har redan gjort ett par minimala redigeringar. Knappast så att det tillfredsställer dig, men ändå... Tycker du att kvällspressen skött fallet på ett korrekt sätt? Förtjänar den inte klander? OK, jag tar i, men för tillfället tycker jag att kvällspressen får tåla vad de får. De gjorde en direkt koppling till rollspelen, implicerade offrets kompisar, drog en hobby som berör en kvarts miljon människor i smutsen, och hela tiden hade de fel. Skriv du en konstruktiv artikel så får vi se hur den blir. Jag är inte upplagd för det för tillfället, så vi får väl köra "good cop/bad cop"-stuket istället.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Tona ned?

"Tycker du att kvällspressen skött fallet på ett korrekt sätt? Förtjänar den inte klander?"

Jag håller med om att man gjorde en del missar (även om jag inte känner till allt som du pekar på) och att dessa brister bör lyftas fram, men jag ser ingen poäng i att demonisera kvällspressen. Det leder inte till något, och jag tycker de ändå skötte vissa delar av bevakningen riktigt snyggt. Man lät Sverok få komma in i diskussionen och tala varmt om rollspelshobbyn, och man gjorde försök till att informera om vad vampyrrollspel var och hur det fungerande. Detta gjordes både kritiskt (man retade upp sig på våldet och de ockulta inslagen) samt i försonande drag (man berättade också om att det inte förekom något våld i själva spelet, utan att konflikter löses genom sax, sten och påse, osv).

Inte en perfekt beskrivning om vad som menas med vampirelajv, förvisso, men jag tyckte det var helt okej som en introduktion från en oinitierad journalist.

De flesta misstagen som journalisterna gjorde berodde på okunskap (de tror ju att alla inlevelselekar är "rollspel", och då finns det förstås ett allmänintresse kring rollspelens påstådda skadeverkan, eftersom inlevelselekar har legat bakom grova våldsbrott på senaste tiden.) och jag kan inte klandra dem för det. Det är nämligen väldigt svårt för en utomstående att begripa vad rollspel handlar om, för vi rollspelare är väldigt dåliga på att informera om vad vår hobby handlar om.

Min slutsats är alltså att man bör vara väldigt saklig och informerande när man behandlar medias behandling av Halmstadsmordet. På vissa håll gjorde kvällstidningarna rollspelshobbyn faktiskt en tjänst, och vissa av snedstegen tycker jag man kan härleda från det att okunskapen kring begreppet "rollspel" är så stora. Resten av tabbarna tycker jag att man kan peka på utan att ta till personangrepp eller överdrifter.

/Riz
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Nöjd?

Jag har gjort vissa smärre ändringar. Andemeningen är densamma, men tonen inte lika frän. I övrigt finner jag din tilltro till kvällspressen och dess journalister och redaktörer närmast rörande. Troligen har jag en lika cynisk inställning till dem som de har till den verklighet de ska sälja i sina tidningar.
 

Netzach

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
71
Location
Malmö
Lysande!

Kunde inte ha sagt det bättre själv!

Kan inte sympatisera med åsikter om att kvällspressen överhuvudtaget skulle behandlas med annat än syrlig och besk cynism. Det är tragiskt att se en sådan brist på kompetens och integritet i journalistyrket, som annars är en av mig högt värderad yrkeskår helt nödvändig för en fungerande demokrati.

När journalistiken sjunker till kvällstidningsnivå är det väl knappast fråga om journalistik överhuvudtaget. "Lösnummerfnaskande rännstensjournalistik " är den bästa beskrivningen av kvällspressens verksamhet jag någonsin sett. Sorgligast av allt är kanske att den typen av osakliga, i många fall uppdiktade, sensationslystna rapporteringen ingalunda är unik för rollspel. Oavsett vad som behandlas i en kvällstidningsartikel så görs det på detta osmakliga, verklighetsfrämmande sätt.

All kritik gällande våldsinnehåll i rollspel från kvällstidningshållet är skrattretande med tanke på att tabloiderna själva är fullpackade med våldsbeskrivningar, instruktioner i mord- och tortyrteknik, brandbombstillverkning och våldtäkt. Kvällspressen måste snarast förbjudas innan den korrumperar vår labila ungdom!

Har du skickat kritiken till pressen? Respons?

För övrigt anser jag att "De Överdrivnas Arme" Var en utmärkt publikation.
 
Top