Nekromanti Hydror

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Jag är arg.

Jag hade allt så fint planerat... De skulle först möta en 10-hövdad normal hydra och visserligen inte ha några problem med att ha ihjäl den, men de skulle åtminstone få kämpa lite och dessutom träffa på ett klassiskt monster och inte bara humanoida måtståndare..
Sen skulle de träffa en nio-hövdad hydra av Learnan(öh.. tror det heter så...) typ. alltså en som får tillbaka sina huvuden... det skulle bli svårare än den större hydran och det hela skulle gå jätte bra med lite härlig monster-bashing...

Sen kommer druiden i gruppen och dödar båda hydrorna på en gång. ingen annan fick göra nånting. en flamestrike, sen var hydran död.

Någon mer än jag som erfurit samma sak?
Hydrornas huvuden verkar ha aldeles för lite hp... (en hydras huvud har [hydrans hp/antalet huvuden] hp... hamnar normalt runt 10. En flamestrike har en 10' radie och man träffar därför hela hydran inklusive huvuden... gör den alltså 20 eller mer i skada dör hydran, även om den lyckas med save slaget...

hmm.. mina spelares rollpersoner har för höga värden.. måste slänga in farligare monster och mindre skatter... balans ska uppnås!

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Hmmm...du verkar ha bommat något mycket viktigt i hydrans beskrivning...nämligen att <B>det krävs en träff med ett Slashing-vapen för att kapa en hydras huvud</B>. Dessutom måste spelaren tydligt deklarera sin avsikt att hugga mot en av hydrans halsar innan attackslaget. En annan punkt som MM är lite luddig på men som jag tror jag tolkat rätt (surprise! ;-) ) är vad som händer när du hugger av ett huvud: det verkar som om hydran inte tar någon skada i HP av attacker som kapar huvuden förrän alla huvudena är av, utan bara förlorar en attackmöjlighet.

Feliath - bläddernisse
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Tja, du kan ju utnyttja den ganska välkända hydra-buggen i MM, nämligen låta dem möta en learnean pyro-hydra. I boken står nämligen att learnean-hydror även finns i pyro- och cryo-variant. Det enda sättet att döda en learnean-hydra är att bränna huvudstumparna med eld innan huvudena växer ut igen. Och eftersom en pyrohydra är immun mot eld, så...tja. /images/icons/wink.gif

-R
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Det är ingen bugg, syra funkar lika bra på Lernaean-hydror, och det är de inte immuna mot, även om de är Pyro-hydror också.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
det där stämmer inte... man kan använda syra också..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
DOH!

hmm.. missade det..

fan..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Med tanke på de flesta spelares förkärlek för Fireballs och andra eldbesvärjelser så kommer de nog inte på det förrän det är försent...

-R
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
syra är underskattat.. i agree..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 
Top