Nekromanti huvudtabell...

G

Guest

Guest
ja kom på igår en perfekt sak... en huvudtabell...som i eon... men... mycket bättre... så här funkar den...

-------->> (c) <<---------

man slår en gång på alla grundfärdigheterna, och för varje färdighet man lyckas me får man 1T10... så om man klarar 5 får man 5T10.
sen slår man med sina tior på en huvudtabell som ser ut ungefär såhär...

nackdelar
1 någon nackdel
2 någon nackdel
3 någon nackdel
4 någon nackdel
5 någon nackdel
6 någon nackdel
7 någon nackdel
8 någon nackdel
9 någon nackdel
ägodelar
10 någon pryl
11 någon pryl
12 någon pryl
13 någon pryl
14 någon pryl
osv osv osv

så blir det bättre o bättre ju högre upp (eller ner) man kommer och varje tiorad e en sak tex 1-10 en sak 11-20 en sak 21-30 en sak... och det finns åtta olika (8 grundfärdigheter). så om man klarar EN grundfärdighet får man bara EN T10 som garanterat blit en nackdel eftersom att de första 10 e nackdelar, och ju fler lyckade slag ju längre upp kommer man. om man får ett perfekt slag på en färdighet får man 2T10 istellet ör en, sen övet de 80 sakerna finns ett par DUNDER saker som man bara kan få om man fick ett perfekt slag, och bra resultat på tabellen.

hur många slag man får sla vet jag ennu inte men jag tror att alla grundegenskapsvärdena delat med 16 blir bra. asså högst 10 gånger.

/jenz
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Öhh? Förlåt men ...

... jag begrep näst intill ingenting av det där. Och då har jag ändå pluggat bl.a. logik, beteendevetenskap, svenska, kalkylering, nationalekonomi och sovjetisk utrikes- och säkerhetspolitik på universitetsnivå.

Ett lite mer pedagogiskt och utförligt exempel vore bättre - i alla fall om du vill att någon ska kunna ha åsikter om det hela.

/Dante
 
G

Guest

Guest
ok... lite kortaer förklaring

man slår en gång för alla sina grundegenskaper.
Sen räknar man hur många slag man klarade.
Man får 1T10 för alla slag man klarade, så om man klarade 5 st slag på grundegenskaperna får man 5 st T10

sen slår man med så många T10or man fick och kollar resultatet.

tabellen ser ut ungefär såhär:

NACKDELAR
1 någon nackdel
2 någon nackdel
3 någon nackdel
4 någon nackdel
5 någon nackdel
6 någon nackdel
7 någon nackdel
8 någon nackdel
9 någon nackdel
10 någon nackdel
Ägodelar o föremol
11 någon pryl
12 någon pryl
osv osv osv
___________________________________________________
först e de 10 nackdelar, sen 10 andra saker, sen 10 andra saker osv osv. det börjar på nackdelar o slutar på tex Övernaturliga egenskaper. så man kan bara fö de övernaturliga egenskaperna om man lyckades med alla grundegenskapsslagen. eftersom att de e så högt upp.
_________________________________________
ja om ni inte har fattat nu så antingen
får ni läsa igenom det igen eller söka
hjälp......

/jenz
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Personligen föredrar jag point-buy system framför andra mer slumpbaserade.

"When the DM laughs it is already to late"
 

Shadar Fal

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
184
Location
Bankeryd, Sverige
point-buy

Han menar no när man får ett visst antal poäng t.ex BP i DoD -91 från början som man får använda.

Han såg ljuset i slutet av tunneln, det var en eldkastare.
 
G

Guest

Guest
jahaa...

jaha... men tycker ni att tabellen va bra eller ska ja hitta på något nytt?

/jenz
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: jahaa...

Nja den verkade lite krånglig vid första anblicken, men den fungerar nog. Testa dig fram och se om den funkar innan du modifierar den eller kasserar den för en ny.

"When the DM laughs it is already to late"
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Hmm... nu fungerar det alltså så att en person som är ganska kass kommer att slå dåligt på huvudtabellen och bli sämre. En person som är bra kommer att slå (och bli) bättre. Är det så du vill ha det så okej.
I andra fall vill man ju gärna balansera kassa grundisar med bra egenskaper... Det är väl en smaksak...

Snow
Dead, but still walking around
 

Toggrikk

Veteran
Joined
28 Dec 2000
Messages
106
Location
Uppsala
Du vet att det skulle innebära en chans på tiomiljarder (10.000.000.000) att få det bästa saken...
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: ok... lite kortaer förklaring

I ditt exempel står inget om hur man klarar slagen...
Hur får man dem....

Fast å andra sidan kanske du tycker att det är orellevant i detta fallet.....

Personligen tycker jag det är obalanserat och ologiskt....
En person behöver väl knappast vara varken smart stark smidig eller nåt annat sånt för att kunna få rikedom eller något magiskt föremål? Tänk på att Vasa fick en son som var sinnessjuk, men han hade det nog rätt bra jämte en vanlig sinnesjuk eller en stor å stak bonde som var smartheten självt...

Jag gillar det inte, försök hitta ett mer balanserat utförande.

"Beware of the Cöla Craver!"
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,479
Location
Helsingborg
Re: ok... lite kortaer förklaring

"<EM>jag begrep näst intill ingenting av det där. Och då har jag ändå pluggat bl.a. logik, beteendevetenskap, svenska, kalkylering, nationalekonomi och sovjetisk utrikes- och säkerhetspolitik på universitetsnivå.</EM>"
LOL!

Håller annars med om att det kan bli konstigt att man slår flera T10:or. Det blir skitsvårt att få nåt bra. Kan kompenseras med att man får +10 på slaget för varje grundfärdighet som man lyckats med. Misslyckas man m. alla så får man en nackdel.

Personligen så ogillar jag system som gynnar de som slagit bra på grundfärdigheterna. De har ju redan fått sin belöning. Jag tycker att en som slagit dåligt ska kompenseras för det så att gubbsen blir lite jämnare. Jmf N1 och DoD6 t.ex. Slår man dåligt i N1 får man fler fördelar. Slår man däremot dåligt i DoD6 så får man mindre BP (FP, EP, vad det nu heter).

"<EM>point-buy system</EM>"
Så du menar inte system där man köper för- och nackdelar och får p. baserade på hur bra resp. dåliga de är.

/[color:green]Han</font color=green> som gjort om DoD (ej 6) så att man får mindre BP om man slagit bättre
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Tja, vad ska man säga? ...

Jag tyckte det var intressant. Men sen lade de ner Sovjetunionen precis när jag pluggat klart.

Jag minns ännu den första föreläsningen, den avhandlade Rysslands historia från mongolernas invasion fram till 1953 när Stalin dog.

Jag hade ett helt kollegieblock fullantecknat efter den föreläsningen. I kid you not!

/Dante
 
Top