Nekromanti Huvudlös fråga

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Är inte säker på om detta är rätt forum egentligen, men eftersom det är en rent praktisk fråga i relation till det min karaktär pysslar med i Pendragon (spelet alltså, inte användaren) så…

Hur förvarar man, under tidig medeltid, ett avhugget huvud så att det inte ruttnar bort efter två veckor. Ett kärr är fel svar eftersom huvudet också måste kunna transporteras tämligen enkelt i en kista eller liknande.

//erik. tjopp tjopp
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
En tanke slog mig här..
Kan man inte helt enkelt salta in det. Eller iaf lägga in det i salt. Nu är ju mina medeltida kunskaper kanska små, men man saltade ju in kött. Eller hur.
Brukade man för övrig inte "bara" påal upp huvuden i medletiden, utan nån större tanke at spara dem på det sättet.

/ Johan K, som undrar åxå vad vår gode Lindenius karaktär gör med ett avhugget huvud :gremconfused:
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Johan K, som undrar åxå vad vår gode Lindenius karaktär gör med ett avhugget huvud
Well han ska ge bort det som gåva till en snubbe som är 4-8 veckor bort och det vore helt enkelt kul att inte visa upp maskig geggamoja vid det laget.

//erik. funderar på ett krus med ättika eller stark sprit.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Olja som i matolja eller naturolja? OCh hur lätt är egentligen naturolja att få tag på?

//erik. letar upp räkningar
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,709
Location
Värnhem, Malmö
Doppa i tjära kan öka hållbarheten, men sänker igenkännligheten. Någon form av sprit funkar, men frågan är hur lätt det är att få tag på destillerad sprit. Ättika skulle, som du säger, kanske fungera. Lord Nelson förvarade de väl i en tunna rom, men det finns ju inte att tillgå, och dessutom gick det inget vidare med det. Så jag säger nog att du får lägga in det som en saltgurka.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,015
Location
Umeå
Japp, tjära skulle jag också säga.[NT]

NT = Nyktra Talgoxar
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,596
Kan man inte helt enkelt salta in det. Eller iaf lägga in det i salt. Nu är ju mina medeltida kunskaper kanska små, men man saltade ju in kött. Eller hur.
Brukade man för övrig inte "bara" påal upp huvuden i medletiden, utan nån större tanke at spara dem på det sättet.
Jag såg något TV-program, tror det var Worst Jobs in History eller något liknande, och enligt det så använde man saltlösning för att impregnera "displayhuvuden" efter avrättningar.
 

Rävnos

Warrior
Joined
7 Sep 2005
Messages
340
Rävnos håller med Johan [ANT]

med tillägget att först få ut de mjuka delarna från insidan.

\Marcus som inte direkt tänkt så mkt på det
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Lord Nelson förvarade de väl i en tunna rom, men det finns ju inte att tillgå, och dessutom gick det inget vidare med det.
Vänta, nu blev jag nyfiken. Varför skulle inte rom finnas? Och varför gick det inget vidare?

//erik. wikipediar iväg till Lord Nelson
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,709
Location
Värnhem, Malmö
Att rom inte skulle finnas i Pendragon beror på att man dels inte har teknologin för att göra vidare stark sprit, dels på att man inte har tillgång till sockerrör. Rent generellt var destillation av starksprit något väldigt knepigt att hålla på med, och mest till för medicinska ändamål.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Rom görs på sockerrör. Rom är destillerat.

Dels misstänekr jag att det inte finns några sockerrör, dels misstänker jag att destillationen inte riktigt är uppfunnen.

Nu är ju Pendragon medvetet ohistoriskt för att kappa in så mycket av Artur-myten som möjligt, så det är möjligt att det finns rom i alla fall. :gremlaugh:

Erik
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Transportera ett huvud måste väl ändå anses vara ett medicinskt ändamål. :gremtongue:

//erik. Hur starkt kunde man få vinet att bli då?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,709
Location
Värnhem, Malmö
Naturligt kan man få saker och ting att jäsa till kring femton procent -- efter det tycker jästen inte om miljön längre. Det finns metoder att använda för ytterligare styrka, till exempel att utnyttja det faktum att vatten och alkohol har olika fryspunkt, men det är klumpigt och ingenting som kan göras i stor skala. Alkemister kunde använda mer sofistikerade metoder, men det var som sagt i väldigt liten skala.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Herr Nils skulle, rensa ut huvudet på alla mjukdelarna inuti skallbenet. Sen skulle jag lägga det i ett saltkar någon dag för att få bort så mycket fukt som möjligt, ju längre desto bättre. Där efter vaxa in det. Sedan packa in det i en tunna.
EXCELLENT!

*Lindenius karaktärs väpnare springer iväg och ordnar*

//erik. mer huvuden till den härskande klassen
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Det gick inget vidare eftersom slynglarna på fartyget var för sugna på rom, så de drog ur korken ur tunnan och nallade så sakteliga sprit. Lord Nelson var alltså bara halvinlagd när han kom fram. :gremgrin:

(den som säger något roligt om en halvnelson får spö i min frustration att inte själv komma på något smart ordskämt!)
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Halvnelson? Pfft! (ot)

Det gick inget vidare eftersom slynglarna på fartyget var för sugna på rom, så de drog ur korken ur tunnan och nallade så sakteliga sprit. Lord Nelson var alltså bara halvinlagd när han kom fram.

(den som säger något roligt om en halvnelson får spö i min frustration att inte själv komma på något smart ordskämt!)
Skämtet är så klart:

"Jaså, det var romen hos Nelson man dela?"

//erik. har pappahumor av tredje graden
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,063
Location
Linköping
Antagligen menar han olja som i för kulturen lämplig matolja. Det blir lufttät förvaring så. Däremot hjälper det bara så där om det med prylen ned i oljan finns nedbrytande organismer som överlever i oljemiljön.
 

Lange

Veteran
Joined
5 Jun 2004
Messages
88
Location
St Hult
Re: Medeltida balsamering [OT]

Blev den tysk-romerska kejsaren Barbarossa inlagd i en tunna ättika (dvs. han blev "pickled") när han dog i det heliga landet eller är jag fullständigt ute och cyklar?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Medeltida balsamering [OT]

De försökte, men det gick inte så bra. Så hans kropp delades upp och lämnades på olika platser (Antioka, Tyrus och Tarsus). Så kan det gå!


Storuggla, no honking allowed
 
Top