Nekromanti Huvuden rullar hos WotC...

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Läste precis (www.enworld.org) att både Chris Pramas och Sean K Reynolds fått foten från Wizards.Man kan ju fråga sig vad ledningen egentligen sysslar med...de har gjort sig av med ganska många duktiga och erfarna skribenter på sistone.-R
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Tja, i fallet Sean Reynolds så ska man nog inte gråta för hans skull i alla fall. Enligt hans website så hade han tänkt sluta ändå till sommaren. Antagligen visste hans chef om det, och när det kom påbud från ovan att han skulle sparka folk så låg det ju rätt nära till hands att sparka en som ändå skulle sluta.
Men visst, Veggieponken har skrivit en hel del bra saker på den relativt korta tid han jobbat där som designer, och det är synd att han får gå.

Chris Pramas verkar ju också landa på fötterna, och kan nu ägna sig åt sitt eget d20-företag på heltid.
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Chris Pramas verkar ju också landa på fötterna, och kan nu ägna sig åt sitt eget d20-företag på heltid."

Kanske det som är orsaken. Jobbar som anställd hos ett företag, och har ett jobb vid sidan av inom exakt samma branch... Det är skillnad om det varit på frilansbasis...men då hade han ju inte kunnat få sparken, utan företaget hade ju bara tackat nej till hans tjänster.

// Knightlord
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Tja, fast Chris Pramas jobbade ju iofs inte inom WOTCs rollspelsdivision. Han var chef för deras miniatyrer. Han startade Green Ronin för att kunna göra rollspelsprylar ändå, och kollade givetvis med sin chef innan (i alla fall sa han det när jag frågade honom på deras chat nån gång). Han skrev ju rollspelsprylar innan WOTC startade sin miniatyrdivision (bl.a. Dragon Fist, som kan laddas ner nånstans från deras site).
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,449
Location
Stockholm
Inte konstigt

De har ju redan huvudprodukterna ute. De har Jonathan Tweet, Skip Williams och många, många andra talangfulla och superduktiga designers fast anställda. Jag tycker det verkar sunt att gå mot en kärna av superdesigners och redaktörer, och sen använda frilansare för att skriva merparten av materialet. Det är i alla fall vad jag skulle göra, och det är så de flesta andra arbetar också. Och då kan man anlita Monte Cook, Chris Pramas eller Sean K. Reynolds att skriva, utan att behöva ta kostnader när de inte skriver. Sen skulle jag också slasha produktlinjen ännu mer, och yxa av allt som inte är Core-produkter (som Wheel of Time eller Diablo (som visserligen inte trycks längre). Jag gillar de produkterna, men det kostar på att ha flera varumärken igång samtidigt, och jag tycker att man ska fokusera på D&D. /M.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Inte konstigt

Wheel of Time är iofs mig veterligen en ganska begränsad produktlinje. Vad jag vet finns det inga planer på fler grejer till WoT efter grundboken och Prophecies of the Dragon (som väl nyss kom ut).
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,449
Location
Stockholm
Precis...

...så varför lägga utvecklingspengar och tid på den överhuvudtaget? Kör på med D&D! /M
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Ett ännu större bekymmer tycker jag är att de sagt upp kontraktet med Ryan Dancey - före detta Brand Manager för D&D och mannen bakom d20-licensen och OGL. Skälet sägs (bland annat) vara åsiktsskillnader mellan Ryan och WotC om hur d20 skall skötas.

Jag hoppas bara att WotC i övrigt känner lika starkt för Open Gaming som Ryan.

/Mikael
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Tja, Monte Cook verkar inte vara så orolig, åtminstone. Och jag tror nog att hela d20-systemet funkar alldeles för bra för att WotC ska fundera på att göra sig av med det.

-JPS-
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Din länk fungerar inte, så jag kan inte kolla vad Monte tycker i frågan.

Jag tror ju inte de slänger ut d20-licensen, utan det är Open Gaming-licensen jag oroar mig för.

/Mikael
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Nu funkar länken (noggrann som jag är hade jag kopierat hela adressen, inklusive det "http/" som redan finns i forumets länkfunktion).

Och, fortfarande enligt Monte Cook, även om de skulle ändra OGL skulle de knappast kunna göra någonting åt den version de redan tillåtit. Det är nog inte så lätt att ta tillbaka något man redan gett bort.

-JPS-
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Och, fortfarande enligt Monte Cook, även om de skulle ändra OGL skulle de knappast kunna göra någonting åt den version de redan tillåtit. Det är nog inte så lätt att ta tillbaka något man redan gett bort.

<hr></blockquote>



Det är till och med omöjligt. Här är den relevanta biten ur OGL:
9. Updating the License: Wizards or its designated Agents may publish updated versions of this License. You may use any authorized version of this License to copy, modify and distribute any Open Game Content originally distributed under any version of this License.

I och för sig så är inte hela SRDn släppt än officiellt, så de kan fortfarande ändra sig angående stora "datadelar" av systemet (formler, monster, magiska föremål). De d20-prylar som släppts hittills bygger på att WOTC har sagt att det är OK att använda den preliminära SRDn tills att deras advokater har gått igenom den och godkänt allt, men att de förbehåller sig att ändra detaljer i den. Dessa detaljändringar kommer antagligen bara att vara att ta bort lite namn här och var - precis som den inofficiella SRDn har bytt namn på "Mordenkainen's Disjunction" till "Mord's Disjunction" så kanske de kommer att ändra "Leomund's Tiny Hut" till "Leo's Tiny Hut".
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Min oro är väl mera över att de skall avbryta publiceringen av "officiella" SRD:n. Än så länge är det ju bara en liten del som fått officiell status.

Jag ser att du har noterat att "Mordenkainen" blivit "Mord" på några ställen (rubriken på respektive formel samt formellistan för Magidomänen), men än så länge finns det gott om "Mordenkainen" kvar i SRD:n. Vi får väl se vad de bestämmer sig för.

/Mikael
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Re: SRD:n uppdaterad igår

Se där ja! Nu är de framme vid "Monster". Undrar varför de hopade över "Turning & Rebuking Undead"?

/Mikael
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Re: Inte konstigt

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Jag tycker det verkar sunt att gå mot en kärna av superdesigners och redaktörer, och sen använda frilansare för att skriva merparten av materialet.

<hr></blockquote>

Javisst - men varför då göra sig av med riktigt duktigt folk som t.ex. Bruce Cordell och Monte Cook istället för någon mer okänd?Dessutom har jag totalt tappat förtroendet för Skip Williams efter det katastrofalt dåliga äventyret Deep Horizon...-R
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,449
Location
Stockholm
Vad vet vi...

...om eventuella okändas förmåga att skriva? Ingenting, de kanske är tusen gånger bättre än Monte? De kanske är bättre på att följa R&D:s order, vilket jag har fått uppfattningen att Monte inte var (hans Class Acts har ju legat nere efter att han kom ihop sig med R&D om en Prestige Class de tyckte var för mäktig, men Monte tyckte var cool). Som Line Editor har jag hellre en människa som skriver det jag vill och gör det bra, än en som skriver vad han vill, även om det råkar vara bättre. Annars blir det svårt att hålla ihop en produktlinje i längden. Vem vet? Monte kanske är skitjobbig att ha att göra med? Och Chris Pramas kanske ägnade för mycket tid åt Green Ronin? Vi vet ju inte ett dugg vad som ligger bakom någon av uppsägningarna, det kan ju vara andra faktorer, som att nån inte gillade de som slutade, eller ett de som slutade/fick gå inte gillade nån av de som var kvar, eller att de helt enkelt inte producerade tillräckligt. Eller så var det inget speciellt som låg bakom. Jag menar, sånt händer. /M
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Vad vet vi...

Enligt Chris Pramas själv så blev han avskedad för att hans position inom företaget (chef för miniatyrdivisionen) försvann i en omorganisation. Vad gäller Monte Cook så blev han inte sparkad, han sade upp sig själv.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,449
Location
Stockholm
Hmm, då borde reaktionerna...

...egentligen vara mer enligt följande: Chris Pramas jobbade inte med D&D, utan med Chainmail. Ergo: D&D påverkas inte av att han slutar. Monte Cook sa upp sig själv. Ergo: WotC är inte onda för att de sa upp Monte Cook. Det är genom att tänka lite rationellt, och ha koll på fakta, som Staffan har, som man inser att det inte är WotC som är onda och gör fel. Shit happens, helt enkelt. /M
 
Top