Nekromanti Husregler

tupelo

Veteran
Joined
30 Nov 2012
Messages
62
Införskaffade HT nyligen.

Har spelat lite och det funkar bra. Men då jag tycker om att fundera över/ändra regler så undrar jag vilka husregler andra använder?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Vi använder:

Om du tycker att egenskapen Bräcklig gör vapen för bräckliga, byt ut beskrivningen mot:

»Slår du ett exceptionellt misslyckat försvarsslag bryts det i bitar och kan inte användas längre.«

Det vill säga, vapnet går inte sönder vid exceptionellt misslyckade anfall.

Och:

Om du upplever att skölden är för dålig kan du byta ut beskrivningen av Skyddande mot följande:

»Om du slår ett försvarsslag för Sköldkamp men slår under både färdighetsvärdet och motståndarens anfallsslag, får du +2T6 Skydd mot det anfallet.«

Från: https://docs.google.com/document/d/10JoF39GjDA9Uz6WfyqlGVF8B3Dy7NadKfpoxvjbW-PU/edit
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,300
Tre sätt att försvara sig:
Med vapenfärdighet – om du har ett vapen/sköld i handen.
Med färdigheten Slagsmål.
Med färdigheten Manövrer – men bara om du inte gör någon huvudhandling denna runda. Har du gjort en huvudhandling måste du försvara dig på något av de andra sätten. Om du försvarar dig med Manövrer innan det år din tur förlorar du din huvudhandling.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Vi husreglade erfarenhetsreglerna.

När det är dags att höja en färdighet kan du spendera ett ERF för att antingen höja färdigheten ett snäpp direkt eller för att slå över ditt färdighetsvärde med 1T100. Om du slår över får du höja färdigheten med 1T6, om inte är ditt ERF förbrukat och inget händer.

Det gjorde att låga färdigheter höjdes rätt kvickt, medan höga färdigheter fortfarande hade en chans att bli lite bättre efter ett spelmöte.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,300
Husregel: Huvudhandlingen Skydda
Du kan som huvudhandling Skydda någon som har samma eller lägre turordning än du, eller har avvaktat tills det blir din tur. Den du skyddar befinner sig i samma zon som du.
Tre anfall per runda mot den du skyddar riktas mot dig i stället. Du får försvara dig enligt vanliga försvarsregler. Övriga anfall går förbi dig och på den du skyddar.
Du skyddar tills det blir din tur igen. Då får du bestämma om du fortsätter skydda eller gör någon annan huvudhandling.
Om den du skyddar förflyttar sig gör du det också. Undantaget är om den du skyddar sprintar mer än en zon, eller flyttar sig en Svårtillgänglig zon och du inte klarar ditt slag för Manövrer för att också förflytta dig.
 

tupelo

Veteran
Joined
30 Nov 2012
Messages
62
Kul att läsa mkt användbart. Har någon tankar om rustningar och hjälmar.

funderar på att utan hjälm så skyddar rustning t.ex. 2t6-2 (beror på rustningen som nu) med hjälm 2t6 men har inte testat i spel.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
tupelo;n325939 said:
Kul att läsa mkt användbart. Har någon tankar om rustningar och hjälmar.

funderar på att utan hjälm så skyddar rustning t.ex. 2t6-2 (beror på rustningen som nu) med hjälm 2t6 men har inte testat i spel.
Jag hade inte gjort någon skillnad. Hjälm är färg. Du har hjälm om du vill. Som med att bära svärdet på ryggen :)
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
tupelo;n325939 said:
Kul att läsa mkt användbart. Har någon tankar om rustningar och hjälmar.

funderar på att utan hjälm så skyddar rustning t.ex. 2t6-2 (beror på rustningen som nu) med hjälm 2t6 men har inte testat i spel.
Svarade i helt fel tråd om helt fel sak. Så förlåt för skräpinlägg.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Vi har precis kört igång våran kampanj, så vi har inte så många husregler än (och de har inte testats mycket):
  • Jag har ett gäng riktlinjer för spelledaren (d.v.s. mig) hur världen fungerar för att färdigheter som tenderar att vara marginaliserade ska bli mer aktuella.
  • SLPs byggs med ett enda karaktärsdrag (som med fördel slumpas) och en enda förmåga (som får väljas fritt).
 

tupelo

Veteran
Joined
30 Nov 2012
Messages
62
Låter som bra idéer. Vilka är riktlinjerna för att färdigheter som tenderar att vara marginaliserade ska bli mer aktuella?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Jag har alltid använt sköld-regeln från erratan. (Det var ju jag som föreslog den. :p)

Till nästa kampanj tänkte jag göra det lättare att få färdigheter över 100 (förbättringsslag på 99 eller 00 är alltid lyckade), och låta dem fungera som i Pendragon (alltså: det som överskjuter 100 blir en bonus på resultatet).

Jag gillar också Khans erfarenhetsregel från den här tråden. Den tänker jag sno. :wink:

På sistone har jag grubblat mycket på karaktärsdrag, och ifall de verkligen driver spelet på ett sätt jag gillar. Inte kommit fram till något tydligt ännu.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,300
Ett utkast på husregel för rättegång. Jag har inte hunnit testa den här än.


Rättegång

Slå en utmaning för Lagkunskap, Status, Viljestyrka, Vältalighet och eventuellt en färdighet som berör själva åtalet. (Exempelvis Härkonst om man är åtalad för att ha startat en strid, Sjömannaskap om en båt blivit stulen, Trolldom om någon utövat förbjuden magi.)

Den/de åtalade måste slå minst ett slag själv, men kan överlämna övriga slag åt någon som för dess talan, t ex en annan rollfigur eller en advokat. Advokater kostar som lärare (HV s. 72) ×2.

Varje slag öppnas eller stängs 1 snäpp för varje vittne som talar för eller mot de åtalade, och varje bevis som talar för eller mot deras skuld. Öppningar och stängningar tar som vanligt ut varandra.

Den som förlorar åtalet måste betala rättegångskostnader på 30 silvermynt per dag.
  • Undermålig kvalitet: De åtalade döms skyldiga på samtliga åtalspunkter och bedöms som särskilt omoraliska. De får stränga straff som utgör fara för deras liv eller hälsa – t ex fredlöshet, döden, stympning, arbetsläger, försöksdjur åt en galen magiker eller årets offer på blotet till den lokala demonen. Nästa spelmöte kommer handla om hur de avtjänar eller smiter från straffet.
  • Låg kvalitet: De åtalade döms skyldiga på samtliga åtalspunkter. Deras straff avtjänas under samma äventyr – t ex böter, förvisning från staden och/eller 3T6 i skada i spöstraff.
  • Begränsad kvalitet: De åtalade döms skyldiga till några av åtalspunkterna, men inte de grövsta, och får milda straff. Alternativt döms de oskyldiga, men många på platsen tror att de egentligen är skyldiga. Slag för Handel, Status och Vältalighet är spärrade 2 snäpp i den trakten.
  • God kvalitet: De åtalade döms oskyldiga.
  • Överlägsen kvalitet: De åtalade frias från alla anklagelser. Alla deras slag för Handel, Status och Vältalighet i trakten öppnas 2 snäpp den närmaste månaden. Den som väckte åtal måste betala 2T6×10 silvermynt till dem i skadestånd för ärekränkning.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,810
Enda husregel hittills:
Kastkniv går på kastvapen enbart, knivkamp bara för att slåss med knivar i närstrid
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,300
Egenskapen Snygg.
Vapen, rustningar, kläder och smycken kan ha egenskapen Snygg. Varje Snygg sak man har på sig öppnar slag för Status med 2 snäpp och Vältalighet med 1 snäpp.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
tupelo;n325939 said:
Kul att läsa mkt användbart. Har någon tankar om rustningar och hjälmar.

funderar på att utan hjälm så skyddar rustning t.ex. 2t6-2 (beror på rustningen som nu) med hjälm 2t6 men har inte testat i spel.
I Kopparhavets hjältar har vi infört att om du bär hjälm och rustning så innebär det att skyddstärningarna exploderar (som de gör vid skada).
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Bolongo;n326639 said:
På sistone har jag grubblat mycket på karaktärsdrag, och ifall de verkligen driver spelet på ett sätt jag gillar. Inte kommit fram till något tydligt ännu.
Vi har bytt ut dem mot Särdrag vilket omfattar egentligen det mesta man kan tänka sig. Det kan vara relationer, drivkrafter, egenskaper...

Vi upplevde också att 4 Karaktärsdrag inte riktigt gav färg eller driv. Det här funkar bättre och ger större frihet.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Måns;n335063 said:
I Kopparhavets hjältar har vi infört att om du bär hjälm och rustning så innebär det att skyddstärningarna exploderar (som de gör vid skada).
Elegant! :)
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,300
I vissa utmaningar kör jag med att slagen successivt blir 1 snäpp svårare för varje extra slag man slår. Dvs det kan vara en poäng att låta den som är näst bäst göra vissa grejer.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Måns;n335064 said:
Vi har bytt ut dem mot Särdrag vilket omfattar egentligen det mesta man kan tänka sig. Det kan vara relationer, drivkrafter, egenskaper...

Vi upplevde också att 4 Karaktärsdrag inte riktigt gav färg eller driv. Det här funkar bättre och ger större frihet.
Det våra Särdrag också syftar till är att förankra rollpersonen i spelvärlden - förutom karaktärsdrag kan Särdrag också till exempel vara principer - som "följer Banzikans lära" eller "avtal är heliga", passioner som "älskar havet" eller "älskar det joriska arvet" eller relationer som "vänskapen med X är mitt ankare i en galen värld" eller "har sålt min själ till X".

Tanken är att man skall kunna koppla Särdragen till äventyrskrokar, SLPer och företeelser i spelvärlden - antingen man skapar dessa utifrån Särdragen eller kopplar Särdragen till sådant som redan är beskrivet.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Från och med ikväll ska jag testa att byta ut T6 i initiativ till T10. Det är lite för ofta flera inblandade i strider får samma initiativ. Vi får se om det hjälper.
 
Top