Nekromanti Husregler?

revault_UBBT

Veteran
Joined
1 Aug 2007
Messages
16
Efter ett långt uppehåll med eon så tänkte jag dra igång en eon-kampanj igen. En anledning till det långa uppehållet är att jag har varit irriterad över reglerna. På grund av detta så har jag tänkt att genomföra vissa husregler.

En av de första ändringarna jag har tänkt att genomföra är att bara ha en typ av grundskada och basera den på styrka. Jag har alltid haft svårt att svälja att en gurd på 30 kg beväpnad med ett spjut har större chans att penetrera en plåtrustning än en trukh på 130 kg beväpnad med spjut. Problemet med att jag inte har spelat eon på länge är att jag har svårt att förutse om min regeländring kan få några oförutsedda konsekvenser.

Därför tänkte jag ställa två frågor här på forumet:

1.Kan någon här på forumet, som har bättre eon-kunskaper än mig, komma på om min regeländring riskerar att få några konstiga konsekvenser?

2. Har ni några andra husregler som ni använder och som ni vill dela med er av?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Det din regeländring gör är vettigt, men å andra sidan saboterar den för en hel del karaktärskoncept i stil med smidiga lönnmördare och tjuvar. Kanske använda (STY + RÖR)/2 för både Hugg och Stick?

En annan husregel som används väldigt ofta är ju den för att ge bättre extraskador vid högt skadevärde: slå lika många T10 som antalet extraskador och välj den lägsta, så minskar sannolikheten för det där när man slå 45 i skadeverkan och får "långt sår" eller liknande.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Det din regeländring gör är vettigt, men å andra sidan saboterar den för en hel del karaktärskoncept i stil med smidiga lönnmördare och tjuvar. Kanske använda (STY + RÖR)/2 för både Hugg och Stick?
I våran spelgrupp kör vi just med den regeln och tycker den funkar finfint.
Och jag tycker inte att det förstör konceptet med smidiga lönnmödare osv. STY i Eon är ju både ett mått på råstyrka och styrketeknik. Och smidiga pseudoninjas behöver ju lite styrketeknik att kasta sig mellan takbjälkar, klättra upp för slottsmurar osv.

/Poseur
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Min husregel är att sätta alla grundchanser till 5 (eller 0). Så slipper man ett gäng beräkningar då man skapar rollperson.

Skillnaden blir minimal i reella termer (i alla fall för de flesta rollpersoner).

( CJ )
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
När jag spelade Eon (för en hel eon sedan) ersatte jag 3T6Ob med t20 för slag för att lyckas. Svårighetsökning +1Obt6 motsvarade då -4 på chans att lyckas (och tvärtom). Det gick helt enkelt för långsamt, tyckte jag, att slå dessa ob-slag. ObT6 användes för de flesta andra slag. Dessutom gillar vissa andra effekter, som att en baschans på ca 5 plötsligt är möjligt att lyckas med. Lite kring-hus-regler vill jag minnas behövdes till detta.

(Undrar om det är någon annan som har en liknande erfarenhet, och, om man göt så "är" det fortfarande Eon, egentligen? (Själv tycker jag inte att identiteten satt i tärningsslaget))
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Det verkar ganska tacksamt att husregla strid... nu minns jag ärligt talat inte alla moment i Eon, så det är svårt att bedöma ert system, men det verkar väl vettigt. Framförallt har jag alltid haft svårt för strider som har en massa faser i varje runda, det brukar, precis som ni tydligen också tycker, blir svårt när det är många aktörer involverade...
 

Geredan Thalama

Veteran
Joined
9 Sep 2009
Messages
26
Location
Kungshamn
Jag tycker det vore självklart att en person som är stark gör mer skada med ett svärd eller en Hammare och en Rörlig använder sig av rörelse ( stick ) baserade vapen som dolk, spjut och sådant, det är ju en tolkande av rent vätt, är man stark och är krigare så använder man antagligen hugg eller kross vapen, jag skulle vilja se t.ex en kraggbarbar slåss med endast en dolk eller ett spjut för det kommer troligen inte hända. och sedan låter man rörliga personer använda sig av stick eller huggvapen som lönnmördare, tjuvar som i grund gör skit dålig skada efter som att dom inte har lika lätt att penetrerar en plåtrustning med stickvapen( typ max Ob3t6 ) och ett huggvapendom har ( typ mini Ob2t6+1 ) så jag tycker det är balanserat rätt bra med tanke på vapnen. dessutom har en krigare med krossvapen fördelen att ( nästan ) alla rustningar absorberar mindre skada från krossvapen. plåt = 15/12/15 Ringbrynja= 12/5/4 har jag för mig.
 

Hrimfar

Veteran
Joined
23 Aug 2010
Messages
124
Location
Skåneland
Hakanlo said:
Det verkar ganska tacksamt att husregla strid... nu minns jag ärligt talat inte alla moment i Eon, så det är svårt att bedöma ert system, men det verkar väl vettigt. Framförallt har jag alltid haft svårt för strider som har en massa faser i varje runda, det brukar, precis som ni tydligen också tycker, blir svårt när det är många aktörer involverade...
Det finns ett program man kan köra om man har en laptop vid sin sida som spelledare (som jag alltid har då jag finner det mycker lättare att hitta mina anteckningar). Programmet är gammalt, heter eonskada och slumpar helt enkelt ut skada, träffområde och beskriver vilka extraskador som ges. Jag är väldigt beroende av detta program när vi spelar eon, det snabbar upp strider med kanske 50%.

Vidare har vi ett par husregler; dels att man måste slå över sin färdighets dubbla värde för att fummla (annars fummlar man hela tiden när man försöker sig på svåra anfall etc). Vi hoppar också över insikt i allt förutom viktiga dueller.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Ja, jag har utvecklat ett antal program för vår förening med liknande syfte. Bland annat ett program där man skriver in vad folk slog på 1T100 och 1T10, och givetvis skadan, så får man vad resultatet blir utan att behöva slå i böcker.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Ah, husregler, en SLs största nöje!

När det gäller vapen och styrka och rörlighet har jag ändrat så att grundchansen är (STY+RÖR)/4 för alla närstridsvapen utom dolk, och grundskada för både stick och hugg bygger på (STY+RÖR)/2. RÖR-ninjor som kan opta genom att ha en hög grundegenskap skall inte uppmuntras.

Stridskonsterna har jag i mycket kastat bort och det som är kvar är tekniker som man köper för erf till vanliga vapenfärdigheter. Begränsningen att bara yrken som har stridskonster i sin yrkesmall får köpa tekniker från start, där vanlig/ovanlig/unik stridskonst i yrkesmallen låter dig lägga olika antal erf som max på tekniker.

En detalj jag funderat på att ändra hade varit att höja ringbrynjans skydd mot stickvapen. Vad jag sett av olika försök borde skyddet vara betydligt bättre än vad Eon ger det. Det verkar också lite märkligt att ett pansar som ringbrynja skulle få sådan spridning och stor användning om det verkligen är så kasst mot stickvapen som Eon gör det.

Kör med erfarenhetspoäng i hela spelet istället för förbättringsslag, svårlärd dubblar kostnaden och lättlärd halverar kostnaden över FV10.

Jag gillar Ödespoängen också och har lekt med utökad användning för dessa, t ex att kunna klara sig från vissa svåra extraskador som organskada utan att ha tillgång till en cirefalisk kirurg. Spelarna får köpa nya Ödestärningar för 5 erf styck.

Mvh / Phelan
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Den viktigaste delen för att ett rollspel ska behålla sin karaktär är snarare världen än systemet. Jag har kört mutant med EON-systemet och det var fortfarande mutantigt. Omvänt har jag även provat EON med t100-system (vilket fungerade sämre dock). Saken är den att det är du som spelar rollspelet, inte tvärtom. Gör de ändringar du och din grupp tycker är rimliga, vare sig det är att ändra grundskadan eller byta system helt och hållet(vilket självfallet gäller världen. Gillar ni inte drakar behöver dom inte finnas. Vill ha beholders istället så får man det).
Dock definierar systemet ofta spelstilen, och man förknippar ett rollspel med en speciell spelstil så ändras det givetvis (vilket antagligen var anledning till att t100 EON inte funkade.)

/Petter anser att det viktigaste är att man är bekväm meddet spel man spelar, även om det är ett annat spel än det man började spela!
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Hela vitsen med stickskada är att få en sån liten yta som möjligt där allt tryck hamnar, dock blir det väldigt stor skillnad mellan olika stick. En pil som inte har en ditsatt spets, som alltså bara har en vässad spets får en diameter på under en cm(efter penetration) medans en dolk eller pil med spets (hullingar) ofta kan vara många gånger bredare. Spetsen allra längst ut är givetvis liten, men att tränga en cm genom en rustning hjälper inte riktigt. Ringbrynjor fungerar som ett nät, så är något litet nog att ta sig igenom så ger det inte mycket skydd, men kan det inte det så tar det tvärstopp.

En ringbrynja kanske ger 14 mot en svärdsstick, 10 mot dolkar och pilar med hullingar och 3 mot spetsiga piler.

/Petter tycker det är en knivig situation.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Hela vitsen med stickskada är att få en sån liten yta som möjligt där allt tryck hamnar, dock blir det väldigt stor skillnad mellan olika stick. En pil som inte har en ditsatt spets, som alltså bara har en vässad spets får en diameter på under en cm(efter penetration) medans en dolk eller pil med spets (hullingar) ofta kan vara många gånger bredare. Spetsen allra längst ut är givetvis liten, men att tränga en cm genom en rustning hjälper inte riktigt. Ringbrynjor fungerar som ett nät, så är något litet nog att ta sig igenom så ger det inte mycket skydd, men kan det inte det så tar det tvärstopp.

En ringbrynja kanske ger 14 mot en svärdsstick, 10 mot dolkar och pilar med hullingar och 3 mot spetsiga piler.

/Petter tycker det är en knivig situation.
Alltså just att en ringbrynja skyddar alldeles ypperligt mot stickvapen har väl gåtts igenom ganska väl hur många gånger som helst med vettiga länkade artiklar. Problemet ligger ju som alltid i 'modern pseudoforskning' som gång på gång bevisar hur lätt pilar och stickvapen tar sig igenom ringbrynjor. Finns ju säkert sjutiofjorton tusen sådana videor på Dutuben. Problemet är att man testar moderna ringbrynjor av stål som istället för att nitas ihop som gamla järnringbrynjor gjordes så klämmer man ihop ändarna på ringarna vilket gör att dom bryts lätt isär. Sedemera vidare så är järn mycket segare än stål och man har alltid vaddering under en ringbrynja. Så även om en pil tar sig igenom själva brynjan så förlorar den det mesta utav sin kraft för att komma igenom vadderingen. Mest av allt får offret nog ett köttsår om nu inte man faktiskt avfyrar denna pil ifrån högst några meters avstånd. Sedan givetvis som med all form av rustning så kan ju givetvis ett väl riktat anfall emot rustningen faktiskt skada bäraren riktigt rejält, speciellt om man använder ett tillräckligt tungt vapen såsom en räjäl stöt med ett spjut, en pålyxa eller för den delen ett vanligt svärd och stöter med.


/Poseur säger
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Intressant, ett bra sådant program kan säkert vara super när man spelar, särskilt det där med snabbaccess till olika tabeller. Det borde ju nästan Neogames distribuera... (Sedan vore det säkert ett visst motstånd från en del att ha lapptoppen framme. Men det är ju en annan diskussion (som jag själv tror avgörs av att ett riktigt BRA program till ett spel som tjänar på det finns))
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Vidare har vi ett par husregler; dels att man måste slå över sin färdighets dubbla värde för att fummla (annars fummlar man hela tiden när man försöker sig på svåra anfall etc). Vi hoppar också över insikt i allt förutom viktiga dueller.
I Eon III så lär du slå 3 eller fler sexor ifrån första början för att fumla... Förutom i strid då räcker två sexor för att 'mini' fumla. Då förlorar man endast initiativet men man fumlar inte.

/Posuer.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Ett projekt för Eon IV hade ju kanske varit att kasta om skadesystemet rätt ordentligt så att man har dels absorptionsvärde och penetrationsvärde. Ett hugg eller stick över abs men under penetration gör då krosskada, det är först vid överstiget penetrationsvärde som det blir en stick- eller huggskada. (Och ett överstiget penetrationsvärde medför alltid behov av mer eller mindre omfattande service hos bilmeken... eh rustmakaren.)

Mvh / Phelan
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Geredan Thalama said:
Jag tycker det vore självklart att en person som är stark gör mer skada med ett svärd eller en Hammare och en Rörlig använder sig av rörelse ( stick ) baserade vapen som dolk, spjut och sådant, det är ju en tolkande av rent vätt, är man stark och är krigare så använder man antagligen hugg eller kross vapen, jag skulle vilja se t.ex en kraggbarbar slåss med endast en dolk eller ett spjut för det kommer troligen inte hända.
"Va?" säger jag då, klart att kraggbarbarer kommer slåss med spjut tycker jag. Det är ju ett så underbart enkelt, billigt och lagom primitivt. Det är dessutom klart att föredra vid jakt, jag vill se kraggbarbaren som jagar vildsvin med svärd, eller Thrukhen som försöker nita till det anstormande vildsvinet med sin hammare. För tiraker finns det till och med ett Frakkspjut som till största del används av Frakktiraker. Jag tycker absolut att spjut ska göra mer skada om man är stark.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
"Va?" säger jag då, klart att kraggbarbarer kommer slåss med spjut tycker jag. Det är ju ett så underbart enkelt, billigt och lagom primitivt. Det är dessutom klart att föredra vid jakt, jag vill se kraggbarbaren som jagar vildsvin med svärd, eller Thrukhen som försöker nita till det anstormande vildsvinet med sin hammare. För tiraker finns det till och med ett Frakkspjut som till största del används av Frakktiraker. Jag tycker absolut att spjut ska göra mer skada om man är stark.
Jag håller helt och hållet med där. Liksom Frodo hade inte riktigt behövt sin Mithrilskjorta om trollet bara gjorde ob1t6+spjutskadan med sitt spjut. (Visst hade nog Frodo dött ändå men ni förstår min liknelse)

/Poseur tycker
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Enklaste fixen är att göra något liknande som redan är gjort för bågar i Eon. Bågarna hämtar sin grundskada ifrån Kross men gör stickskada.

För Spjut skulle man kunna hämta stick-grundskada ifrån Hugg.
Då skulle stickskadan för ett vanligt spjut bli H+Ob3T6. Vilket känns "verklighetstroget" och bnra enligt mig. Med denna fixen slipper du dessutom påverka skadan som andra stickvapen i spelet gör.
 
Top