Nekromanti Husregler

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Jag håller på och ändrar lite på min hemsida där jag har tilldelat lite plats för N2. Tänkte bland annat dela med mig av lite husregler och annat som kanske förenklar tillvaron för SL och spelare.
Jag undrar nu om ni övriga sitter och trycker på några husregler som jag kan ta del av och lägga upp på sidan.

Svara till min mailadress: pax@mbox309.swipnet.se
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
Hus och hus...

Du kan ju ta en titt på följande:<ul>[*]Regler för Fixers och tillhörande yrkesbeskrivning.[*]Yrkesbeskrivning för Analytikern (Rack Ryan härskar!! /images/icons/grin.gif)[*]Grundläggande regler för hur man använder N2 i Shadowrun[/LIST]Av dessa är reglerna för fixers egentligen bara översatta (språkligt och regelmässigt) från Cyberpunkmodulen the Wild Side, så upphovsrätten kan komma i vägen där... resten borde vara safe...

...och ha gärna överseende med språket i filerna /images/icons/wink.gif
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Husregler och grejer

Jag bifogar en fil med mitt tilltänkta Grundchans system som ingen verkar tycka om.

Därtill har jag två regler att tillföra.

1) NeoTechs regelsystem för avståndsstrid är mycket bra genomfört och stiligt. Det för närstrid är däremot inte lika starkt, av förståeliga skäl. Ett ganska stort problem har dock uppstått i och med att trots att 2 närstrids kombattanter är jämnbördiga så kommer den med högst TO (om det så bara skiljer på 1 poäng) att ha ett ganska stort övertag. Därför har jag infört regeln om...

Varierad TO i närstrid
I början av varje runda. Slå 1T20 för varje närstridskombattant. Addera resultatet till kombattantens TO för ett nytt temporärt TO varje runda.
(Om TO varierar mer än 20 så är det inte nödvändigt att slå en tärning)

Denna regel medför att två st jämnbra kämpar kommer att få en mer rättvis chans mot varandra, medans en 4:dans Senshido mästare jämnt kommer att ha övertaget över en buse från Berlin med en rostig kniv.



2) Visst är det lustigt att man kan blöda flera liter blod i Neotech utan att få några som helst svårighets ökningar på sina slag.
Man har tappat 2 liter blod, men man kan bannemig springa ett Marathon, eller hacka Europols centraldator.
Känns som att nåt är lite trasigt va ? /images/icons/wink.gif

Regeln om utmattande blodsförlust
Man kan aldrig ha mindre utmattning än man har blodförlust.

Har man alltså tappat 15 kryss blod, ja då har man också 15 kryss långtidsutmattning. Dessa försvinner i samma takt som man återhämtar sin blodsförlust. Så det är nog klokt att markera dom på något annat sätt än vanlig långtidsutmattning. Kanske med en cirkel istället för ett kryss eller nåt...


Lycka till med sidan !
 
G

Guest

Guest
Jag har en:

När spelaren säger.."Jag slänger mig genom rutan och avlossar 30 bulor med min Ingram 2100 Beta XXc45t/7:a, samtidigt som jag försöker kicka säkerhetsvakten i huvudet, medan jag surfar in på Lunarstorm via min inbyggda dator för och kolla min Gästbok"...Så säger jag..."oki...Rulla tre tärningar.....[Bara rent symboliskt, det kommer ändå att misslyckas...]

Vad jag ville komma fram till är att för mycket regler slöar ner ett system som redan är på tok för slött...PUNKT!

An vänd sunt förnuft och ös PÅ!

Mvh
Lexx - May his Shadow fall upon you
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Det är därför egna regler skapas och tillämpas. Det du just beskrev kallar vi själva för John Woo-manövern.
 

Deminus

Veteran
Joined
15 Jun 2000
Messages
95
Location
Umeå
Re: Husregler Oskars

Är väll inte direkt en hus regel men väl värd att nämna för alla som inte har spelat N1
En Oskars är helt enkelt ett pris (må det vara en läsk, 10:a eller en bonus X att sätta på någon färdighet) som delas ut av SL efter en avslutad spelomgång.
Oskars förtjänas genom att helt enkelt göra något imponerande under äventyret må det vara att lyckas med ett

stunt (kasta sig ut från taket i en brandslang för att fånga kompisen som just fumlat samtidigt som man skjuter ner helikoptern som skurkarna flyr i ) brukar få vissa spelare att våga slå mer än minimalt antal tärningar.

Drama genom att med sina dialoger få en med-/mot-spelare att falla i tårar (nä att mobba personen ger inget, inte heller att stick något i hans/hennes ögon)

Oglömliga repliker som passar in på situationen (är det någon spelgrupp som inte har några )

Det finns några fler
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Re: Husregler Oskars

Vi hade ett system som vi från början kallade Oskar. Det döptes senare om till Guldtärningen. Olika nomineringar och belöning i form av erfarenhetspoäng eller nya färdigheter.

Jag hade Guldtärningen på min förra hemsida. Kanske skulle lägga upp den igen.
 
Top