Nekromanti Husregler (O:FR)

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Jag startar en tråd för Husregler till OPERATION: FALLEN REICH.

Min första Husregel är:

När du har gått klart på LivsBrädet får du 5 fria färdighetspoäng att fördela. Anledningen till regeln är att du ska kunna "rätta till" och "finslipa" din karaktär något. Det kanske finns något litet minus som du inte gillar.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
En annan husregel som jag ännu inte har testat är:

Istället för att slå slag på LivsBrädet så går du valfritt antal steg, mellan 1 och 6. Vid passager och var 6:e(, 12:e, 18:e, 24:e, 30:e osv) steg tar du ett kort.

Denna husregel betyder att alla går lika länge på LivsBrädet och att slumpen inte spelar lika stor roll. Du får ett mer rättvist karaktärsskapande och en större kontroll över din karaktärs bakgrund.

Jag ska testa och återkommer.

/Andy som funderar mycket på regelmekanik
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Husundantag

Bra ideé för en tråd!

Lite feedback på dina husregler, jag har lärt mig ett husundantag på att sl delar ut extra färdighetspoäng till folk som slagit sig igenom snabbt eller som är missnöjda med hur deras karaktärer är balanserade. Men Ha det som undantag istället för regel.
Har det gått snabbt så skulle jag också ha kört med att bara godkänna några till kort.

Och vill man kontrollera slumpen lite bättre så vad sägs om den här husregeln: Dra alltid ett kort extra och välj, dvs i börja dra fem kort och rata ett och sedan alltid dra två och välja ett. Det ger dig mer kontroll samtidigt som du har mycket slump kvar.

-Gunnar (som bara bollar vidare, kör O:FR utan husregler)
 
Joined
17 Jun 2009
Messages
171
Location
Göteborg
Re: Husundantag

Nice med husregler. Den mest klassiska är väl att minska eller öka antalet kort innan karaktären är färdig. Det finns ju också ett antal snabb varianter. Tex att hoppa banan dra fyra kort, dra 16 destiny cards och sedan sätta ut 100 ep som man själv vill. Mest för den stressade.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: Husundantag

Det finns ju också ett antal snabb varianter. Tex att hoppa banan dra fyra kort, dra 16 destiny cards och sedan sätta ut 100 ep som man själv vill. Mest för den stressade.
Okej, man ska dra totalt 20 kort, applicera samtliga modifikationer för dessa och sedan bränna iväg 100 XP. Nice! (Men inte lika kul. Jag trodde att det bara var 100 XP som skulle användas).
 

wege

Veteran
Joined
5 Apr 2009
Messages
51
Location
Falkenberg
Efter mycket tänkande kommer jag när jag presenterar spelet för en ny grupp på tisdag köra med följande husregler.

1. Dubletter får utan bråk bytas ut om så önskas. Det finns ju några dubletter bland destinykorten. Ingen stor grej men gör det lite roligare.

2. 1 kort får, i samband med att det dras, ratas till förmån för ett nytt kort (som då måste accepteras). Detta får ske endast en gång i hela framslagningsprocessen. Det gör en möjlighet att slippa ett kort som helt vänder upp och ner på karaktären.
Om möjligheten att byta kort inte används kommer 1 ep, från vardera de fem egenskaperna med högst antal ep, att dras bort. Att inte använda möjligheten att byta, om man bara får bra kort, straffar sig alltså.



Jag har inte bestämt mig på om jag ska köra med 5-1 startkort. Men det lutar åt det.
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
Missat denna tråd, men svar ja, vore trevligt.
Bra idé att kunna rata ett valfritt kort, eller två.
 

Major Boothroyd

Veteran
Joined
7 Oct 2010
Messages
171
Location
Bohuslän, Norge
Bara en lösryckt tanke.

Vad tycker folk om man skulle ha en korthög för varje område på lifeboard? Alltså en för High Society, War Zone, Asia o.s.v.

Blir det för rörigt?
Eller kommer det öppna upp möjligheter på gott och ont?
 

Ki-ai

Warrior
Joined
14 Sep 2010
Messages
268
Jag gillar idén men det blir helt sjukt många högar, och du måste ha ett fantastiskt stort antal kort om det skall bli någon variation i de mest populära resmålen.
 

Major Boothroyd

Veteran
Joined
7 Oct 2010
Messages
171
Location
Bohuslän, Norge
31 högar med kort. 1 hög för gångarna, 30 för områden.
Säg 30 kort per område och 100 för gångarna det blir 1000 kort...
Det borde räcka för att slå fram 4 spelare samtidigt.

Hmmm Fallen Reich the collectible character creation card game :gremwink:
 
Top