Nekromanti Husregler för Stridshandlingar / Attackalternativ

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Det har dykt upp en del vanliga handlingar i strid när vi spelat som inte riktigt täcks av reglerna. Det går oftast bra att hitta på någon lösning direkt vid spelbordet eftersom Symbaroum är såpass enkelt att husregla men vi tänkte ändå sätta upp ett litet ramverk kring de vanligaste alternativa handlingarna. Har någon liknande husregler, eller ser ni några direkta problem med dessa, tyck gärna till. Eller fyll på med andra smarta tips för fler handlingar och situationer.

Vissa av nedanstående handlingar hade säkert fungerat bra som förmågor, men vi ser gärna att alla kan utföra dem. Dock hade jag gärna sett förmågor som förbättrade eller förenklade utförandet av dessa handlingar.


Stridshandlingar / Attackalternativ


Alla handlingar nedan räknas som aktiva stridshandlingar och görs istället för en vanlig attack.

Fullt försvar: Rollpersonen koncentrerar sig enbart på att försvara sig och får ej anfalla i rundan, ej ens med frislag. Alla som anfaller rollpersonen fram tills dess nästa tur har nackdel på sina anfall och måste slå två tärningar och välja den sämsta.

Avväpna: Rollpersonen måste lyckas med ett vanligt anfallsslag modifierat av Försvar som vanligt och sedan ett Kvick eller Stark <- Stark. Tvåhandsvapen kräver två lyckade motståndsslag. Det går inte att Avväpna sköldar. Tappade vapen ligger vid bärarens fötter och det krävs en förflyttningshandling eller en stridshandling för att plocka upp det igen, och om man fortfarande är i strid får man ett frislag på sig när man plockar upp vapnet. Alla anfall med vapen mot någon obeväpnad i strid ger övertag (undantaget om den obeväpnade har särdraget Naturligt vapen eller förmågan Naturlig krigare).

Fälla till marken: Rollpersonen måste lyckas med ett vanligt anfallsslag modifierat av Försvar som vanligt och sedan ett Kvick eller Stark <- Stark eller Kvick. Om bägge slagen lyckas faller motståndaren till marken istället för att ta skada.

Fasthållning: Rollpersonen måste lyckas med ett vanligt anfallsslag modifierat av Försvar som vanligt och sedan ett Stark <- Stark/Kvick. Om bägge slagen lyckas är motståndaren fasthållen och kan inte göra något annat i kommande rundor än att försöka ta sig loss med Stark/Kvick <- Stark. OBS! Om man anfaller någon som är beväpnad och själv är obeväpnad så har man nackdel (och måste slå två tärningar och välja den lägsta), undantaget om den obeväpnade har särdraget Naturligt vapen eller förmågan Naturlig krigare.

Trycka bakåt: Rollpersonen får inte ha använt sin förflyttningshandling och måste lyckas med ett vanligt anfallsslag modifierat av Försvar som vanligt och sedan ett Stark <- Stark. Istället för att göra skada kan anfallaren använda sin förflyttningshandling för att trycka sin motståndare bakåt hela förflyttningen.

Sikta på kroppsdel/utrustning: Rollpersonen får -5 på sitt anfallsslag som även modifieras av Försvar som vanligt. Om anfallet lyckas kan anfallaren välja en specifik punkt på sin motståndare som träffas. Effekten är upp till spelledaren men kan innebära minskad bepansring, förstörande av föremål eller dylikt.
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Ser mycket bra ut! Hade varit kul att samla sånt här på något sätt, typ PDF format och använda som någon slags supplement (Zine-baroum, Davokar Grimoire). Mins att vi snackat om en del liknande grejer samt nya förmågor tidigare i Frågor om Förmågor-tråden. Vet även att det kommer en spelarbok med fler förmågor och kanske stridsalternativ, många av de här känns som att de skulle kunna vara med rakt av.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,675
Location
Eslöv
Ser bra ut. Enda skillnaden jag skulle göra är att istället för -5 skulle jag sätta -4, får att gå mer i linje med vad EON IV har för system.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
EON IV? Har aldrig spelat EON så jag ser inte sambandet? Menar du att du föredrar samma avdrag för att vara konsekvent mellan olika spel eller stämmer övriga regler in på EONs men inte siktad attack?

-5 känns mer rätt för mig i Symbaroums mekanik men det är ganska godtyckligt och egentligen borde nog spelledaren anpassa avdraget beroende på vad man faktiskt försöker träffa.
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Paal;n53814 said:
EON IV? Har aldrig spelat EON så jag ser inte sambandet? Menar du att du föredrar samma avdrag för att vara konsekvent mellan olika spel eller stämmer övriga regler in på EONs men inte siktad attack?

-5 känns mer rätt för mig i Symbaroums mekanik men det är ganska godtyckligt och egentligen borde nog spelledaren anpassa avdraget beroende på vad man faktiskt försöker träffa.

Precis, -5 är ju så illa det brukar bli med vanligt försvar (Kvick 15) men upp till -8 bara från försvar är ju möjligt med exceptionellt karaktärsdrag. -13 för att träffa en kroppsdel på någon som är väldigt bra på att försvara sig låter rimligt.
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Jag har funderat på liknande men hade tänkt mig att den som blir utsatt för fasthållning eller liknande får utdela ett frislag mot anfallaren, för att det inte skall bli för enkelt att neutralisera ensamma men skickliga fiender
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Undantaget om man försöker med fasthållningen från övertag kanske? Även att man kanske skulle få använda korta vapen då man är fasthållen för att dessa och snabbdrag skall bli bättre
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Från början hade vi att man måste anfalla från övertag för att få till en fasthållning, men eftersom det då blir så sällan det går att utföra så valde vi att premiera en friare och mer dynamisk stridstil och tillåter det utan övertag.

Dock kör vi med att om man anfaller någon som är beväpnad och själv är obeväpnad så har man nackdel (och måste slå två tärningar och välja den lägsta), undantaget om den obeväpnade har särdraget Naturligt vapen eller förmågan Naturlig krigare.
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Vi kanske har gjort fel när det kommer till övertag i vår grupp - Akrobatik novisen har fått använda sin Kvick föra att ta sig upp i överläge mot fienden. "Fel" kanske är ett tråkigt ord iof. "en generös tolkning" kanske är bättre. Det var ett bra sätt för spelaren att få använda sin stryparkonst i strider och inte bara från bakhåll, känns som att det blev någon slags Judo av kombinationen Akrobatik + Stryparkonst, vilket var roligt och ganska effektivt.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Att använda kvick för att positionera sig i övertag genom att flankera sin fiende (när det är möjligt) utan att dra på sig frislag låter helt korrekt.

Och att använda stryparkonst-combon som judo/grappling låter awesome!
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Regeln behövs iallafall för kramormen Kaanaran som inte har något sätt att komma i läge för att strypa under en strid om man inte kör så. Kanske skulle man låta fienden få ett frislag om Kvick misslyckas?
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Fienden får väl alltid ett frislag om du manövrerar runt den i strid (om du inte smyger på bakifrån), akrobatik låter dig slå mot kvick för att undvika frislaget. Så om du misslyckas med kvick får du definitivt ett frislag mot dig.

Eller missuppfattade jag vad du menade?
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Jag uppfattade mos inlägg som att hans spelare kan angripa en fiende med stryparkonst ensam (utan att ha en vän som flankerar) och då skaffa sig övertag genom ett lyckat Kvick.

Att kunna göra så är nödvändigt för kramormen Kaanaran, då den endast kan attackera med stryparkonst men inte har något regeltekniskt sätt att göra det om den ex tappar greppet eller liknande och inte kan skaffa sig ett nytt övertag annars.
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Bra exempel Fridiggern, det fungerade exakt som Kaaranens kramattack! Spelaren som hade stryparkonst+akrobatik blev nästan dödad av en Kaaran och det känndes som att han fick smaka på sin egen medicin, plus att bli använd som männsklig sköld mot sina vänner som försökte slå stryparormen eftersom att den har Mästarnivå i Akrobatik.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Ah, då förstår jag. Ormen hade jag definitivt låtit få anfalla utan övertag om den lyckas med kvick. Mästare i akrobatik borde tillåta det!

För Mos spelare låter väl ett frislag vid misslyckat kvick som en bra tumregel.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Några nya husregler angående omladdning för avståndsvapen.

Armborst
  • Långsam omladdning: tar en hel runda att ladda om (både förflyttning och stridshandling).
  • (Med förmågan Snabbdrag: ladda om som en förflyttningshandling om man lyckas med ett slag mot Kvick).
  • Krypskytt: spendera en hel runda att sikta och få +2 i att träffa på din attack i nästa runda.
Pilbågar & Slungor
  • Omladdning: tar en förflyttingshandling att ladda om. Men man kan ladda om som en fri handling om man lyckas med ett slag mot Kvick.
  • (Med förmågan Snabbdrag: kan ladda om som en fri handling).



Hur gör ni med ammunition? Handviftar ni bort det eller håller räkning? Hittills har vi bara en spelare som fokuserar på bågskytte och han får hålla reda på sina pilar. Vi kör med 50% chans (eller hälften av de spenderade) att pilar går att återanvända om möjligheten att samla upp dem ges.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Ytterligare en fundering. Hur gör ni när någon med avståndsvapen går över någons smärtgräns? Får de välja fritt mellan att fälla till marken eller anfalla igen? VI har kört att de hinner anfalla igen då endast pilbåge varit inblandad, men att låta en armborst hinna skjuta ett extra skott känns märkligt. Någon som har andra förslag på effekter som kan vara lämpliga vid smärtgränsöverskridande?
 
Top