Nekromanti ?Husregler – Skada över tid

tni

Veteran
Joined
4 Aug 2018
Messages
1
Skador från saker som gift och blödningar ger typiskt något liknande 1T4 skada i 1T4 ronder, men om skadan kommer från en SLP så är det 2 skada i 2 ronder. Visserligen är detta smidigt och enkelt, men det tar bort lite av dramatiken och gör det för enkelt att avgöra om en skada är ofarlig eller om man måste kasta sig över motgiftet omedelbart.

Vidare så har vissa blödningar ingen slutpunkt, så om man inte har Medicus så blöder man automatiskt till döds efter Stark ronder. Kanske är det meningen, men jag gillar inte just den delen.
Så jag vill uppnå ett antal saker:
  • Bibehåll principen att man bara slår ett slag per skadetillfälle, antingen rustning eller skada.
  • Sannolikheten för att ett 1T4-ronder gift skall hålla i en rond är samma som två ronder, tre ronder och fyra ronder.
  • Ha en chans att en blödning slutar av sig själv innan man dör.
  • Spelledaren skall inte slå några tärningar.
  • Spelarna skall inte veta i förväg hur länge en effekt verkar.
Regeln i sig är enkel, men verkar komplicerad, och förklaras enklast med ett exempel.
Rova har blivit förgiftad och skall ta 1T4 skada i 1T4 ronder.
  1. Rond 1 tar hon skada (Giftet verkar i minst en rond).
  2. Rond 2 slår hon 1T4, om hon slår 1 så har giftet slutat verka, om inte så tar hon skada även rond två.
  3. Rond 3 slår hon 1T3, om hon slår 1 så har giftet slutat verka, annars tar hon skada.
  4. Rond 4 slår hon 1T2, om hon slår 1 så har giftet slutat verka, annars tar hon skada.
Så om man skall ta skada i 1T4 ronder så slår man varje rond efter den första för att se om giftet fortfarande verkar, slår man 1 har det slutat verka. Man slår 1T4/1T3/1T2.
Om det är 1T6 ronder så slår man 1T6/1T5/1T4/1T3/1T2.
För 1T8 är det T8/T7… och så vidare.
För skador som saknar slutpunkt så slår man varje rond efter den första 1T4, på 1 så slutar skadan.
Jag hoppas ni låter mig komma undan med att säga att matten stämmer. Om inte kan jag skriva ned ett bevis i en senare post J
 
Top