Nekromanti Husreglat eller ej?

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Re: Tja, ibland är det svårt att avgöra

Ja, nä, det var väl så jag kände också, basically. Men i D&D (som det rör sig om i mitt fall) är det ju väldigt mycket feats och så, och att då ta bort ett feat för att man anser det vara obalanserat, det känns som om det tangerar gränsen åtminstone. Och sådant gör jag ju ganska mycket av, som sagt.

Men jag håller nog med dig, ändå. Och i så fall husreglar jag nästan inget. Det är väldigt sällan jag dissar hela subsystem i spel, åtminstone vad jag kan komma på nu.



/Feliath — Guruggla
 
G

Guest

Guest
Beror på spel. Om vi bara tar D20 som system så har jag exempelvis inte moddat D&D alls. Behövs inte.

Conan har jag dock moddat lite, men det är mer "mjuka" förändringar. Inget som påverkar själva regelkärnan, utan lite mer kosmetiskt fluff. För er som är intresserade finns några av mina husregler här.

Annar brukade jag vara en hejjare på husregler förr i tiden, men jag börjar mer och mer att strunta i det, utan precis som en tidigare person sa så struntar jag i att spela spelet helt enkelt istället för att modda sönder det.

Tyvärr är jag lite inkonsekvent gälland detta då jag precis just nu SL´ar Mutant:UA och där har jag varit tvungen att modda då reglera är på tok för tråkiga.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
En sak till - i princip alla mina moddar handlar om att strömlinjeforma eller plocka bort saker. Jag hatar nämligen egentligen regler, och som SL använder jag dem bara för att mina spelare inte känner sig bekväma med friform (än). Sålunda lägger jag sällan till något om jag inte redan tatt bort något som var större. Ju färre tärningar, beräkningar och siffror - desto bättre. Slår jag fler än en tärning och gör fler än 1-2 matematiska operationer per utförd grej så behöver spelet förenklas. Om spelet dessutom använder högre skalor än 1-12 ungefär, så behöver det likaledes förenklas.

OK, i vissa fall har jag lagt till något element som jag tycker saknas, men det är så sällan att det inte riktigt räknas.


(Just nu håller jag på och skapar varianter av mitt eget Omega för användning i CoC respektive Gestalt - Omega är ju såpass klart att det kan användas nu, så jag slänger allt hellre ut allt vad regler heter från de spelvärldar jag köper och kör Omega istället. Så fuck off, alla ni speltillverkare som tror att 70-90% regler i en grundbok på 2-400 sidor är OK)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Beror på spel. Om vi bara tar D20 som system så har jag exempelvis inte moddat D&D alls. Behövs inte.
Ett tag funderade jag på att köra ett d20-spel, men jag insåg att om jag moddade bort Levels, Classes och Alignments och strömlinjeformade reglerna för allting så mycket som jag ville, så fanns det nästan ingenting kvar...
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Ett tag funderade jag på att köra ett d20-spel, men jag insåg att om jag moddade bort Levels, Classes och Alignments och strömlinjeformade reglerna för allting så mycket som jag ville, så fanns det nästan ingenting kvar...
Jag håller med. Tar man bort reglerna från ett spel finns det nästan ingenting kvar. :gremtongue:
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,541
Location
En mälarö
Att göra husregler mer eller mindre onödiga har varit en outtalad idé (eller kanske uttalad, vad vet jag) hos de s.k. forge-spelen. Idén är istället att ett spel faktiskt ska vara komplett och fungera att spela så som det är skrivet.
Fast vilken speltillverkare anser att deras spel inte är kompletta och avsedda att köras precis som de är? Och huruvida de är det eller ej är ju subjektivt.

/Anders
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,541
Location
En mälarö
Re: Husregler och undantag...

Oftast brukar husreglerna komma till av den anledningen att man inte hittar en regel som täcker en viss situation - i vissa spel finns inte regeln, i andra spel kan det vara svårt att hitta. Till exempel i Dungeons & Dragons 3/3.5, som har många fördelar, har det ibland varit svårt att hitta i regelböckerna. Bättring sker, men ibland skiter man helt enkelt i att ens försöka.
Sant. Just D&D3 har dock den fördelen att reglerna är tämligen konsekventa. Om man har bra koll på systemet men inte orkar bläddra fram en specifik regel och i stället snabbt hittar på nånting, så stämmer ofta "hittipået" ganska väl med den befintliga regeln.

/Anders
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Fast vilken speltillverkare anser att deras spel inte är kompletta och avsedda att köras precis som de är?
Faktum var att waaaay back - i rollspelens barndom - antog folk faktiskt att man skulle hitta på egna grejer och ändra precis allt man ville i deras spel. Riktigt gamla uvar - alltså folk jämnåriga med Gary G - brukar hävda det som en dygd som dagens små spolingar förlorat.

Erik
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Riktigt gamla uvar - alltså folk jämnåriga med Gary G - brukar hävda det som en dygd som dagens små spolingar förlorat.
Inte bara gamla uvar...

//Krank, som håller med
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Så, finns det någon som med handen på hjärtat kan säga att de, oavsätt spel, kör helt utan husregler, dvs "direkt ur lådan"?
Finns det verkligen spelar som kör helt utan husregler ??
Dock kan jag tänka mig at det finns en kategori spelare som kör i princip "ur lådan" & det är de som är nybörjare. Är man nybörjare så kanske man inte har så mycket att gämföra med & vet vad som finns at gämföra med.
Eller är jag helt fel ute med dessa tankar ??
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,910
Location
Barcelona
Jag har nästan helt och hållet slutat använda kommersiella system, för jag har hittills inte hittat något jag är nöjd med.

Undantaget är indiespel och liknande (och D&D). Då är reglerna ofta så udda och så enkom avsedda för en särskild effekt, att jag gärna testar dem för att få uppleva effekten ifråga. Och där kan det mycket väl hända att jag går in och husreglar en regel som jag tycker funkar dåligt eller är uppenbart trasig.

/Kalle
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Den här frågeställningen fick mig att minnas mitt allra första inlägg på rollspel.nu. Då var jag en total n00b på forumet men inte på rollspel, och jag tycker fortfarande ungefär likadant som när jag skrev i den tråden.
Om man ska husregla ska man göra det efter speltest. Om det inte handlar om uppenbara regelgrodor. Alternativt om spelledaren vill skapa ett eget spel och tar en genväg i form av kraftig moddning av ett befintligt system - vilket är mycket lättare än att skriva ett eget spel från scratch.

Brukar jag köra utan husregler? Det varierar. En del spel har jag moddat så kraftigt att spelarna drivit med mig. Andra har jag kört omoddat. Som exempel på spel jag spellett i modern tid helt utan husregler minns jag just nu bara Earthdawn och The Shadow of Yesterday.

Gordeg
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,021
Location
Umeå
Näe, inte längre. Vi spelar inte så ofta, så jag orkar inte hålla reda på husregler. Dock spelar vi ganska få spel och jag misstänker att jag kommer att husregla om/när vi börjar köra Mutant.

Däremot så händer det att man ibland glömmer bort hur en regel fungerar och drar till med någonting nytt. Men att systematiskt och medvetet använda husregler gör vi inte längre.
 

kängtrollson

Veteran
Joined
22 May 2006
Messages
186
Location
Kalmar i Kalmar län i Sverige
Använder nästan alltid det system som spelet säger åt mig att använda. Skiter glatt i realism och liknande bara man har kul.
Har spelet i fråga ett "modulsystem" så använder jag nästan bara grunderna. Blir så trist att sitta o räkna ut initiativ och träffar i olika kroppsdelar och förbrukning av ammo osv.
Favoritsystem? BRP och Talislanta.
Favoritregler för actionspel? Reglerna i svarta mutantlådan, utan de frivilliga reglerna (fast jag använder dem ibland när spelarna blir petiga).

Brukar testa spel på det sättet de är tänkta att spel, även om de är krångliga. Gillar jag dem inte, struntat jag i att fortsätta spela dem.
 

Zolod

Veteran
Joined
6 Feb 2004
Messages
124
Location
Jämtland
Dock kan jag tänka mig at det finns en kategori spelare som kör i princip "ur lådan" & det är de som är nybörjare. Är man nybörjare så kanske man inte har så mycket att gämföra med & vet vad som finns at gämföra med.
Det beror väl på hur man menar, väldigt få totala nybörjare sätter sig nog ner och tänker att "Nu ska jag förändra det här systemet och skapa min version av det".

Däremot så är nog totala nybörjare de som kör allra mest på ofrivilliga husregler, att man helt enkelt inte fattar vissa av reglerna så då tvingas man ändra på det så att man kan börja köra spelet. Så var det iaf för min spelgrupp när vi just hade köpt Eon... Då hade vi väldigt många "husregler" som egentligen inte var meningen att vara husregler, de var bara missuppfattade versioner av riktiga regler :gremtongue:
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
"Så var det iaf för min spelgrupp när vi just hade köpt Eon... Då hade vi väldigt många "husregler" som egentligen inte var meningen att vara husregler, de var bara missuppfattade versioner av riktiga regler"

Ja! Nu minns jag! Det tog ÅR för vissa av dem att upptäckas, närmare bestämt... 6-7 år!

Jag antar att när man väl tror sig vara säker på en regel, men egentligen missuppfattat den i grunden (som Eons skaderegler), läser man inte igenom dem lika grundligt igen.

Jag var inte ens helt rookie när jag köpte Eon -96, jag hade spelat från och till i olika former i 5 år redan. Skyller jag inte på produkten finns det egentligen inga ursäkter.

Således: Eon 1 var ett sjukt dåligt skrivet rollspel som uppmanar till missförstånd och huvudvärk, jag kan inte fatta hur ansvarslösa spelskapare kunde låta sälja ett sådant spel till stackars 12-åringar! :gremwink:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
nej, tror du inte har helt rätt.. vet många gamla veteraner som kör ur lådan direkt... de som moddar mest är nog "halvveteranerna"...
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,573
Location
Fallen Umber
Jag husreglar definitivt ibland, men oftast består husreglandet av att slänga ut regelsystemet och välja ett nytt. :gremsmirk: Fokuserade Forgespel spelar jag utan några moddar, åtminstone första gången. Precis som det har påpekats är det svårare att direkt se hur reglerna är tänkta att fungera där, till skillnad mot spel av ett slag man har sett många gånger förr.


/Dimfrost
 
G

Guest

Guest
En tanke

Eftersom vi allt som oftast moddar våra spel mer eller mindre så undrar jag om det någon som testat ett spel som ni moddat ganska hårt och sedan gått tillbaka till orginalreglerna?

Vi modde DoD Expert extremt hårt, såpass att det egentligen inte var DoD E längre, så en dag så tog jag bort alla husregler, startade om på nytt och drog igång en lite minikampanj. Det var faktiskt ganska lyckat.

Någon erfarenhet av detta?
 
Top