Husreglandets förbannelse

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
Ack och ve, varför kan jag inte läsa eller spela ett rollspel utan att börja fundera på husregler? Små förändringar här och där, eller kanske till och med stora sådana, för att göra spelet i mitt tycke mer ändamålsenligt. Varför kan jag inte bara nöja mig med det som står i regelboken, med det som spelskaparen uppenbarligen tycker är det rätta och riktiga? Ja, varför är det på detta viset?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,739
Location
Göteborg
Lite avis att du kan spela ett spel som någon annan skrivit. I de fall jag stöter på ett spel med en intressant idé så är min tanke alltid ”Åh, man skulle kanske kunna skriva ett rollspel baserat på detta!”. Men att husregla ett spel istället för att kasta det och skriva ett nytt, det kan jag sällan.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,319
Det är både en förbannelse och en del av hobbyn, tänker jag. Å ena sidan drömmer jag om ett perfekt system som funkar till allt, precis som det är skrivet. Å andra sidan älskar jag att klura på regler.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,923
Location
Ludvika
För att du ännu inte insett att varje husregel bara skapar nya (okända) problem som sen måste lösas med fler husregler, som i sin tur kommer skapa ännu fler problem som kräver ännu fler husregler?

Bättre att bara acceptera de brister man ser från början och försöka jobba runt dem i spel.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,207
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Skillnaden mellan andra sorters spel så ingår husreglandet i all rollspelsverksamhet (om man inte skrivit spelet själv … eller jo, för då är allt husregler).
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,845
Location
Off grid
Jag ser det som att man har en bostad. Ingen skulle komma på tanken att bara flytta in i sin lägenhet tom och tråkig som den är.

Det är klart att man vill ha sina möbler, prylar, böcker, växter och tavlor så att det känns som just ditt hem.


:t6b-2: :t6r-5:
//EvilSpook
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Jag är nog inne lite på @Rymdhamster linje, jag har slutat husregla och förbjuder husregler runt mitt spelbord om jag är spelledare. Finns inget som skapat mig så mycket problem, sorg och vrede i rollspel som husregler. Det tar till och med pallplats över sporten tolka reglerna som är otydligt skrivna i rollspel.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,207
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Jag är nog för 100% husregler eller än hellre friform tills man kommer till en punkt att de runt spelbordet inte är överens (alternativt vill utmana spelledaren om den brukar sköta sånt). Då tar man fram godtycklig regel, modifierar den efter situationen och bestämmer en gräns för det ena och det andra (oftast miss/lyckat). I övrigt är spels regler bara där för att ge alla en gemensam ram att improvisera runt, penslarna, sceneriet, rollbeskrivningarna i förhållande till världen.

Men så bygger jag gärna en hydda i skogen hellre än hyr färdigmöblerat. Ingen form är fel så länge alla vid bordet är med på det.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Husreglar friskt, men försöker hitta vad spelet vill göra och jobba med det, inte mot det. Det kommer ju alltid finnas frågor som inte täcks av reglerna och då tar jag hellre en snabb ruling eller höftning, eller en tur-tärning, än att försöka tolka reglerna noga in i situationen, vilket ofta är både svårt och tidskrävande.

Men samtidigt vill jag akta mig för att alla spel ska bli för likartade pga husreglande. Det är inte målet på något sätt..
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,319
Bredvid rena husregler så finns ju favoritregler som en tar med sig från systemet till system. Exempelvis kör jag utmaningar (a la Hjältarnas Tid/KH) för grupptester, oavsett vad det står i reglerna till det spelet jag för tillfället kör.
 
Last edited:

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,982
Location
Umeå
För mig handlar det helt om att jag vill uppleva någon annans idéer och instrumentering. Jag är genuint nyfiken på hur ett spel får mig att spela och känna. Ska jag hålla på att ändra massor så blir det ju lite som att säga att ja jag är sån som gillar all sorts musik verkligen all musik, så länge det spelas av brorsans coverband för de är så jävla roliga på scen!

Sen ändras det såklart också emellanåt men försöker mer fundera hur och varför jag ändrar i just detta spel och inte bara spelar ett annat.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Äsch det är ju roligt att husregla, se det som en del av din process att internalisera spelet 😉.

Mer seriöst är det väl dels lite preferenser, dels att vissa regler kanske inte alltid gör det det man tror att de ska göra.
 

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
175
Husregler kan vara kul/bra om det görs rätt. Ibland kan det gå väl långt dock.
Kommer ihåg när vi höll på och husreglade SLA Industries för massa år sedan. Fixade en regel, körde ett tag, fixade en annan, körde ett tag, fixade om den första, körde ett tag. Så höll det på tills en dag när jag råkade titta i regelboken och brast ut i asgarv.
Det visade sig att vi lyckats husregla oss varvet runt och den senaste klumpen husregler var de faktiska reglerna. 😂
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Varför kan jag inte bara nöja mig med det som står i regelboken, med det som spelskaparen uppenbarligen tycker är det rätta och riktiga? Ja, varför är det på detta viset?
Jag tror att det är just det som gör att vi fastnar för rollspel. Vi kan själva forma dem, vi kan ändra dem, vi kan testa och se vad som händer. Ett "perfekt" system skulle döda allt som är kul med rollspel, tycker jag.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Kan ett perfekt system vara en stabil och flexibel bas att husregla från?
Nja, hmmmm ... jag tror att ett "perfekt" system även skulle döda glädjen med att putsa och fila och förbättra.

Min tes är ju att spel som har objektivt halvkassa regler men stark "hook" är perfekta spel, för att de funkar för de som inte vill bry sig om regler, men bjuder in de som vill förbättra reglerna för att de gillar "hooken".

Lex WFRP. :D

Eller för den delen Lex Drakar och Demoner version 1.

Mitt första gig som skribent var för Cyberpunk. Jag älskade världen och attityden men såg förbättringspotential och fick vara med och jobba på ett hörn av Cyberpunk 2020. Så det var också ett exempel på hur husreglande utvecklar upplevelsen.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,923
Location
Ludvika
Ett "perfekt" system skulle troligen vara hyperspecialiserat på en specifik grej. Så det skulle absolut finnas utrymme för att husregla det till att göra fler grejer, men skulle i gengäld också vara svårare att husregla på det sättet än ett mer generiskt "helt okej" system. I synnerhet utan att förstöra det som systemet ursprungligen var perfekt för.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,492
Husregler är som ketchup. Häll hur mycket du vill på en hamburgare. De flesta rätter är det ok att ha ketchup på men det är artigt att smaka utan först. Och har du ketchup på en stek antastar du antagligen hundar och bränner böcker också.
 
Top