Nekromanti Husregel till Rida

det låter ju ganska vettigt

"För övrigt vill jag utse Gobelängvävare till Eons mest bisarra färdighet"
håller med den känns välgigt onödig
 
Ah! Äntligen skrattar inte folk åt specialiseringen 'Häst' på färdigheten Rida längre! (Eller,,, vad vet jag, men de borde inte göra det, för då blir jag ledsen) Bra stuff. Och min nästa rollperson ska banne mig vara gobelängvävare.

-Hjalle, driv inte gäck medm in soppa.
 
Det kanske bara är jag, men står det inte någonstans att färdigheten Rida är separat för varje typ av djur? (dvs. att Rida (häst) och Rida (drake) är helt olika färdigheter). Sedan kan man specialisera på Stridshäst, Ridhäst, Mortuach eller vad man vill. Om man nu nödvändigtvis vill rida en drake men är jättekass på den färdigheten, så får man helt enkelt köra på typ +Ob2T6 i svårighet, även om det kanske är bättre att slå Ob3T6 mot sin grundchans 7 i Rida (drake) (det är nu spelledaren kommer in i bilden)

Nåväl, det var så jag hade för mig att det var, men jag orkar inte gå och kolla. Gör som ni vill, SL är ju trots allt gud :gremwink:
 
Jag tycker som regmolar att rida är separat för varje riddjurs typ precis som för musikinstrument och vapen. Hur det dock ligger till med besläcktningar vågar ajg inte svara på. Vilka typer av riddjur finns det igentligen och var ska man dra gränsen? Är skuggmärr och enhörning besläcktade med rida häst? Är murveldjur en egen färdighet? kräves det en egen färdighet för rida tomon så bra som möjligt?
 
Nja, jag kan tyvärr inte rida, men har ridit både mula, häst och mekanisk tjur, vilket skilde sig. Dock kunde jag använda mina (minimala) kunskaper i hästridning när jag red mula, samt att man höll balansen på samma sätt på alla tre "djuren". Så om man är en jävel på häst, och sätter sig på en murvelbest, så vet man åtminstonde åt vilket håll man skall klämma med fötterna, samt hur man skall röra sig för att inte falla av.
 
Jag skulle säga att Rida (häst) är besläktad med alla fyrfota djur med liknande beteendemönster. Utan någon som helst erfarenhet eller dyl. påstår jag att det är en helt annan upplevelse att rida t.ex. kamel, då kamelen är passgångare och har en helt annan ryggform, vilket leder till att man antingen får +2ObT6 eller mer om man försöker använda en annan Rida. Drakar, elefanter och helt andra djur är möjligtvis ännu svårare.
 
Specialisera på Häst...

... Då får du +Ob1T6 på åsnor, mulor, ponnysar, Mylittle Ponnysar etc.

... Du får du +Ob2T6 på Kameler, Murvlar (murvelbestar), Dromedarer, Drakar (gäller ej flyga, det finns det separat färdighet för.), Hundar, Ulvar (Dåligt tränade), getter etc.

... Du får +Ob3T6 för... äh... Vilda dromedarer och rodeohästar.

... Du får +Ob4T6 på vilda rodeohästar och Rodeodromedarer.

... Du får +Ob5T6 på Vilda rodeodromedarer.

Typ så... Kan behöva lite smink och förfiningar, kanske kan använda Tokarnas regler om Ob-slag. Citat: Säga vad man vill om Ob-systemet, men det är för grovt. Därför tvekar vi Tokar inte att använda svårighetsgrader som ligger på Ob3T6+2 eller Ob5T6+2, eller modifikationer på -2 och liknande. Vad säger Hjalle om det?
 
Jag skulle inte indela dem i olika färdigheter utan göra mer specialiseringar till färdigheten, typ <Djur>, Strid med <Djur>, Mästerryttare med <Djur> (-Ob1T6 på Rida eller nåt) så att de som saknar specialiseringar blir minst sagt handikappade, de får +Ob1T6 om de inte har specialiseringen <Djur> och +Ob2T6 om de varken har Strid med <Djur> eller <Djur> och ska strida med det aktuella djuret. Jag antar att ni förstår vartåt det här lutar?
Sen kan man lägga in ytterligare saker som ger hästen mindre långtidsutmattning vid resor och så vidare (typ som en stridskonsts tekniker, där blir det ju skillnad på svärd och svärd).
 
Ja, jag läste ett förslag någonstans om att lägga in tekniker för olika attribut och färdigheter och dessutom flytta över tekniker från stridskonster dit (man kan t.ex. undra vad tekniken Balans har för användning i strid annat än om du spelar in en Hollywood-film...). Det är väl upp till den enskilda SLn/gruppen att välja hur de vill tolka reglerna, men jag lutar åt att börja göra specialiseringar nödvändiga för att kunna göra saker ordentligt.
 
Nackdelen är att man måste skriva nya formulär. man får inte plats med så där mkt text på de existerande. (texten "Strid med häst, häst" skulle ta upp hela specialiseringsfältet, sen är det kört med vidareutveckling)

Fast gillar man idén är det ju enkelt att kringgå, eller skapa nya formulär.
 
Det är precis så jag tänker mig det, att Balans hör till Akrobatik t.ex. och att strid med riddjur hör till Rida (möjligtvis Stridsvana).

Lite som i DoD:T helt enkelt.
 
Måste du bara fixa de specialformulär som troligen kommer att behövas, om du inte är en stor fantast av att klämma in saker i marginalen :gremwink:
 
Re: Musik?

Färdigheten Musik är (självklart) separat för varje typ av instrument, även om du förmodligen kan spela besläktade intstrument med +Ob1T6 i svårighet.
 
Re: Musik?

I Eon III är färdigheten Musik alltid inriktad på en instrumentgrupp, typ blåsintrument. I Eon II var dock färdigheten till för alla instrument.
 
Re: Musik?


Är inte Musik bara en färdighet oavsett instrument?


Vad jag vet finns det Blås- Slag- och Stränginstrument som man ersätter musik med. Men vad harr man då för att skriva noter och sångtexter?
 
Re: Musik?

Aha, det var därför jag blev förvirrad. Varför heter de då inte <Musik>? För att visa att det är många olika, som <Hantverk>. Dessutom borde då rida heta <Rida>, då jag, efter lite läsning, märkte att den också var inriktad på en djursort.
 
Back
Top