Nekromanti Husregel: Spända magmuskler

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Har funderat lite på en husregel. Den går ut på att om man spänner sina magmuskler så tar man mer stryk mot magen. Så jag tänkte att om man typ lyckas med ett mycket lätt (ob1t6) slag mot STY och då spänner sina magmuskler så reduceras skadeverkan med 1 för varje 5 i STY man har.

Exempel: Loke blir misshandlad av en konkurrents hejdukar. En av dem slår Loke i magen och Loke spänner sina magmuskler. Han har 13 i STY och slår 5 (ob1t6). Hejduken slår och skadar 11 med slaget, men eftersom att Loke lyckades med att spänna sina magmuskler och har 13 i STY så reduceras skadeverkan till 9 (11-2(13 i STY=2)=9) och han erhåller ingen allvarlig skada.

Det är mycket möjligt att detta funkar för andra kroppsdelar också, men jag har inte testat nåt annat. Om man tycker att slaget mot STY är onödigt så kan man ju slå mot typ PSY (att man reagerar snabbt och spänner magen), Stridsvana (det är en vana att spänna magen när någon slår mot den), INIT (hinner reagera och då spänna magen) eller något annat lämpligt...

//Emil "Kanturi" Nises, vad tycker ni?
 

Rävnos

Warrior
Joined
7 Sep 2005
Messages
340
Hejsan,

Det är alltid roligt att läsa husregler, men just denna är inget jag kommer använda mig av. Detta av två anledningar:

1) Den tar alldeles för långtid, striderna i EON har redan en tendens att dra ut på det, sådana här regler gör det ännu värre.

2) Jag anser att magmuskler redan indirekt spelar in i skadetålighet och andra värden. Och alltså blir kaka på kaka med din regel.

Förövrigt borde det bara gälla vid Krossskada, tvivlar på att Nisses magmuskler hjälper när Lennart begraver 6tum stål i dem.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
På tok för detaljerat [ANT]

Som tidigare nämnts blir detta en onödig extra-grej som slås i strid. Bättre att då förutsätta att folk alltid "spänner magmusklerna" så mycket då kan när de är på väg att träffas.
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
1) Den tar alldeles för långtid, striderna i EON har redan en tendens att dra ut på det, sådana här regler gör det ännu värre.
Ja, striderna är extremt långa...

2) Jag anser att magmuskler redan indirekt spelar in i skadetålighet och andra värden. Och alltså blir kaka på kaka med din regel.
Mycket möjligt, det visste inte jag isåfall...

Förövrigt borde det bara gälla vid Krossskada, tvivlar på att Nisses magmuskler hjälper när Lennart begraver 6tum stål i dem.
KROSSKADA! Ja, självklart, jag missade att skriva det, fel av mej. Jag brukar ofta missa sådant som jag tycker är självklart men som är riktigt viktigt at skriva, ursäkta...

//Emil "Kanturi" Nises, tycker att Lennart är elak mot Nisse...
 

Archelon

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
137
Location
Varberg och Göteborg
Gör det hellre till någon slags stridskonst teknik som påminner om det de där munkarna håller på med som sätter spjut mot halsen eller kröker järnrör mot huvudet.
Att om man vet att man kommer få en massa däng så kan man offra en hel runda till att focusera allt man kan på att bara dämpa skada och kan då reducera med 5 eller nått på alla inkommande slag men man får massa utmattning. ett slag mot stridkonsten för att lyckas är väll lämpligt.
 

GlueBall_UBBT

Warrior
Joined
16 Aug 2003
Messages
238
Location
Kallinge
Helt okay regel faktiskt. Men själv tycker jag att man redan gör dåligt med skada, eller snarare, det är svårt att få in en allvarligare skada. Du kan göra 30 i skadeverkan och orsaka 4 trauma eller något, om du har tur. Dessutom finns det redan en regel som höjer ens chockvärde om man har mycket stridsvana. Däri tycker jag det ingår att man gör sig beredd på stryket och på så sätt kan härda ut.

Dessutom är det fegt att inte ta en smäll :gremsmile:
 

KraggenRese

Veteran
Joined
17 Apr 2005
Messages
8
Location
Tungelsta
jag tycker det är en GANSKA bra regel. men du borde ändra på den så att ifall du misslyckas,med sty-slag så ökar skadeverkan..


Jag menar om nån biff försöker klappa på dig hårt i magen och du spänner dig och han slår så hårt att dina muskler inte orkar stå imot, då kan dem gå sönder eller tar iallafall skada coch det gör ondare än att bara få ett slag i magen...

Yeah i know...

//Kraggsvärd och Drakrustningar till alla
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Vad sägs om att göra reglerna tvärt om? Alltså, vad som händer om man blir slagen i magen och inte hinner spänna musklerna? Varje extraskada går direkt på organskada eller något? Vi fick i alla fall lära oss på mellanstadiet att om man sparkas i magen så spricker mjälten tills man dör.

- L
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Kör med den frivilliga regeln som säger att hög stidsvana ger högre chockvärde... Att spänna sig i rätt lägen och sådant borde ingå i det tycker jag...
Inga extra slag, inga extra jobbigheter... Bara, smidigt! :gremwink:

Jag skulle inte vilja att folk skulle behöva slå ännu mer slag i en strid... Det finns slag nog o hålla reda på... :gremwink:
 

MarcelBongo

Veteran
Joined
8 Oct 2003
Messages
36
Location
Växjö
Jag vill inte utge mig för att vara expert på ämnet men vill ändock peka på det faktum att människan är en ganska klen och ömklig varelse som inte är skapt för att bli slagen på.

Själv brukar jag packa in mina Rp i några lager plåt om jag är väldigt mån om deras välbefinnande. Hellre det än att bara stå och spänna magen.

/...
 
Top