Nekromanti Husregel: Kärlek vid första ögonkastet

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Har suttit och funderat lite på ett par husregler (mina tidigare har, vad jag vet, inte varit så populära) och har nu kommit på en angående den underbara kärleken. Detta är kärlek vid första ögonkastet. Jag tänkte så att när man ser en person av det motsatta könet så slår man ob3t6 och om detta blir under ens egna Amor och den andres PER så blir det: KÄRLEK VID FÖRSTA ÖGONKASTET. Detta behöver dock inte göras varje gång amn träffar en person av det motsatta könet utan kanske för personer som är lite viktigare för äventyret... ja, vad tycks?

//Emil "Kanturi" Nises...
 

haltageten

Dum inuti huvudet
Joined
11 Apr 2004
Messages
578
Location
Stockholm
Hur menar du med kärlek vid första ögonkastet? Som i att man bara får en flyktig känsla av att vara intim med personen i fråga och sen inte veta var det leder. Eller som i att karaktären blir uppöveröronen förälskad i den andra personen och verkligen är kär? Sen kan det ju leda till någon form av psykos och man blir helt galen och slaktar brutalt alla i den andres omgivning, eller nåt...

Annars så tycker jag att det är roligare att rollspela känslor och karaktärsdrag. Annars känns det så påtvingat att man _ska_, som i detta exempel, vara kär i en person. Vilket kan strida helt mot vad man egentligen vill.

- Jocke, har funderingar och åsikter.
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Alternativt att an måste slå perfekt på amor för att bli ögonblickligt kär. annars bara attraherad
 

Svart_ohyra

Veteran
Joined
10 Aug 2005
Messages
36
Location
Blåbärsskogen
Jag håller med fullständigt med att det är mycket roligare att rollspela känslor och karaktärsdrag.
I våran spelgrupp så slår vi nästan aldrig mot karaktärsdrag utan har dom som riktlinjer hur rollpersonen ska spelas.
och kärlek är just ett exempel som bara skulle förstöra om man hade regler på.

Elvis tycker o tänker
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Rollspela känslor...
Perfektat amor...
Ja folk har redan sagt vad jag tänkte, innan jag tänkte det... :gremwink: *hehe*

Perfekningar ska ju va till för något... Eller hur? Dessutom är känslor som blir rollspelade, inte framslagna mycket mycket bättre... :gremlaugh:
 

Wickz

Veteran
Joined
17 Feb 2006
Messages
53
Location
Uppsala
Som övriga påpekade så är det roligare för rollpersonen när detta spelas, men visst kan man använda tärningar föra tt avgöra detta.
Jag skulle dock aldrig använda det på annat än speciella personer, de flesta människor i våran värld upplever detta sällan.

Isåfall skulle jag nog modifiera detta till Ob3T6 och vid ett perfekt slag mot amor.
Till detta även ett slag mot Per på den andre personen och sedan skillnaden.
Säg att RP:n har Amor 5 och man slår 1,2,1 som ger positivt 2.
Sedan slår man 3,4,2 mot den andres Per som är 13, då blir personen förälskad (positivt med 4), men slår man 5,5,2 (pozitivt med 1) så blir den det inte.

Men jag har svårt att använda mig av detta, även om kärlek sällan är frivillig så känns det som man saboterar för personen då den inte har en chans att styra detta.
Men visst gav det mig en massa onda ider... *tackar och fortsätter spinna på nästa äventyr*
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Jag har själv tänkt i liknande banor och tycker att kärlek inte alls behöver vara frivilligt utan att SL helt enkelt kan slå slagen dolt och sen säga hur det ligger till. Dock så kanske karaktären/rollpersonen inte vill bli kär och då blir det egentligen bara roligare, med undvikandet av pinsamma situationer och lämpliga svårighetsökningar på diverse slag :gremwink:

Dock skulle jag säga Ob3T6 mot Amor samt Ob3T6 mot PER, om Amor blir perfekt så är det djup kärlek, om PER blir perfekt är det djup (fysisk) attraktion. Dock så ska båda slagen lyckas för att ge ett verkligt intresse, ju bättre effekt desto starkare känslor/drifter.
 
Top