Nekromanti [Husregel] Intressantare stigman

stickadtroja

Veteran
Joined
25 Dec 2016
Messages
35
Att gå över sin korruptionströskel gör att man får ett stigma (och ökad permanent korruption). Men stigmana är just nu ganska tråkiga, eftersom de inte gör särskilt mycket speltekniskt. Så här är ett förslag på 8 stigman som då ersätter de som finns i boken nu. När man ådrar sig ett stigma, rullar man t8 och ser vilket man får. sen fungerar de i övrigt som de i boken, alltså att man måste slå diskret för att dölja dem osv. De försvinner som de i boken gör nu, en dag om det är temporärt, när man sänker sin korruption om det är permanent.

Stigman:

Hostig och rosslande. Karaktären hostar blod och får ansträngd,
pipande andning, vilket ger minus på Diskret.

Svetting och febrig yrsel. Karaktären drabbas av en intensiv feber
och kopiös svettning, med yrsel och slöhet till följd. Minus på Kvick.

Primalt sinne. Karaktärens ögon vittnar, och instinkter,
luster och drifter tar över de rationella sinnet. Minus på Listig.

Förkrumpnad kropp. Karaktären krumpnar ihop och blir svag,
tunn och skör. Tappar hår och tänder. Minus på Stark.

Skakningar. Karaktären får skakningar och kramper,
med svaga och darriga leder till följd. Minus på Träffsäker

Vanföreställningar. Karaktärens sinnen uppfattar utomvärldsliga ting
och förlorar kontakt med den materialla världen. Minus på Vaksam.

Paranoia. Karaktären får inblick till hoten som vilar,
och ser världens skuggor istället för ljuset.
Tungsinne och intesiv rädsla följer. Minus på Viljestark.

Varblåsor. Stora bölder och koppor formas runt och på karaktärens mun och tunga.
De har lätt för att spricka, och innandömet stinker. Minus på Övertygande.


Minus:
Mängden minus karaktären får på färdigheten är den totala korruption som överstiger korruptionströskeln.
Ex; en karaktär som har 11 i total korruption och 7 i korruptionströskel får 4 (11-7) mindre i färdigeten.

Om detta verkar för krångligt, att ändra och komma ihåg minus varje gång en får mer korruption, funkar - 2 istället. När en får stigmat, får en -2 på färdigheten.


Hela poängen med dessa är att det ska påverka karaktären att den blir korrumperad, och eftersom det drabbar det spelarna använder för att lyckas med grejs kommer det verka farligare att gå över sin tröskel.


Kommentarer, kritik?
 

LordXaras

Veteran
Joined
6 May 2015
Messages
148
Jag gillar att det har en faktiskt mekanisk effect förutom det sociala problemet.

Tänk dock på att minus i viljestark är extremt mycket farligare än alla de andra, om du inte inkluderar någon klausul för att korruptionströskel inte förändras:

Bartolom har 15 i Viljestark och 8 som korruptionströskel.
I en strid råkar han dra åt sig 8 poäng korruption och träffar därmed sin tröskel.
Han får dessutom +1T4 permanent korruption enligt reglerna för korruptionströskel (om man inte spelar med min husregel). Han slår 3 och har alltså 11 i total korruption.
Han slår på din tabell för stigma, och får Paranoia.
Han får -4 Viljestark. Han har nu 11 i Viljestark, vilket innebär att hans totala korruption är detsamma som hans korruptionsmaximum. Han förstyggas omedelbart.

Ett enkelt fix skulle vara att det är en negativ modifikation på alla slag med karaktärsdraget men inte på karaktärsdraget i sig. På så vis har det en konstant effekt på allt rollpersonen försöker göra med det karaktärsdraget, men det har ingen effekt på sekundära attribut som Tålighet och Korruptionströskel.
 

stickadtroja

Veteran
Joined
25 Dec 2016
Messages
35
ja den fixen är precis vad som behövs. jag tänke själv i de banorna, mest för att det är jobbigt att räkna om alla sekundära attribut så fort korruptionen ändras.

jag vill lägga till din fix i första inlägget, men hur ändrar man ett inlägg? ändra-knappen finns inte på mitt första inlägg...
 

Kotaka

Veteran
Joined
15 Mar 2016
Messages
50
Bra funderingar. Spelade precis ett äventyr där vi väckte en del tankar kring korruptionssystemet. Som det är nu tar sig korruptionen olika fysiska uttryck men har allt som oftast samma effekt, man blir obehaglig och folk kan upptäcka det. Jag tycker det är en bra linje att försöka göra det mer spelmekaniskt intressant. Lite som mutationer.
Men jag skulle kunna överväga att låta det ha även positiva effekter. En styggelse är ju ofta en starkare och vildare företeelse än dess ursprung och det vore väl inte fel att låta vägen dit spegla det också. Det gör att mer moraliskt tveksamma karaktärer kan se ett högre värde i att låta sig bli korrumperade och på så vis balansera det mänskliga och korrupta.
Exempelvis kan det Primala sinnet även ge plus i Kvick, eller Paranoian ge plus i Vaksam, en skrumpen kropp ger plus i Diskret etc. Eller hellre än mer kreativa förslag...
 

stickadtroja

Veteran
Joined
25 Dec 2016
Messages
35
jo, fast jag tycker nog att det spelteknisk ska vara mest minus. det är ju korruption en betalar för att kasta magi, använda artefakter och sånt. det är ju balanserat i spelet som ngt negativt. som jag ser det, är korruption samma som tålighet; ett mått på hur "bra" karaktären mår. det ska liksom vara lika eftersträvansvärt att ha hög korruption som att ha mycket skada.

sen visst kan man ha mer kreativa stigman med. säg blodtörst, kanibalism och sånt är ju ball. bara de för ordentliga, speltekniska minus med sig.

jag tycker generellt att det regeltekniska ska förmedla loren och det stämningsfulla och att de ska följas åt. så att ge ngn karaktärer en effekt som är negativt enligt loren, men positivt regeltekniskt, är dåligt tycker jag.

intressant ändå, tack för input!
 

Kotaka

Veteran
Joined
15 Mar 2016
Messages
50
Jag förstår din poäng, det kanske är bäst med enbart negativa modifikationer :)
Vill bara förtydliga att jag menar att jag också tycker det ska föra något negativt med sig, och dina förslag där är fina, men att det dessutom möjligen kunde vara intressant med en positiv bonus som motvikt till det. Alltså både minus och plus i olika attribut vid ett stigma.
De mer kreativa förslagen jag efterfrågade syftade också på mina egna spontana försök till en positiv motvikt och är inte någon kritik mot din lista på stigmata. Jag uttryckte mig lite slarvigt, hoppas du inte missförstod mig där!
 

stickadtroja

Veteran
Joined
25 Dec 2016
Messages
35
nej det är lungt! jag är mest rädd att ngn power gamer ska lockas att korrumpera sönder sin karaktär för att göra den "bättre".

men i väldigt specifika fall kan det ju vara intressant att göra korruption till nåt positivt. typ för en odöd eller svartmagiker.
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Jag har funderat i samma banor. Det har dock än inte kommit upp i mina spelgrupper så att jag har inte kommit så långt med det. Men det du har skrivit låter bra :)

Jag kan även tänka mig att en karaktär som får ett permanent stigma gör att du får/måste skaffa Mörkt blod som ger dig tillgång till monstruösa särdrag.

Sedan tänker jag mig, om man är ambitiös, att man gör att Stigman har en positiv effekt om man har Förmågan Svartkonst. Typ: "För varje Stigma du har" eller "När du får ett stigma" eller "Genom att acceptera ett permanent stigma så...". Nått i den vägen.
 
Top