Nekromanti Husregel: Försämrad syn

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Jag vet inte om detta har varit uppe tidigare (är så trött på att sitta och leta igenom alla sökresultat) men även om det har vart det så tar jag upp det på mitt sätt.

Jag har fudnerat lite på det här med försämrad syn. Jag har då tänkt såhär: om man har under 5 i SYN så ska man slå en 1t6. Om det blir en jämn siffra så betyder det att man är närsynt och om man får en ojämn så betyder det att man är översynt. Om man blir närsynt så får man +ob1t6 i avståndsvapen, speja, mm. Och om man är översynt så får man +ob1t6 i närstrid, söka, mm.

Det är fortfarande bara på idéstadiet men, vad tycker ni???

//Emil "Kanturi" Nises, visar en av sina första husregler...
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Det låter som en bra idé. Kanske kan man infoga flera typer av synfel också, kommer dock inte på några nu.
 

DeathJester

Veteran
Joined
25 Dec 2004
Messages
62
Jag är inte särskilt insatt i synfel och sådant, men man kan väl ha fel som brytningsfel, olika bra syn på ögonen, problem med färgseende.

Vissa av dessa påverkar nog inte SYN iförsig. Brytningsfel ger väl huvudvärk, men inte särskilt försämrad syn. (generalisering) Men dåligt färgseende kan ju försämra ens syn, då vissa detaljer i vissa färger (rött, grönt) är svårare att urskilja.
 

DeathJester

Veteran
Joined
25 Dec 2004
Messages
62
Jag gillar principen för regeln, även om jag nog skulle sätta gränsen aningen högre, antagligen vid 7 i SYN. Det vill säga att vid 7 eller lägre så applicerar man ovanstående regel.

En sak jag dock inte tycker om, och som ofta är ett problem är att övergången mellan ingen svårighetsökning, och en hel Ob1T6 blir ganska stor. Skillnaden mellan normal syn vid 8 i SYN och dålig syn vid 7 blir för stor.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Jo, visst låter det ganska bra...
Men en hel ObT6 i svårihetsskillnad... Det är hårt hårt hårt...

Det blir så stor skillnad... *hmm* Kan man inte göra t.ex. avståndsvapen svärlärda för en som e närsynt..? Det blir visserligen ganska hårt det också... *humm*humm*

Har du sett reglerna för sådär vad heter det nu... Stjärntolkning av sådär svårlärt/lättlärt...

Säg såhär då...
Du som SL väljer ut bra färdigheter...
T.ex. Avståndsvapen, speja o.s.v. för närsynta och Närstrid, söka och sån't för långsynta...

Sedan för varje steg under t.ex. 8 i syn (så 7 är ett steg under, 6 är två steg under) så får man välja en färdighet som blir svårlärd pga detta synfel...
Eller nå't...

Jag vet inte, det reflekterar väl inte synfel perfekt... Men, lite ger det väl... Jag menar, är man bara lite närsynt (t.ex. syn 7 om man använder 8 som lägsta "inget synfel" tal som jag gjort i exemplet) så kanske man inte har så svårt för bågskytte... Man ser lixom sitt mål och sådär... Men man har lite svårare för att vara bra på att speja...

Man skulle ju kunna göra så också att för varje steg under 7 så får man välja en färdighet som man har +Ob1T6 svårighet på... Om du häldre vill ha det så...
Det där med en udda/jämt tärning är väl ganska bra tycker jag... Men har jag helt fel om jag säger att närsynthet är vanligare än översynthet?? (men det kanske bara är nu i vår tid med alla datorer och tv apparater)...
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Brytningsfel ger väl huvudvärk,
Ja, det tror jag. En av mina kompisar har brytningsfel (tror jag) och han får ont i huvudet om han inte har på sig sina glasögon.

Men dåligt färgseende kan ju försämra ens syn,
Mm, men hur kommer det att te sig regelmässigt? ... funderar...

//Emil "Kanturi" Nises
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Umh, ja. Det kanske var lite att ta i men det är ju en bra grund aif. Något att bygga vidare på, eller hur?

//Emil "Kanturi" Nises
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Vad innebär SYN?

Egentligen borde man tänka efter vad attributet SYN egentligen innebär. Vilket hör till attributet och vilket får lämnas till för/nackdelar?
T.ex. färgblindhet räknar jag nog till nackdelar och inte SYN.
I boken är ju SYN ens passiva uppmärksamhet mest, samt lite hur bra/dåligt man ser.
Vill bara tillägga att närsynthet inte borde påverka närstrid så länge det inte rör sig om GROV närsynthet, dvs lägre än 5 typ.
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Som sagt, brytningsfel(?), Färgblindhet, Starr (får man inte en fläck mitt i synfältet då?)
 

Rävnos

Warrior
Joined
7 Sep 2005
Messages
340
Re: Husregel: Försämrad syn [Förslag]

I N2 är det ju så att allting under 10 är ett synfel och fixas med glasögon, alltså borde samma sak gälla i EON, förutom att där är tillgången till glasögon hyfsat dålig :gremwink:

jag skulle säga att alla med under 10 har närsynthet/översynthet eller brytningsfel. Dock är det först under 5 som det är riktigt illa.

Det ju viktigt att komma ihåg att dålig syn redan "straffas" med lägre startfärdighetsvärden, men om man vill göra det ännu mer realistiskt så hade jag kört på att

5-10
-Ob1t6 för skott på långt avstånd med avståndvapen.
-Ob1t6 för att speja om avståndet är över 50m.

1-5
avståndsvapen/speja blir svårlärda för närsynta
läsa/skriva blir svårlärda för en översynt..
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
defekt färgseende

Men dåligt färgseende kan ju försämra ens syn,
Mm, men hur kommer det att te sig regelmässigt? ... funderar...
Det blir svårare (+Ob1T6) att plocka lingon, smultron och andra röda bär i samma storlek. Dessutom missar man automatiskt färgseendetesten hos skolsköterska och på mönstringen.

Vill du vara seriös kan du fastställa hurpass vanlig genen är i olika genpoler, i Sverige har 8% av männen defekt färgseende har jag för mig. Det har dock inget samband med övriga synfel så det vore nog lite knas att de som drabbades har lågt synvärde.

/Ceram, egentligen oviktig detalj.
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Re: defekt färgseende

i Sverige har 8% av männen defekt färgseende
Jo, jag tror också att det är nåt sånt...

Det har dock inget samband med övriga synfel så det vore nog lite knas att de som drabbades har lågt synvärde
Jag tänkte också det, och då kom jag på att man kunde slå fram attributet SYN en gång först, blir det under 4 eller nåt sånt så slår man ett slag till för attributet SYN som kanske blir 13. Detta gör då att man har 13 i SYN men att man har ett synproblem (eftersom att det tidigare slaget blev under 4), vad tycks om detta?

//Emil "Kanturi" Nises, spawnar på idéer...
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,525
Location
En mälarö
Re: defekt färgseende

Jag tänkte också det, och då kom jag på att man kunde slå fram attributet SYN en gång först, blir det under 4 eller nåt sånt så slår man ett slag till för attributet SYN som kanske blir 13. Detta gör då att man har 13 i SYN men att man har ett synproblem (eftersom att det tidigare slaget blev under 4), vad tycks om detta?
Jag har ganska svårt att se nyttan med att veta ifall någon är färgblind eller ej, men om man prompt vill veta det utan att det påverkar ens SYN-värde så kan man ju alltid slå SYN som vanligt och sedan är det 8% chans att man även har defekt färgseende. Men i mina ögon känns det som sagt mest som en helt meningslös övning för att få veta någonting som med största sannolikhet aldrig kommer påverka spelet det minsta. Det är lite som att snickra ihop en tabell för att slå fram RPns skonummer. Vad 17 spelar det för roll ifall man vet om någon klampar runt i ett par 41:or eller 44:or?

/Anders
 

Syeth-hd

Warrior
Joined
13 Mar 2004
Messages
310
Det låter som en bra husregel. för att göra det mer flexibelt kan man ju bara lägga till några -

som om man har 7 i syn. +1T6-2 eller 5 i syn. +1T6-0.
 
Top