Nekromanti husregel för närstrid

Spitfire

Swordsman
Joined
16 Jul 2003
Messages
420
Location
Staden med tre hjärtan
När en spelare med en ganska så ordinärt försvar på 12 kom i närstrid med en fallen beväpnad med skalpell (jag drog ner skada till sharp 2) men som råkade ha 14 i blades så blev det rätt uppenbart att om två mästerfäktare skulle mötas i duell med Fallens närstridsregler så skulle den som har bäst initiativ snabbt stabba ner den andra eftersom det finns inget som säger att någon som är superskicklig med en värja även har bra Dodge..

Jag ser två lösningar på detta. Antingen att låta en persons närstridsfärdighet ersätta Dodge (och då Defence) om man är beväpnad med ett sådant vapen..
Eller genom att låta en person slåss försiktigt/defensivt genom att ta ett avdrag på sin träffchans och öka sitt försvar lika mycket.
Man kan dock inte lägga mer än sitt värde i den aktuella närstridsfärdigheten till sitt försvar.

På det sättet skulle man kunna slåss avvaktande tills dess man får in en träff som Stunnar motståndaren varefter man går fullt offensivt för att avsluta.
 

Ki-ai

Warrior
Joined
14 Sep 2010
Messages
268
Jag gillar tanken. Efter att själv ha fäktats (och hållit på med en del anra kampsporter) ett tag nu så måste jag säga att det går att vara EXTREMT defensiv, nästan oträffbar (ett tag) om man verkligen går in för det.

Det är fett tråkigt såklart, men det går.
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
Det var ett bra förslag, defense är ditt melee combat ifall du är beväpnad korrekt.

Det skulle "psykopatdoktorn" med 14 i blades gillat då han blev halshuggen av två doppelgangers.... men iförsig, han hade dött ändå...
 

Spitfire

Swordsman
Joined
16 Jul 2003
Messages
420
Location
Staden med tre hjärtan
ja, det är det ena alternativet, som då gör att nytt försvar blir 24 (Blades + 10)

eller så hade doktorn kunnat sänka sitt blades och lagt till sitt försvar (dodge + 10), han hade blivit svårare att träffa men hade också själv fått svårare att träffa fienden.
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
Precis, att man flyttar från Attack till Defence, Öka sin defense med 7, minska attack med sju. Tror jag skall anamma den regeln åxå.
 

Dendron_UBBT

Veteran
Joined
26 Jul 2000
Messages
19
Location
Göteborg, Sweden
Vet inte riktigt vad jag tycker ännu men ser ett problem med detta resonemang:

Om vår svärds mästare tappar sitt svärd så är det helt plötsligt lätt att träffa honom eller skall han trots detta få använde sitt värde i vapnet som försvar?

Ett annat alternativ är ju att hel enkelt säga att om man är en svärdsmästare eller boxning mästare eller..... så har man nog en hel del i dodge också, annast skulle man fått stryk för länge sedan.....

Om någon väljer att skapa en karaktär där de inte skaffar sig Dodge alls trots att de har mycket i Swords(?) så får de skylla sig själva. (Ja jag vet att man inte kan styra detta hel själv med boardet men till viss del går det ju).

Som jag sa har inte tänkt igenom detta men det känns som om en regel skapas för ett problem som redan har en lösning (alltså Dodge)....


/Dendron
 

Ki-ai

Warrior
Joined
14 Sep 2010
Messages
268
Klart att svärdsmästaren utan klinga är lättare att träffa, anfallaren slipper helt oroa sig för att själv bli träffad
 
Joined
17 Jun 2009
Messages
171
Location
Göteborg
Nu är jag tillbax igen efter att ha haft det sjukt hektiskt ett tag och dessutom lite strul med inloggningen.
Innan reglerna genomgick sin radikala bantning funkade närstriden så här:

Defence var mot en attack var Dodge + försvararens skill (lägst noll) i den den typen av attack.

Alltså en person med 5 i dodge och 5 i Blades som blir angripen av någon med blade har defence 10.
Fats själv föredrar jag de enklare reglerna.
 
Joined
17 Jun 2009
Messages
171
Location
Göteborg
För min något forcerade spelledarstil räcker det med ett värde och sedan anpassar jag efter hur karaktären agerar. Jag tycker nog det är roligare att skapa spelmekanik än att följa den. Annars är regeln väldigt logisk, från början fanns det också defence modifikationer för olika vapen, för givetvis är en värja bättre än en skalpell.

Som gammal kampsportsinstruktör måste jag också påpeka att den grundläggande aggressiviteten och handlingskraften (det vill säga Reaktion) avgörande för alla handgemäng som inte är i organiserad form. Om två motståndare är ganska jämna vinner i regel den som går på mest.
 
Top