Nekromanti Husregel för Blockera

Siljestam

Veteran
Joined
24 Jun 2014
Messages
100
Satt och tänkte lite på hur det funkar kring sköldar och blockering.

Om ett troll anfaller en och slår 20 på sitt anfallsslag, och man själv blockerar med en liten sköld och slår 22 så tar man 0 skada från det stora trollet.
Visst kan detta förklaras med att man lyckas deflektera anfallet, men tycker att även detta moment skall simuleras!

Detta kan enkelt göras genom att trollet får slå skadan som reduceras av försvarsslaget, så trollet slår då sina 7T6 och kanske får 28 i skada, vilket då reduceras av 22 (blockera-slaget) vilket innebär att man deflekterar det mesta av skadan men fortfarande tar 6 i skada. Kanske att denna skada automatiskt appliceras på sköldarmen?

Säg en liknande situation där en klumpig tirak anfaller kraftfullt med en stor hammare och slår 8 på sitt anfall, och blockeringen hamnar på 10. Om skadan slås fram till 30 så tar personen fortfarande 20 i skada, vilket motsvarar att hammarslaget var så kraftfullt att det slog igenom skölden.

Kanske att anfallaren också kan reducera skadan med 5 per övertag det krävs för att "Slå Sönder" skölden om den är "Bräcklig", dvs en svärdsman kan dra av 15 skada för att slå sönder skölden och tiraken med en storhammare kan dra av 5 skada för att slå sönder skölden eftersom storhammaren endast kräver 1 övertag.

Vad tycks? Idéer kring förbättring?
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,397
Location
Umeå
Trollet har en specialegenskap, Stort och starkt (s 282 grundregl) som ger -2T6 på parad och block men inte Undvika, är inte det tillräckligt för att simulera problemet med att blocka/parera en så kraftfull attack som trollet gör?

Dvs, lyckas man ändå med en block trots -2T6 har man gjort den så bra att man deflektar attacken mer än att ta den head-on.
 

Kuma

Veteran
Joined
29 Jan 2015
Messages
123
Big no-no för min del. Helt plötsligt blir Blockera näst intill meningslöst, igen, medan Undvika tar plats som försvarsmanövrernas ohotad konung, igen.
Någon form av husregel skulle jag kunna tänka mig, med någon poäng Utmattning vid lyckad Blockering men med minimal effekt, för att symbolisera chocken som sköldarmen kan utsättas för. Däremot blir det bara oförsvarbart mycket tärningsrullande, om man ska slå för skada trots att man misslyckats med sitt anfall. Lite som att slå för skada trots att man misslyckats med sitt slag för Båge - för att motståndaren bara har Mjuk läderrustning...

Kort sagt - varför lägga sina poäng på Sköld istället för Undvika, om man ändå riskerar åka på en käftsmäll oavsett hur skicklig man är?

EDIT: Satt och skrev så länge att jag missade Phelans inlägg. Men det tycker även jag verkar vara ett bättre sätt att simulera liknande situationer.
 

Siljestam

Veteran
Joined
24 Jun 2014
Messages
100
Jag tycker inte att undvika är en ohotad konung i Eon IV, men det är min egen erfarenhet. Man får -1T6 på undvika om man ska ha duglig rustning, och -2T6 om man ska ha tung rustning. Dessutom får sköld +1T6 för att blockera så total skillnad för en tungt berustad krigare är 3T6 bättre med sköld jämfört med unvika.

Dock så kan man ju bygga en karaktär med maxad undvika och minimal rustning som satsar på att aldrig bli träffad, men det blir ju till en kostnad.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
En ganska enkel husregel som är lite middleground är att om skadan på vapnet överstigen X så tar försvararen ett i utmattning.

Exempel:
Torkel anfaller med ett spjut som gör 5t6 skada. Jahanna blockerar och attacken har ingen effekt.
Torkel anfaller med en tvåhandshammare som gör 7t6 skada. Jahanna blockerar men träffen är så tung att hon tar ett i utmattning.

Sätt spärren där du tycker den passar. Jag skulle nog lägga den på runt 6t6.
 

Siljestam

Veteran
Joined
24 Jun 2014
Messages
100
Vad sägs om att ändra Undvika så att den manövern alltid kräver 1 utmattning, eftersom man måste röra sig mycket mer än om man bara blockerar. Nackdelen om man blockerar är att man kan få utmattning från ett kraftfullt anfall, kanske endast 1 utmattning per 5 skada över försvarsslaget?
 

Kuma

Veteran
Joined
29 Jan 2015
Messages
123
Siljestam;n173679 said:
Jag tycker inte att undvika är en ohotad konung i Eon IV, men det är min egen erfarenhet. Man får -1T6 på undvika om man ska ha duglig rustning, och -2T6 om man ska ha tung rustning. Dessutom får sköld +1T6 för att blockera så total skillnad för en tungt berustad krigare är 3T6 bättre med sköld jämfört med unvika.

Dock så kan man ju bygga en karaktär med maxad undvika och minimal rustning som satsar på att aldrig bli träffad, men det blir ju till en kostnad.
Som det är nu, har varje metod sina pros and cons. Blockera är möjligtvis något bättre, men sen är det också bra mycket enklare att bara sätta upp någonting framför ett anfall än att Undvika anfallet helt. Vanligtvis.
Självklart kräver det teknik att blockera korrekt, precis som det kräver teknik att Undvika på ett vettigt sätt. Men det är ju det vi slår Färdighetstärningarna för. Jag menar, skulle det kännas lika ok att ge även godkända Undvika-slag motsvarande del av skadan (som egentligen skulle undvikas) från t.ex. ett Snabbt Anfall, eller ett vapen med egenskapen Snabbt? För att magkänslan sa att "ett så snabbt anfall går nog egentligen inte att undvika helt, oavsett hur duktig RP är"? Jag kastar bara ut tanken där, för jag tycker det är ett liknande resonemang.

Undvika är inte en ohotad konung i Eon IV. Just för att Blockera har buffats upp rätt rejält från tidigare inkarnationer, och även om man jämför med andra spel i samma genre. Sköld+1hv har blivit viable, utan att bli den nya min/max -metan, så att säga.

I slutändan tycker jag att du ska göra precis som du och/eller din spelgrupp trivs med att ha det (beror lite på vilken typ av SL det rör sig om, det där) - det är ju hela poängen med husregler. Men, frågan ställdes, so they're you go ;-)
 

Siljestam

Veteran
Joined
24 Jun 2014
Messages
100
Tack för all feedback! Kanske gör så att jag väntar med husregler tills jag spelat lite med sköld och ser om det verkar för starkt eller balanserat.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Det är ju rätt enkelt att testa det också. Det är ju bara att bläddra fram till kapitlet om motståndare i regelboken, specielt sidan 273, och använda de exempel krigarna där för att prova lite. Samma sida innehåller också exempel vapen, sköldar och rustning, så du slipper bläddra fram och tillbaka mellan den sidan och utrustningssidorna.

Och med det så kan du ju köra en mängd provstrider med dig själv, där varje kombatant blir given X utrustning, och sedan satta att slåss mot varandra. Där du kan få en bra ide om vad som fungerar mot vad, för och nackdelar med att köra med en viss typ av utrustning, etc.

Till att börja med så kan det nog se ut som att sköld är lite för stark på vissa sätt... men med rätt utrustning (vapen med egenskapen slå sönder t.ex), men även hur man "bygger upp" sinna handlingar, så kan man ta sig förbi en motståndare med sköld. Det krävs bara som sagt lite tid, planering, och att man inte slår allt för illa också för den delen.
 
Top