Den magi som presenteras i grundbok samt M&M måste ju vara den mest teoretiska och avancerade inställning till magi som kan förekomma. Magikern vet exakt vad han pysslar med (nu alstrar jag filament, nu väver jag en besvärjelse), om något går fel vet han vad som hände (oj fan, jag fumlade mitt slag för transformera) och det hela ter sig på ett högst vetenskapligt sätt.
I min inskränkta värld vet inte den darkenska schamanen m'Bwamba n'Gmomba att han först alstrar, sedan transformerar och slutligen väver när han kallar ner åska på sina fiender. Nejdå, m'Bwamba åkallar ju gorillaguden Gúng-wattân, som skänker honom styrkan att kalla på den himmelska jättegorillan Wumba-wumbas klampande fotsteg.
Att slå slag för dessa läskigt detaljerade magiska färdigheter känns därmed lite avtändande när man spelleder nasty magiker. Därför presenterar jag här lite regler för primitiv - eller snarare; ovetenskaplig magi - då de regler för sådant som finns i M&M är ganska tama (exakt som de vanliga, fast med andra yrkesfärdigheter).
Ny färdighet:
Blastah magick [0]
Specialiseringar: Eldmagi, naturmagi, attackmagi, tramsmagi
En person med färdigheten Blastah magick har förmågan att intuitivt nyttja Mundanas magiflöde för att åstadkomma en magisk effekt. För att göra detta använder man en Blastah effect, vilka man memorerar på samma sätt som vanliga saker man memorerar. Att använda en Blastah effect tar en runda och svårigheten är samma som Blastah effectens magnitud.
Blastah effects:
Blastah fireball [4]
Skickar iväg ett flammande eldklot ungefär hundra meter, slå för att träffa mot användarens RÖR enligt avståndssvårigheterna (5-25-50-100). Träffar eldklotet ger det målet Ob3T6 trauma- och smärtkryss.
Blastah da pain [3]
Ibland har den onda magikern inte riktigt tid att ta hand om sina fiender på allvar, då kan en Blastah da pain vara på sin plats. Om den lyckas gör den Ob6T6 korttidssmärta (läker lika fort som korttidsutmattning, ger effekter som om den vore vanlig smärta) på valfritt offer inom 30 meter.
- Lycan
I min inskränkta värld vet inte den darkenska schamanen m'Bwamba n'Gmomba att han först alstrar, sedan transformerar och slutligen väver när han kallar ner åska på sina fiender. Nejdå, m'Bwamba åkallar ju gorillaguden Gúng-wattân, som skänker honom styrkan att kalla på den himmelska jättegorillan Wumba-wumbas klampande fotsteg.
Att slå slag för dessa läskigt detaljerade magiska färdigheter känns därmed lite avtändande när man spelleder nasty magiker. Därför presenterar jag här lite regler för primitiv - eller snarare; ovetenskaplig magi - då de regler för sådant som finns i M&M är ganska tama (exakt som de vanliga, fast med andra yrkesfärdigheter).
Ny färdighet:
Blastah magick [0]
Specialiseringar: Eldmagi, naturmagi, attackmagi, tramsmagi
En person med färdigheten Blastah magick har förmågan att intuitivt nyttja Mundanas magiflöde för att åstadkomma en magisk effekt. För att göra detta använder man en Blastah effect, vilka man memorerar på samma sätt som vanliga saker man memorerar. Att använda en Blastah effect tar en runda och svårigheten är samma som Blastah effectens magnitud.
Blastah effects:
Blastah fireball [4]
Skickar iväg ett flammande eldklot ungefär hundra meter, slå för att träffa mot användarens RÖR enligt avståndssvårigheterna (5-25-50-100). Träffar eldklotet ger det målet Ob3T6 trauma- och smärtkryss.
Blastah da pain [3]
Ibland har den onda magikern inte riktigt tid att ta hand om sina fiender på allvar, då kan en Blastah da pain vara på sin plats. Om den lyckas gör den Ob6T6 korttidssmärta (läker lika fort som korttidsutmattning, ger effekter som om den vore vanlig smärta) på valfritt offer inom 30 meter.
- Lycan
) främst skall handla om hur magin faktiskt fungerar, inte hur folk tror att det fungerar. Men det tycker jag faktiskt är en tråkig (om inte direkt felaktig) inställning, eftersom det folk tror om magi är minst lika viktigt som hur magin faktiskt fungerar , åtminstone ur ett rollspelarperspektiv! Jag menar, hur magin faktiskt fungerar hjälper dig inte ett smack när du ska försöka gestalta det hela, och rollspela magikerns värv; det hela är inte kopplat till det andra, helt enkelt!
Av dessa skäl, kommer magikern - precis som alla andra - att formas av sin omgivning och just därför vore det intressant att veta mer om olika magiska trossystem/paradigm - det utgör helt enkelt ett mycket stort hjälpmedel för alla oss som faktiskt vill rollspela - och det är väl ändå det som rollspel handlar om?