Nekromanti Huspriser

Dueenlurrv

Veteran
Mina rollpersoner har kommit till den punkten att de kommer vilja investera i hus eller liknande egendomar snart.

I riddaren finns mallar för vilket material som behövs för att bygga olika byggnader och priset för materialet. Detta är dock priset då egendomen byggs från grunden och tar inte hänsyn till platsen för egendomen eller kvalitén på den.

Så jag undrar om någon har ett bra förslag på en mall för hus och andra egendomar och vad dessa kan kosta beroende på plats, storlek och kvalitet?

duncan_UBBT

Swordsman
En borg eller ett försvarsverk behåller förmodligen sitt pris så länge som fastighetsskötaren (borgherren) tar hand om det. Ett vanligt bostadshus, hm, jag skulle säga att priset sänkt med 5% för var år som går utan att reparationsarbeten och dylikt utförs. Förr hade man inte riktigt samma krav på 'nybyggt' som vi har idag. Om det luktar lite skumt från grunden är det bara att ta in lite halm eller något annat som luktar gott.

freakpower

Veteran
Jag vet inte hur vanligt det är att man köper ett färdigt hus, eller en färdig borg för den delen. Hus kanske köps och säljs innanför stadsgränser, det verkar vettigt. Annars tror jag att man går till den lokala länsherren och artigt frågar om man får bygga ett hus någonstans, varpå han svarar ja eller nej. Om man är så rik som det verkar att dina rollpersoner är, fixar man ihop ett bygglag och bygger huset. Det kan ta någon månad, säg. De flesta hantverkare lär ta ut sin lön som mat, husrum, vin etc. Sen bor man där, eller har det som sommarstuga, eller kanske hyr ut det till förbiresande.

Är man inte lika rik frågar man sina kompisar om hjälp och ber om tjänster i utbyte mot gentjänster för att bygga sitt hus, vilket i så fall bör ta någon vecka. Sen bor man där och odlar sina grisar.

Andra egendomar gäller nog ganska mycket olika för. Borgar, till exempel, lär du knappast kunna köpa, och om du börjar bygga på en utan lokale länsherren, nej, kungens tillåtelse, lär det ses som en krigshandling. Värdshus torde följa ungefär samma riktlinjer som det översta exemplet. Man samlar ihop lite folk och bygger ett stort hus, helt enkelt.

Jag vill minnas att Krille hade en lång utläggning om detta på sin hemsida...

Och jag hittade den!

http://www.foxtail.nu/index.php?option=c...p;limitstart=12

Dueenlurrv

Veteran
Det kommer förmodligen handla om ett flerfamiljshus i camards köpmannakvarter.

Utanför staden så håller jag med om att det nog i första hand byggs nya hus, men även där händer det nog att hus byter ägare. I sådant fall så får ju också huset ett värde. Även om värdet kanske mäts i höns och öl och kan skifta ganska rejält från fall till fall.

I en i stad som Camard som där det börjar bli fullt innanför murarna lär det nog vara vanligare tänker jag, att hus byter ägare och folk betalar med pengar.

Nu ska jag läsa artikeln du skickade, verkar lovande. :gremsmile:

Bjorn

Hero
Dueenlurrv said:
Så jag undrar om någon har ett bra förslag på en mall för hus och andra egendomar och vad dessa kan kosta beroende på plats, storlek och kvalitet?
Det finns priser för att hyra rum och kammare på månadsbasis i utrustningslistorna. Gäller det hus inom statsmurarna så skulle jag börja med att utifrån dessa försöka räkna ut en slags månadshyra. Försöka göra en uppskattning av hur många "rumsekvivalenter" som huset är, modifera lite för vilket kvarter och hur lyxigt det är och så vidare.

Hade jag väl fått fram en "månadshyra" skulle jag ta den och multiplicera med 300 (dvs 25 år) och ta det som ett riktpris. Sedan får man förståss modifiera beroende på tillgång och efterfrågan och sådant.

/Bjorn

Dueenlurrv

Veteran
Det är ju ett sätt att se på det. Planen blir nog ändå att använda mig av riddaren och "bygga" mig ett hus enligt mallen där och då räkna ut alla arbetar och materialkostnader och sedan flänga på med lite extra pris för möbler samt att det ligger i camards köpmannakvarter.